Testen

Getest: Toyota C-HR, complexloos sportief

Onder het mom van een lichte cosmetische opfrisbeurt krijgt de Toyota C-HR een nieuw en meer gespierd hybride hart. Een tikker die past bij het sportieve kleedje van deze charismatische Japanse SUV… Maar is hij dan nog steeds ‘ecologisch correct’?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 15 november 2019
  • Toyota
3,7
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangenaam weggedrag
  • Aparte stijl
  • Beperkt reëel verbruik
  • CO2-uitstoot/fiscaliteit
  • Overtuigende 2.0 hybride
  • Hogere prijs
  • Opgesloten gevoel achteraan
  • Verhouding buitenmaten-koffervolume

Getest: Toyota C-HR, complexloos sportief

Met het risico het meest klassieke deel van zijn klantenbestand voor de borst te stoten heeft Toyota bij het ontwerpen van zijn SUV C-HR gekozen voor een op zijn zachtst gezegd ‘origineel’ design. Maar de gok heeft gewerkt: de verkoopcijfers waren al vanaf het eerste verkoopjaar een succes (120.000 stuks in Europa), waardoor hij in zijn segment een marktaandeel van 10 procent naar zich toe trekt. Beter nog: de futuristisch ogende SUV heeft heel wat nieuwe klanten naar de Toyota-showroom gelokt. De C-HR heeft namelijk de hoogste ‘conquest rate’ bij Toyota (68 procent) sinds de Prius…

Getest: Toyota C-HR, complexloos sportief

Lichte poederbeurt

Er kon dus geen sprake van zijn om het uiterlijk van deze kip met de gouden eieren ingrijpend aan te passen. Drie jaar na zijn carrièrestart geniet de C-HR een eerder beperkte facelift. De meest oplettende lezers zullen de komst opmerken van een nieuwe voorbumper en van een achterspoiler die voortaan zwartgelakt is.

Getest: Toyota C-HR, complexloos sportief
Getest: Toyota C-HR, complexloos sportief

Led-gezicht

De andere grote uiterlijke evolutie zit hem in de verschijning van nieuwe ledkoplampen met een modernere lichtsignatuur, en dat zowel voor- als achteraan.

Getest: Toyota C-HR, complexloos sportief
Getest: Toyota C-HR, complexloos sportief

Apple CarPlay / Android Auto

De evoluties lijken in het interieur nog steeds even licht. De belangrijkste verbetering zit hem in de toevoeging van Apple CarPlay en Android Auto in het infotainmentsysteem. Toyota heeft zich daar lang tegen verzet, maar is nu toch geplooid voor de vraag van de klant. De nieuwe module maakt bovendien online-kaartupdates mogelijk zonder naar de dealer te moeten gaan of ze op een usb-stick te moeten downloaden. Dat is goed nieuws. Helaas zijn de graphics van de aanraaktablet wat gedateerd. Sommigen zullen wel blij zijn met de nieuwe applicatie met de naam Coach Hybrid, die tips voor spaarzamer rijden geeft op basis van de jongste gereden trajecten.

Getest: Toyota C-HR, complexloos sportief

Praktische toegevingen

Aan boord spreekt Toyota van nieuwe, meer verfijnde materialen. In zijn geheel is de afwerking inderdaad vrij van kritiek. Ook de hoeveelheid ruimte op de achterbank is fijn. Maar het ‘originele’ silhouet van de C-HR vereist wel toegevingen op praktisch vlak. De dikke achterste dakstijlen geven een opgesloten gevoel dat weinig aangenaam is voor wie achterin zit. En de koffer is vrij klein gezien het formaat van de auto, met minder dan 380 liter.

Getest: Toyota C-HR, complexloos sportief

Getest: Toyota C-HR, complexloos sportief

Dapper hart

De grootste evoluties van deze facelift heet “2.0 litres Dynamic Force”, wat betekent dat onder de motorkap van de C-HR de nieuwe 2.0-hybride aandrijflijn met 184 pk opduikt die Toyota introduceerde in de recente Corolla. Deze motor richt zich tot klanten op zoek naar prestaties die beter aansluiten bij het ‘viriele’ uiterlijk van de C-HR. Op papier is dat gelukt: met deze motor sprint de Japanner naar 100 km/u in 8,2 seconden, tegenover 11,0 tellen voor de hybride 1.8 met 122 pk die nog steeds verkrijgbaar is.

Getest: Toyota C-HR, complexloos sportief

Voller

In de praktijk maakt deze hybride tweeliter de C-HR echter nog niet ‘sportief’ in de letterlijke zin van het woord. Hij is namelijk niet zo wild van rijden met het gas tegen de plank. Het motorplezier is echter wel gevoelig groter dan met de 1.8. Het ‘koffiemoleneffect’ dat zo kenmerkend is voor Toyota’s hybrides is hier in elk geval veel beter onderdrukt bij hernemingen. En het verbruik blijft laag, zowel op papier (NEDC-homologatie-uitstoot van 92 g CO2/km in plaats van 86 g/km voor de 1.8) als in de werkelijkheid. Wij kwamen uit op een gemiddeld verbruik van 6,0 l/100 km (volgens de boordcomputer) tijdens deze eerste kennismaking, waarbij we de motor soms tot het uiterste dreven. En tijdens een stuk in de stad kwamen we zelfs aan een minimum van 4,0 l/100 km. Onder dergelijke omstandigheden rijdt de C-HR grotendeels elektrisch, en dat in alle transparantie voor de bestuurder.

Getest: Toyota C-HR, complexloos sportief

Enkel hybride

Hoewel we de hybride 1.8 bij deze Eerste Test niet konden uitproberen, kunnen we wel aanstippen dat hij een nieuwe lithium-ionbatterij kreeg bij deze facelift. Die is lichter dan de oude nikkel-metaalhydride accu en biedt ook een hoger op- en ontlaadvermogen. Daarmee kan ze volgens Toyota “de dynamische eigenschappen van het systeem” verbeteren. De 1.2-benzinemotor die bij de lancering in de C-HR verkrijgbaar was, wordt bij ons niet meer aangeboden, zodat de C-HR een puur hybride model is.

Getest: Toyota C-HR, complexloos sportief

Vanaf 28.360 €

Dat verklaart deels de fikse basisprijs van 28.360 euro. Voor dat bedrag heb je de hybride 1.8 van 122 pk en een al vrij behoorlijke uitrusting, vooral op veiligheidsvlak. Aan het andere uiterste van het gamma vinden we de rijkelijk uitgeruste hybride 2.0, die minstens 34.290 euro moet kosten.

Ons verdict

De nieuwe hybride 2.0-motor en de verbeteringen aan de ophanging van deze meer gespierde C-HR maken hem aangenamer om mee te rijden. Minder veeleisende bestuurders zouden echter al tevreden moeten zijn met de meer toegankelijke hybride 1.8, die in Brussel en Wallonië bovendien minder zwaar wordt belast.
Getest: Toyota C-HR, complexloos sportief

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km