Testen

Honda CBR650F: Een te grote allemansvriend?

“Casual Urban Sports.” Zo definieerde Teishiro Goto, de verantwoordelijke voor de ontwikkeling, de nieuwe CBR650F. We moesten meteen aan een allemansvriend denken die door iedereen graag wordt gezien. Maar blijft dat ook zo? 

  • Wouters Bruno
  • 31 januari 2015
  • Honda
Voor- en nadelen

      De basis van deze CBR is het platform van de CB650F, maar om het sportieve karakter te benadrukken kreeg de CBR ondermeer een HRC-kleedje aangemeten: de sportieve blauw-wit-rood-combinatie geeft het uiterlijk sportieve pit. Een volledige kuip, stuggere vering en clip-ons die gelukkig hoog genoeg staan gepositioneerd vervolledigen het sportieve plaatje.

      Deze CBR is helemaal nieuw, al is het correcter om ‘m te omschrijven als een volledig gekuipte CB650F, en hij wil vooral multi-inzetbaar zijn. Het moest een sportieve motorfiets worden, die zonder problemen dagelijks inzetbaar is, zowel in de stad als op de autostrade en hij moet bereik- en berijdbaar zijn voor elke motorrijder, ongeacht z’n ervaring.

      Sportief, maar niet té
      Omdat te bewerkstelligen is het 649 cc motorblok ontwikkeld om te presteren in het lage en midden toerentalgebied. De hogere toerentallen stond omgekeerd evenredig op de prioriteitenlijst. Dat zorgt voor een maximaal vermogen van 87 pk aan 11.000 tr/min en 63 Nm aan 8.000 tr/min. Ook bij het chassis zien we geen gekke stoten: een stalen frame maakt de dienst uit. Het aluminium is voorbehouden voor de swingarm.

      Honda wilde de prijs van de kleine CBR ook klein houden. De afwerking is verzorgd, maar bij de vering zien we dat enkel achteraan de veervoorspanning instelbaar is, terwijl de remprestaties vooraan worden toevertrouwd aan dubbele remzuigerklauwen. Het dashboard is quasi identiek aan dat van de CB650F en dat is sober. Geen weelderig informatieparadijs dus, al vonden we een indicator voor de gekozen versnelling wel op z’n plaats.

      Wanneer we opstappen, dan weten we meteen de uitgekiende zitpositie te waarderen: we zitten vooruit en voelen de druk op onze polsen die zegt dat we met een sportieve motor aan de bak zijn, maar de houding is toleranter en minder radicaal dan je van echte sportmotoren gewend bent. Een geslaagd compromis!

      Beleefd
      Vanaf het moment dat de bak in eerste versnelling zit en de wielen aan het draaien gaan, verdwijnt het gewicht van de motorfiets en krijg je het gevoel van controle dat zo typerend is voor een Honda: eenvoudig, precies, evenwichtig, gemakkelijk. Het nieuwe, moderne motorblok is compact en spint als een tevreden kat. Maar een sportieve tijger herbergt hij niet. Integendeel, dit is een allemansvriend die toelaat om in zesde versnelling aan stationair toerental 25 km/u te rijden of met het gas vol open aan 225 km/u. Dat is een zeer grote speeltuin waar je maar uit te kiezen hebt. De Honda doet het allemaal.

      En net omdat hij dat allemaal zo vlot verteert, mist hij ook karakter, pit, een rood randje. Door z’n veelzijdige karakter schakel je vaak snel op, naar de hoogste versnelling. Maar wil je dan net gezwind een inhaalmanoeuvre inzetten, ben je wel gedwongen om elke keer terug te schakelen om zo wat extra leven in de brouwerij te krijgen. 

      Te beleefd?
      Het heeft geen zin om de naald naar de rode zone te jagen, want daar is er weinig extra power te vinden. Opgelet, de CBR is voorzien van een ferm stel longen, maar qua karakter zijn alle kantjes er grondig afgevijld.

      Met deze cilinderinhoud moet een viercilinder bovendien qua karakter en temperament steevast de duimen leggen tegenover de concurrenten met maar twee of drie cilinders. Het erg rekbare motorkarakter van de Honda ligt niet in lijn met de ‘sport’-definitie die de CBR krijgt toebedeeld. Deze CBR650F zet zelfs eerder aan tot een gematigde en rustige rijstijl. En wie die stijl aanhoudt, kan lang in het zadel vertoeven. Al is het jammer dat er sporadisch trillingen voelbaar zijn die het rijplezier komen verstoren .

      In tegenstelling tot wat z’n sportieve uitstraling laat vermoeden, is deze CBR verrassend eenvoudig te besturen en te bedienen. Hij is dan ook probleemloos dagelijks inzetbaar, want naast dat rijgemak is ook het comfort aan boord voldoende. Het chassis springt dan niet in het oog qua high tech, maar efficiënt is het des te meer. De stabiliteit is zonder meer goed en hetzelfde kan gezegd worden voor de remmenwinkel.

      Deze CBR650 belooft visueel meer dan hij eigenlijk presteert, voornamelijk naar motorkarakter toe. Dat maakt hem geen slechte motorfiets, maar het is wel belangrijk om vooraf te weten zodat je ‘m met de juiste verwachtingen aanschaft.

       

       

      Meer lezen over:

      Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
      Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
      Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: Honda.

      Aanbevolen tests voor jou

      Meer tests
      3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

      Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

      4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

      De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

      3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

      De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

      3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

      Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

      Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

      Meer nieuwe auto's

      Diesel, Manueel

      € 32.584

      Benzine, Manueel

      € 21.500

      Benzine, Manueel

      € 23.748

      Benzine, Automaat

      € 27.547

      Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

      Meer tweedehands auto's
      € 52.900
      2021
      1.500 km

      Benzine, Automaat

      € 23.500
      2020
      30.212 km
      € 52.990
      2019
      105.433 km

      Benzine, Automaat

      € 28.995
      2011
      65.000 km