Testen

Van een hybride tot de waterstofcel !

Mercedes toonde de verzamelde pers onlangs in Stuttgart zijn visie op de toekomst. Het merk tracht hierbij het onmogelijke mogelijk te maken, door milieuvriendelijkheid en klanttevredenheid aan elkaar te linken. Want dat is de toekomst.
  • Piette François
  • 17 juli 2009
  • Mercedes-Benz
Voor- en nadelen

      BlueEfficiency

      Mercedes geeft het BlueEfficiency-label aan de modellen die scoren met een lage uitstoot en een zuinig verbruik. Niet minder dan 58 modellen kregen intussen dat label en voor eind 2010 zouden daar nog 20 andere modellen bijkomen. Bij de laatste nieuwkomers vinden we de S-klasse 350 CDI, de ML 350 CDI, de R 350 CDI en de GL 350 CDI. Zoals de naam al doet vermoeden, zijn al deze modellen uitgerust met de drieliter V6-dieselmotor van 211 pk. Wij testten hem in de ML en de GL. Zijn enorme koppel, de werkingsstilte en vooral de manier waarop hij deze zware auto’s in beweging zet, zijn verbluffend.

      S400 Hybrid

      Volgens Mercedes heeft de nieuwe variant van de S-klasse, de S400 Hybrid, de laagste CO2-uitstoot in zijn segment. De V6-benzinemotor van 279 pk krijgt de hulp van een elektrische motor van 20 pk en 160 Nm. In totaal zorgen 299 paarden en 385 Nm koppel voor de aandrijving. De 7-G-Tronic werd specifiek aangepast, terwijl de motor ook een stop&start-systeem kreeg. Deze auto is de eerste seriewagen met een lithium-ionbatterij, terwijl een energierecuperatiesysteem voor het opladen zorgt.
      De constructeur kondigt een verbruik aan van 7,9 tot 8,1 l/100km en de uitstoot bedraagt 186 tot 189 g/km. Een beperkte test riep gemengde gevoelens op. Globaal is de balans positief, en toch krijg je de indruk dat het resultaat met een dieselmotor nog beter zou zijn. De acceleraties zijn niet echt vurig, maar de thermische en de elektrische motor zorgen samen voor een erg lineaire krachtontplooiing. In tegenstelling tot een Lexus RX 450h wordt bij het lossen van het gas de thermische motor niet stilgelegd. Bovendien kan de S400 niet louter elektrisch aangedreven worden. In stilstand wordt de motor stilgelegd, maar lang duurt dit nooit. De elektrische uitrusting vraagt heel wat energie: verwarming, stoelventilatie, airco, het infotainmentsysteem en de massagestoelen zijn vrij gulzig.

      BlueZero

      Het elektrische BlueZero-concept wordt op een modulair platform gebouwd. Mercedes voorziet drie verschillende modules. De batterijen worden in de sandwichstructuur gemonteerd, wat heel wat plaats uitspaart. De eerste module wordt E-Cell genoemd. Voor de aandrijving zorgt een elektrische motor, die zijn stroom uit een batterij haalt. Hij heeft een autonomie van ongeveer 200 km.
      De tweede, de F-Cell, krijgt een brandstofcel die de nodige elektrische energie opwekt. Een grote waterstoftank zorgt voor een autonomie van 400 km, terwijl de directe uitstoot uiteraard nul bedraagt. Het BlueZero-concept E-Cell Plus is hybride opgebouwd. Een elektrische en een thermische motor zorgen samen voor de aandrijving. Mercedes kondigt een autonomie van 600 km aan, waarvan je 100 km kunt afleggen puur op elektrische energie. Wij mochten als passagier een klein ritje maken met het eerste prototype. De auto reed uitsluitend op de elektrische motor. De batterij wordt door kinetische energie of via een plug-in opgeladen. Voor een concept is de BlueZero erg goed afgewerkt. Buiten het flashy groen van het interieur zou je zeggen dat je in een seriewagen zit. De acceleratie en de stilte zijn indrukwekkend. Het akoestisch comfort is uniek.

      Nog niet zonder de thermische motor

      Volgens de ingenieurs van Mercedes kan de auto momenteel nog niet zonder thermische motor. Anderzijds zijn er nog heel wat verdere ontwikkelingen mogelijk om uitstoot en verbruik te verlagen. Mercedes benadrukt dat het gebruik van de auto bepalend is voor de technologische keuze. Auto’s die lange afstanden afleggen, kunnen (voorlopig) niet zonder een benzine- of dieselmotor. Wel kan die door een hybride module ondersteund worden. De brandstofcel is dan weer een optie voor de toekomst. Voor stadsverkeer lijkt een auto met batterijen of een brandstofcel de beste keuze, omdat de autonomie daar minder speelt.

