Testen

Aha !

Tot nu toe stond de Jazz vooral bekend om zijn moduleerbaarheid. Nu komt hij met een leuke styling terwijl de motoren aangepast werden en de uitrusting een jong publiek tracht te verleiden ! De nieuwe Jazz ziet er jong en dynamisch uit en combineert deze eigenschappen met verscheidene praktische troeven waardoor de afwezigheid van een dieselmotor wat gemilderd wordt.
  • Piette François
  • 15 maart 2009
  • Honda
Voor- en nadelen
  • Bediening van versnellingsbak
  • Beperkt verbruik
  • Functioneel
  • Leuk weggedrag
  • Makkelijk moduleerbaar
  • Plaats aan boord
  • « up to date »uitrusting
  • Droge ophanging
  • En een diesel ?!
  • Hoge prijs
  • Optiebeleid
  • Uitrustingspolitiek

Presentatie

Op het front van de Jazz staat nog steeds een glimlach getekend maar de sportieve en meer gestrekte lijn laten hem duidelijk van zijn voorganger verschillen. De familieband is uiteraard nog duidelijk aanwezig maar toch zie je duidelijk dat elk hoekje van het koetswerk de nodige aandacht kreeg waardoor er een volledig nieuw koetswerk werd gecreëerd zonder dat het te ver van het origineel verwijderd wordt. In ieder geval wordt de praktische en gezellige Jazz eerder in de stad ingezet als dat je hem voor transcontinentale reizen zal gebruiken.

Motor

In de lijsten vinden we slechts twee benzinemotoren terug. Geen diesel en momenteel wordt daar zelfs niet meer over gepraat. Spijtig, want een koppelrijke en economisch goed afgestemde kleine dieselmotor die minder als 115 gr CO2 per kilometer uitstoot zou de auto veel aantrekkelijker maken. Als basismotor vinden we een 1200cc die bij 6000 toeren 90 pk levert terwijl onze testwagen van een 1,4 l was voorzien die bij een identiek toerental 100 pk produceert en bij 4800 omw 127 Nm koppel genereert.
Wij trekken er op uit met de grootste van beide motoren en van bij de start merken we hoe makkelijk de motor in de toeren klimt. Zelfs vanuit de laagste regionen reageert hij zonder morren en voel je hoe de kracht zich geleidelijk ontplooit. De 5-bak wordt uitstekend geleid en laat zich uitstekend en makkelijk schakelen. De spreiding is uitstekend maar lijkt toch vrij kort te zijn waardoor de motor op de autosnelweg meer als 3500 toeren draait. Over het algemeen mogen we zeggen dat de motor bevalt, maar van de beste motorenbouwer uit Japan hadden we toch iets meer verwacht.

Wegligging

Het platform is nieuw maar de architectuur lijkt erg op die van de voorganger. De ophanging werd volledig herwerkt voor een beter dynamisme. Het is ondertussen duidelijk dat het Europese publiek veeleisend is op dit vlak. Dus wordt de stuurinrichting preciezer en voelt ze ook steviger aan. De Jazz rijdt in elk geval veel dynamischer als de vorige versie en op sommige momenten kunnen we zelfs van levendigheid gewag maken. Bovendien mogen we Honda feliciteren bij in serie monteren van het ESP (VSA). Maar zoals al langer geweten heeft een efficiënte wegligging een keerzijde….

Comfort en praktische aspecten

… want de Jazz is behoorlijk hard ! De ophanging houdt de koetswerkbewegingen erg goed in bedwang maar de demping is vrij droog. En zelfs wat springerig op kleine oneffenheden. Als je niet groter dan 1,85 m bent vind je zonder problemen een goede rijhouding, maar voor grotere bestuurders komen de bedieningen wat te laag. De afwerking is erg goed en hoewel de kwaliteit van het kunststof en de montage erg goed is, zijn sommige onderdelen wat hard. Qua presentatie kan je misschien wat bedenkingen hebben bij de ietwat futuristische look maar het geheel zit goed in elkaar en lijkt zelfs wat op het boordplank van de Accord. De ergonomie is goed verzorgd en je vindt gauw je weg tussen de vele knopjes en schakelaars. In de Jazz kom je niet snel plaats tekort. Je mag de interieurruimte vooraan en achteraan zelfs royaal noemen. Het geheim zit hem in de ver vooraan geplaatste mechaniek terwijl het benzinereservoir vooraan onder de voorzetels een plaatsje krijgt. In verhouding met de buitenafmetingen krijg je daardoor erg veel ruimte binnenin. Ook de bagageruimte is meer als ruim genoeg en bovendien ook nog erg moduleerbaar. Een break waardig. Met de achterbank neer bekom je een volledig vlakke laadvloer terwijl je het zitgedeelte wat omhoog kan heffen waarna je er dunne voorwerpen kan onder schuiven. Als kers op de taart vind je overal wel een bergruimte die bovendien allemaal behoorlijk ruim zijn.

Prijzen en uitrusting

Voor de 1,2 l moet je 12.990 € neertellen terwijl de 1,4 bij 15.690 € start. Niet echt goedkoop maar voor de 1,4 l wordt geen basisversie aangeboden terwijl de uitrusting toch behoorlijk uitgebreid is: elektrische spiegels, radio CD/MP3 met auxilary-aansluitingen waaronder een USB, automatische airco, multifunctioneel stuur enz… Voor bijkomende uitrusting als bvb regen- en lichtsensoren moet je hoger in het gamma gaan zoeken.
Tijdens onze test lag het gemiddeld verbruik op 7,3 liter per honderd kilometer maar daar kan je mits een goede eco-rijstijl best nog een litertje vanaf doen. Honda voorziet de Jazz in serie van een schakelindicator.

Besluit

De nieuwe Jazz is een logische evolutie van het vorige model en weet dus weer te verleiden door zijn goed bestudeerde praktische kantjes. Hij is erg polyvalent en kan 4 tot 5 volwassenen en hun bagage meenemen. Bovendien is hij nu erg dynamisch geworden terwijl een hi-techuitrusting het jongere publiek wil verleiden. Nu nog een kleine diesel die hem echt concurrentieel kan maken.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Honda.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km