Testen

De Transit voor het weekend

De Transit werd geboren in 1965 en vestigde zich als de bestelwagen, een positie die door de volgende generaties nog verstevigd werd. Zonder de meer of minder grondige facelifts mee te rekenen, telt de Transit intussen vier generaties. Na het model uit 1986 en 2000 werd in januari dit jaar het nieuwste type gelanceerd. De Tourneo, een ‘chiquere’ minibus op basis van de Transit, verscheen voor de eerste keer in 1995. Het verschil met de gewone minibus? Een beter verzorgde afwerking zoals een auto. De nieuwe Transit, sorry Tourneo, heeft de personenwagens van het merk niets te benijden.

  • Wouters Bruno
  • 23 oktober 2012
  • Ford
Voor- en nadelen
  • Heel economische wagen
  • Uitstekende afwerking
  • Zeer goed weggedrag
  • Afwezigheid automaat
  • Moduleerbaarheid van de zetels

De Transit werd geboren in 1965 en vestigde zich als de bestelwagen, een positie die door de volgende generaties nog verstevigd werd. Zonder de meer of minder grondige facelifts mee te rekenen, telt de Transit intussen vier generaties. Na het model uit 1986 en 2000 werd in januari dit jaar het nieuwste type gelanceerd. De Tourneo, een ‘chiquere’ minibus op basis van de Transit, verscheen voor de eerste keer in 1995. Het verschil met de gewone minibus? Een beter verzorgde afwerking zoals een auto. De nieuwe Transit, sorry Tourneo, heeft de personenwagens van het merk niets te benijden.

De boordplank is zoals in een auto, het interieur is compleet aangekleed en de uitrusting is standaard of in optie zeer uitgebreid. Automobilisten zullen zich dus niet bestraft voelen achter het stuur, zeker omdat de bestuurderszetel (in onze Limited-versie) in alle richtingen verstelbaar is (ook in de hoogte), terwijl het stuur in de hoogte en diepte geregeld kan worden.

In het model met negen zitplaatsen hebben de passagiers voorin minder reden tot feesten. De tweezitsbank werd overgenomen uit de basis-Transit en is helemaal niet verstelbaar. Het is zelfs onmogelijk om de rugleuning neer te klappen, in tegenstelling tot de twee achterste zitrijen, waar zowel de leuning als het zitkussen wegklappen.  Om de passagier voorin wat comfort te gunnen, kies je dus beter voor de optie acht plaatsen, dan heeft hij dezelfde regelbare zetel als de bestuurder.

Een kwestie van stijl

We blijven nog even kritisch en betreuren dat de twee achterste zitrijen niet in de lengte verschuiven. Dat wordt bestudeerd, nog even geduld. Geduld moet je ook hebben voor de automaat, die pas later beschikbaar wordt. Ford wil de Tourneo meer kansen geven op de markt door hem minder ‘utilitair’ te maken. De ontwerpers gebruikten het kinetic design van de personenwagens van het merk “met een gespierde stijl met opvallende trapezevormige grille, oplopende schouderlijn en prominente velgranden”, aldus het persdossier. Gedaan dus met de Duplo-stijl, die volgens de Ford-top en de klanten te ‘utilitair’ oogt. Smaken verschillen uiteraard, maar wij hebben wat moeite met deze kinetic-stijl. We hadden liever de Evos als inspiratiebron gezien.

Auto …

Het doel was om de stijl van de nieuwe Transit en Tourneo dichter bij de autowereld te brengen. Dat wordt nog duidelijker in het interieur. Het volledige gamma heeft een boordplank niet zou misstaan in een personenwagen. De inzittenden worden verwend met mooie materialen, veel uitrusting en praktische opbergvakken. Een vak boven de instrumenten omvat USB-poorten en andere connecties, er is plaats voor een gsm, twee grote flessen vinden een plekje links en rechts en de ruimte in deurpanelen lijkt eindeloos. 