      B-klasse met brandstofcel in productie

      Eind dit jaar wil Mercedes een kleine serie van de B-klasse met brandstofcel produceren. Een grote serie is pas gepland voor 2015. De cel gebruikt waterstof en drijft een elektrische motor aan. Die levert 136 pk en 320 Nm. Het vullen van de cel duurt slechts 2 minuten en dat is een groot voordeel in vergelijking met elektrische voertuigen. Bovendien is de autonomie van elektrische auto’s eerder beperkt, terwijl deze auto lange afstanden kan afleggen. Het grote nadeel is een tankstation vinden. Daarnaast is hij vrij zwaar en erg duur. Mercedes wist ons wel te vertellen dat de prijs (als deze auto in serie gebouwd wordt) niet hoger zal liggen dan die van een auto met een klassieke thermische motor.

      Aan het stuur

      Als we het contact aanschakelen gebeurt er eerst niets. Net als in een hybride. Maar ook daarna wordt de rust op geen enkel moment verstoord door het geluid van een thermische motor. De brandstofcel wordt ingeschakeld als de batterijen bijna leeg zijn of als de elektrische motor niet genoeg vermogen levert, maar hij werkt volledig geruisloos. Je voelt meteen dat je het gaspedaal goed moet doseren. Het koppel komt prompt en op volle kracht vrij en drukt iedereen diep in zijn stoel. Deze motor verrast door de ongelooflijk lineaire werking en pas bij hogere snelheid neemt de acceleratie wat af. Bovendien heeft de auto slechts een versnelling waardoor die acceleratie op geen enkel moment onderbroken wordt. Je kunt het best vergelijken met een opstijgend vliegtuig, op het lawaai en de vibraties na dan. Je hoort alleen een lichte ‘klonk’ als de brandstofcel vermogen levert. De auto heeft ons overtuigd en biedt een reële oplossing voor de toekomst. Nu nog sleutelen aan een distributienet voor waterstof en een lagere productiekost. Mercedes berekende dat de verbruikskost van deze B-klasse evenredig is aan die van een diesel die slechts 2,9 liter per 100 km verbruikt.

      Stadsverkeer

      Hier is het laatste woord nog niet over gezegd. Veel grootsteden breiden hun verkeersvrije zones uit of verbieden ‘vervuilende’ voertuigen. De elektrische Smart speelt hier op in. Eind dit jaar start de productie van een beperkte serie en begin 2010 zal de auto ook bij ons beschikbaar zijn. De lithium-ionbatterijen worden onder de vloer gemonteerd en een 30 kW sterke elektromotor zorgt voor de aandrijving. Zonder herladen kom je ongeveer 100 km ver. Studies hebben aangetoond dat de meeste mensen per dag maximaal 30 tot 40 kilometer afleggen en dan wordt het principe van ‘rijden overdag’ en ‘opladen ’s nachts’ perfect haalbaar. Mercedes voorziet ongeveer 4 uren om de batterijen volledig op te laden. Wij mochten even op pad met een Smart die voor het mobiliteitsplan van Londen gebouwd werd. Hij accelereert verrassend vlot en rijdt erg stil. Op grotere wegen is het vermogen eerder krap, maar daar is deze smart dan ook niet voor bestemd.

      De toekomst

      Mercedes gelooft in de toekomst van zijn luxewagens en SUV’s. De ingenieurs twijfelen er niet aan dat een S-klasse ooit slechts 4 l/100km zal verbruiken. Maar dit resultaat zal niet haalbaar zijn met een doordachte aerodynamica en een lichter gewicht alleen. Er zal ook gebruik gemaakt worden van een hybride ‘plug-in’. Er is zelfs sprake van een C-klasse die aangedreven wordt door een driecilindermotor. Een elektrische auto is volgens Mercedes maar één van de vele oplossingen. En de brandstofcel heeft ondertussen zijn degelijkheid al bewezen.


       

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Piette François
      Foto's ©: Manufacturer.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

      Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

      De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

      3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

      Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

      De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

      4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

      Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

      Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

      4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km
      € 52.900
      2021
      1.500 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km