Testen

Getest: Ford Fiesta Active 1.0 Ecoboost 140, kleine avonturier

Als je ziet hoe populair crossovers en SUV’s in het stadsautosegment zijn, dan is deze Fiesta Active geen vreemde verschijning. Maar is het gewoon een avontuurlijk jasje of is er een echt verschil met de gewone Fiesta? We zochten het uit aan de hand van de topbenzine: de 1.0 Ecoboost met 140 pk.

  • Bervoets Wim
  • 08 oktober 2018
  • Ford
3,9
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangename Ecoboost
  • Dynamisch rijgedrag blijft
  • Iets toegenomen rijcomfort
  • Enkele afwerkingsdetails
  • Hoofdruimte achteraan (met panoramadak)
  • Wat beperkte kofferruimte

Met zijn Active-lijn wil Ford een brug slaan tussen de gewone modellen en zijn “echte” SUV’s, de Ecosport, Kuga en Edge. Deze crossover-Fiesta is de eerste Active in het Ford-gamma, maar krijgt binnenkort het gezelschap van de Focus Active en Ka+ Active.

Wat houden de veranderingen precies in?

Het koetswerk trekt uiteraard een avontuurlijker jasje aan: de voorbumper krijgt visuele opsmuk in de vorm van een kunststofstrook. Die loopt over de wielkasten langs de flanken door tot de achterbumper. Eventueel kan je nog kiezen voor dakrails, die samen met specifieke 17-duimsvelgen en eigen koetswerkkleuren het visuele plaatje afmaken.

Er verandert ook wat aan de afmetingen, neem ik aan?

Klopt. De Fiesta Active is 3 centimeter langer dan een gewone Fiesta (4,07 meter tegenover 4,04 meter), 2 centimeter breder (1,76 meter tegenover 1,74 meter) en 3 centimeter hoger (1,50 meter tegenover 1,47 meter). Beperkte wijzigingen weliswaar, die niet alleen toe te schrijven zijn aan de stoerdere aankleding: de ophanging ligt 18 millimeter hoger en het spoor neemt 10 millimeter toe.

Ford steekt er meer onder dan gewoon wat hogere dempers en veren?

Inderdaad: ook een Fiesta Active moet natuurlijk als een Fiesta rijden. Maar verwacht geen Fiesta 4x4: in plaats van vierwielaandrijving voegt Ford een extra rijmodus toe aan de rijprofielen. Naast “Normal” en “Eco” heeft de Fiesta Active een “Slippery”-modus, die de stabiliteits- en tractiecontrole aanpast om je makkelijker op glad terrein te laten vertrekken. De voorste schokdempers zijn daarnaast speciaal aangepast om schokken van ruw terrein beter te kunnen verteren. De achterste dempers krijgen die behandeling niet.

Verandert er binnenin wat?

Daar krijg je in grote lijnen hetzelfde interieur als in de reguliere Fiesta. Verwacht dus een klassiek instrumentenpaneel en een dashboard dat gedomineerd wordt door het touchscreen van het infotainmentsysteem. Standaard monteert Ford wel sportzetels met iets betere steun, en moeten de stoffen en materialen meer bestand zijn tegen intensief gebruik. De Fiesta Active is er trouwens alleen als vijfdeurs. Dat maakt de instap achterin uiteraard makkelijker, maar daar is de ruimte voor de passagiers vooral qua hoofdruimte nog steeds beperkt, zeker als je voor een panoramadak kiest.

Welke motoren zitten er onder de kap van de Fiesta Active?

Twee motoren: één benzine- en één dieselmotor. Die zijn wel steeds beschikbaar in verschillende vermogensversies. De benzinemotor is Fords 1.0 Ecoboost-driecilinder, met vermogens van 85, 100, 125 en 140 pk. Alle versies zijn steeds gekoppeld aan een manuele zesbak, al is er voor de 100 pk-versie ook een klassieke zestrapsautomaat. De dieselmotor is de 1.5 TDCi, en die is er in een versie van 85 en 120 pk, ook steeds in combinatie met een manuele zesbak.

Hoe rijdt de Active?

Wij reden hem in de krachtigste benzineversie, de 1.0 Ecoboost met 140 pk. De driecilinder turbobenzine belooft een sprint naar 100 km/u in 9,4 seconden en een topsnelheid van 200 km/u. Meteen ook de snelste sprinter uit de Fiesta Active-stal, maar zoals je ziet geen rassprinter. Het enthousiaste karakter van de driepitter maakt op dat vlak gelukkig veel goed. Keerzijde is wel het verbruik: in plaats van de 5,2 l/100 km die Ford opgeeft, klokten wij af op 7,2 l/100 km.

Merk je de aanpassingen aan het onderstel?

Jazeker. Je zit uiteraard iets hoger dan in de reguliere Fiesta, maar de Active lijkt vooral iets meer geïsoleerd te rijden dan de gewone versie. De aangepaste ophanging laat wat meer beweging toe in het koetswerk, maar zorgt ook voor wat meer rijcomfort. Hij lijkt ons ook net iets zwaarder te sturen dan de gewone Fiesta, maar behoudt gelukkig ook wel diens dynamische karakter in de rijbeleving: hij rijdt precies, levendig en met goesting.

Wat moet ik verder nog weten?

Dat de Active hetzelfde technologieaanbod heeft als de gewone Fiesta: optioneel is er dus uitgebreide rijhulp beschikbaar, met naast een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp ook verkeersbordherkenning, een adaptieve snelheidsregelaar, dodehoekwaarschuwing, parkeerhulp, waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto, en rijstrookhulp. Idem voor het infotainment: Fords SYNC3-systeem beschikt optioneel over een schermgrootte van 8 duim, en kan voorzien worden van navigatie, Apple CarPlay en Android Auto. Ook de Bang & Olufsen-audio-installatie staat op de optielijst.

Hoeveel kost deze Fiesta Active?

Hij is er in drie uitrustingsniveaus: Active 1, 2 en 3. De basisversie begint vanaf € 19.150 en bevindt zich daarmee qua prijs tussen de Titanium- en ST-Line-uitvoeringen van de gewone Fiesta. De Active 1 komt standaard al wel met manuele airco, Android Auto en Apple CarPlay. Active 2 begint vanaf € 19.950 en voegt een snelheidsregelaar toe, verkeersbordherkenning en een vermoeidheidswaarschuwing, en de B&O Play-installatie. Active 3 kost ten slotte minstens € 21.400 en dan is het interieur deels uitgevoerd in leder, krijg je automatische airco en navigatie.

Besluit?

Gezien de toenemende populariteit van crossovers en SUV’s in het B-segment is een duidelijke aanwezigheid van Ford een must. Deze Fiesta Active is een logische zet om een publiek aan te spreken dat dit genre auto’s koopt voor de hogere rijpositie en stoerdere looks. Dat is meteen ook wat deze Active extra biedt, want echte terreincapaciteiten heeft hij niet. Mooi meegenomen is dat de aanpassingen voor een iets comfortabeler weggedrag zorgen. Verder rijdt hij als een gewone Fiesta en is zijn meerprijs beperkt. Twee stevige argumenten dus.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km