… en bestelwagen

De meest utilitaire versies die ontdaan zijn van elementen zoals de gps of passagiersairbag bieden nog meer opbergruimte. Een luik in de rugleuning van de centrale plaats voorin klapt open om nog meer ruimte vrij te maken. Het interieur van de Tourneo oogt goed, dankzij de verzorgde afwerking die het volledige koetswerk bedekt. De moduleerbaarheid van de zetels is verbeterbaar, maar het comfort is vrij van kritiek. We betreuren wel dat de passagiers van de twee achterste rijen geen handgrepen hebben.

ECOnetic

Het nieuwe koetswerk heeft 37 procent meer torsiestijfheid dan het vorige, wat het weggedrag en het geluidsniveau ten goede komt. Ook de afstelling van de ophanging en besturing dragen bij tot het weggedrag, net als de rijhulpsystemen zoals de laatste generatie ESP met actief elektronisch differentieel.

Onder de motorkap vinden de 2.2 Duratorq TDCi, beschikbaar met vermogens van 100, 125 en 155 pk, overgebracht op de voorwielen. De diesel werd geoptimaliseerd om het verbruik en de uitstoot te beperken en krijgt standaard een start-stopfunctie, een nieuwe functie die de acceleratie controleert, een schakelindicator en recuperatie van remenergie met intelligent beheer van de batterij , de belangrijkste elementen uit het ECOnetic-programma. Gekoppeld aan een bak met zes lange versnellingen kan de Tourneo mooie cijfers voorleggen: 6,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 170 g/km zijn de laagste waarden in deze categorie.

Economisch

De Tourneo profiteert uiteraard van de praktische aspecten van de Transit bestelwagen en van zijn economische achtergrond. We stelden al vast dat de ECOnetic-techniek de Tourneo de zuinigste in zijn categorie maakt. De onderhoudsintervallen (twee jaar, 50.000 km) vestigen nog een record. Kers op de taart: de antiroestgarantie bedraagt twaalf jaar. 

En dan zijn er nog de kleine details die in bepaalde omstandigheden veel plezier doen, zoals richtingaanwijzers geïntegreerd in de stijlen in plaats van de behuizingen van de zijspiegels, veel goedkoper als je schade oploopt in een smalle doorgang. Zoals de Transit is de Tourneo beschikbaar met twee wielbasissen. Hij kan een dertigtal centimeter verlengd worden voor meer kofferruimte.    

Uitnodigend

De Tourneo beschikt sowieso over twee schuifdeuren achteraan (de langste en hoogste van de categorie), het klimaat wordt vooraan en achteraan afzonderlijk geregeld en er zijn verschillende afwerkingen beschikbaar.  De geteste Limited heeft alles wat je maar kunt dromen: elektrische en verwarmde lederen zetels, het connectiviteitssysteem SYNC, audio/navigatie met cd, een DAB-tuner, een MP3-lezer, Lane Departure Warning, automatische koplampen en ruitenwissers, cruise control met snelheidsbegrenzer, een achteruitkijkcamera met scherm in de achteruitkijkspiegel, parkeersensoren voor en achter, een verwarmde voorruit, centrale vergrendeling, aluminium velgen, … Je voelt je helemaal niet achter het stuur van een bestelwagen. We reden eerst met de overtuigende Transit 125 pk en vertrokken daarna met de Tourneo Limited 155 pk.

Familievriend

Door het extra vermogen en koppel is het heel leuk om de Tourneo te besturen. Knaltijden zul je niet neerzetten, maar het chassis is doeltreffend, het interieur oogt verzorgd en de rijpositie is vrij van kritiek. Met de Tourneo rijden voelt nooit als een straf. Grote gezinnen vinden in de Tourneo een vervoermiddel op maat en zakenlui zullen nooit het gevoel hebben van een pover minibusje. Behalve het relatieve gebrek aan moduleerbaarheid van de zetels en de (voorlopige) afwezigheid van een automaat kunnen we deze Tourneo weinig verwijten. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: Ford.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km