Testen

Koreaan met inhoud

Het is helemaal geen verloren zaak: Hyundai blijft geloven in Europa en ontwikkelt zelfs specifiek modellen voor ons. En daar mogen we blij om zijn, want de nieuwe i30 heeft krachtige argumenten om zich te meten met de groten. Vooral nu ook de breakversie  gepresenteerd is, die simpelweg Wagon gedoopt werd.

  • Piette François
  • 30 augustus 2012
  • Hyundai
Voor- en nadelen
  • Garantie van 5 jaar zonder kilometerbeperking
  • Ruime en zeer functionele koffer
  • Uitrusting
  • Airco optioneel op comfort-versie
  • Niet zo aangename 1.4 crdi
  • Voorbijgestreefde automaat (1.6 crdi 110)

De break, een zaak die goed draait

Om cijfers te halen in Europa is een vijfdeurs berline uitstekend, maar een breakversie mag niet ontbreken. Hyundai heeft dat goed begrepen en niet gewacht om de i30 Wagon te presenteren. Deze variant is voorbestemd om ongeveer 30 procent van de verkoop in Europa en zelfs 60 procent van de fleetverkoop op onze markt te realiseren. Deze cijfers vatten het belang van dit model samen.

Stijl behouden

Koreaanse auto’s die getekend werden met een liniaal en een kompas (alleen voor de wielen) behoren tot het verleden. Voortaan wordt met lichte hand getekend, met sobere, dynamische en klassiek elegante rondingen als resultaat. Voor de breakversie is Hyundai niet in de val van de onhandige rugzak getrapt: het design blijft evenwichtig.

Sterke functionaliteit

Een elegant design vraagt vaak toegevingen op het vlak van ruimte en functionaliteit. Goed nieuws is dat deze i30 Wagon bijna even functioneel is als een vrachtschip: 528 tot 1.624 liter is beschikbaar in de koffer. Behalve de Peugeot 308 SW doet niemand beter.

En de koffer is echt praktisch. Niet alleen is hij diep en geometrisch gevormd, hij beschikt ook over veel opbergvakken onder de vloer. Als je de achterbank neerklapt, denk er dan aan om eerst de passagierszetel naar voren te schuiven en dan de rugleuning te kantelen. Zo ontstaat een volledig vlakke vloer.

Moderne uitrusting

Qua uitrusting scoort de i30 Wagon logischerwijze even goed als zijn berlinebroer. Standaard of in optie kun je genieten van de intelligente sleutel, de boordcomputer met HD-scherm (zeer geslaagd), het infotainmentsysteem met aanraakscherm, de klimaatregeling met twee zones, de verwarmde voorzetels, het grote glazen schuifdak met zonnewering en alle gebruikelijke connectiemogelijkheden (MP3, iPod, Aux, USB, …).

De motoren

Hyundai stelt twee benzinemotoren voor (1.4i 100 pk, 1.6 GDI 135 pk) en drie diesels (1.4 CRDi 90 pk, 1.6 CRDi 110 of 128 pk). Elke versie heeft een manuele zesversnellingsbak, maar de 1.6 GDI en 1.6 CRDI 110 kunnen ook uitgerust worden met een zestrapsautomaat. Tot slot stippen we nog aan dat consumenten steeds vaker een benzinemotor kiezen, het marktaandeel in het C-segment in België en Luxemburg schommelt nu rond 30 procent.

Op de weg

Achter het stuur valt er niet veel op te merken. Deze i30 is een voorbeeldige leerling dankzij zijn  ruimte, goede afwerking en logische ergonomie. Opwindende charme of enige vorm van fantasie is moeilijk te vinden, maar het interieur is in orde. Zelfde vaststelling op de weg: het onderstel is gezond, tolerant, zelfs een beetje dynamisch en tegelijk comfortabel. De besturing met variabele bekrachtiging is echter meer een gadget.

Leve de benzine

De 1.6 GDi is helemaal op zijn gemak. Hij is soepel en altijd beschikbaar bij lage toerentallen en klimt vlot in de toeren. Zijn geluid is niet opwindend, maar dit benzineblok heeft de verdienste discreet te draaien. We betreuren alleen een iets te lange spreiding, die de motor een beetje beteugelt …

De 1.4 CRDi is dan weer veel minder aangenaam en hol. Hij is loom onder 1.800 tr/min en wordt dan plots wakker door te trekken als een duivel. Deze kleine motor is vrij sterk voor zijn cilinderinhoud, maar houd hem in zijn ideale toerentalbereik, want anders blijft hij afwezig. Samengevat: soepel rijden is mogelijk, maar hij past voor hernemingen bij lage toeren. Vrij logisch eigenlijk gezien de cilinderinhoud. Jaag je hem in de toeren, dan verbruikt deze kleine motor uiteindelijk toch iets meer. Te veel van het goede kan ongezond zijn …

Prijs

Met een basisprijs van 17.499 euro voor de 1.4i Comfort is de i30 Wagon correct geprijsd, zelfs al betreuren we dat airco op deze basisversie ontbreekt en 1.000 euro extra kost. Voor deze break Je betaal je 1.000 euro dan voor de vijfdeursversie. Onze keuze? De 1.6 CRDi 110 Lounge (21.999 euro), met airconditioning, lederen stuurwiel, radio met USB, lichtsensoren, enzovoort.

Tot slot brengen we nog even in herinnering dat Hyundai standaard een buitengewone garantie aanbiedt van vijf jaar zonder kilometerbeperking.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Hyundai.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km