Testen

Terug van weggeweest

Het was al 12 jaar geleden dat Hyundai nog een break had voorgesteld. 1996, een Lantra Touring denk ik…
  • Piette François
  • 08 april 2008
  • Hyundai
Voor- en nadelen
  • Esp standaard
  • Lijn
  • Plaats aan boord
  • Uitrusting
  • Laadvolume
  • Originele banden

 

Herinneren jullie het nog ? De Lantra Touring werd door de gewaardeerde atmosferische 1.9D van PSA-origine aangedreven. Het was een heel andere tijd toen, maar de eigenaars van een nog rijdend exemplaar van de 1150 verkochte eenheden zullenen de kwaliteiten van de i30 CrossWagon zeker kunnen appreciëren. Dit model plaatst zich in het C-segment, dat tenslotte toch 1/5 van de verkoop in België uitmaakt. Daarvan is nog eens 22% een break. Logisch dus dat de Koreaanse constructeur opnieuw in dit segment aanwezig moest zijn.

 

Geen verhuiswagen

Met een lengte van 4.475 mm groeit de i30CW zowat 23 cm ten opzichte van de berline. Van de gelegenheid werd gebruik gemaakt om de wielbasis met 5 cm te verlengen. En die groei komt volledig de binnenruimte en de praktische aspecten ten goede. Toch breekt de i30 op dit gebied geen records, verre van zelfs. 415 liter bagageruimte is minder als een Fabia Combi, een Peugeot 207 SW of nog de Clio Grantour en dat zijn nochtans drie compacts. Maar de Koreaan loopt de anderen dadelijk weer in door zijn royale ruimte achterin, waar zelfs volwassenen voldoende comfort vinden.

 

ESP in serie

 

Een ander domein waarin de i30 CW scoort is de uitrusting. Niet alleen ESP wordt serie op alle versies gemonteerd, wat in deze klasse sowieso al een unicum is, maar de uitrusting omvat ook 6 airbags, elektrische ruiten, centrale vergrendeling en radio/CD met USB/iPod. En dat voor 1200 € meer als de berline. Concreet betekent dit dat je voor een i30 CW 1.6 CRDI Comfort 90 pk, 17.699 euro’s neer moet tellen. Of 400 euro minder als zijn neef, de Kia Ceed Sporty Wagon. Maar we willen toch even meegeven dat als je Continentals wil in plaats van de originele Koreaanse Kumho’s, je 250 € extra dient neer te tellen.

De i30 CW is elegant, ruim, goed afgewerkt en rijkelijk uitgerust. Nee het is voorzeker geen verhuiswagen, maar heeft toch de nodige troeven in handen om heelwat families door zijn uitstekende verhouding prijs/kwaliteit voor zich te winnen. Daarenboven verbruikt zijn motor maar 4,6 liter per honderd, of het nu de 90 pk of de 115 pk versie is.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Hyundai.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km