Testen

Verrassende kleine motor

in een tijd waarin de brandstofprijzen de pan uitswingen, de groene beweging komt opzetten en er in het algemeen een autofoob klimaat heerst, is het opmerkelijk dat de SUV's nog altijd de wind in de zeilen hebben. Maar zijn SUV's echt zo dorstig als hun imago laat uitschijnen? De Hyundai ix35 1.7 CRDi geeft het antwoord.
  • Piette François
  • 13 juli 2011
  • Hyundai
Voor- en nadelen
  • Aantrekkelijke auto
  • Homogeen
  • Soepele motor
  • Voldoende prestaties
  • Zeer complete uitrusting (hogere versies)
  • Zuinige en stille motor
  • Droge ophanging
  • Geen automaat
  • Gevoelloze besturing
  • Zicht ¾ achteraan

Bestseller

De voorganger Tucson was al een mooi succes. De ix35 bevestigt dat alleen maar en breekt zelfs records. Bij zijn lancering werden de dealers letterlijk overspoeld met bestelbonnen, Een verdiend succes, want behalve een aantrekkelijk uiterlijk heeft de ix35 alle ingrediënten van een homogene, plezierige en in het dagelijks gebruik zeer aangename SUV. Hij is bovendien ecologisch verantwoord, dankzij de nieuwe basismotor.

1.7 CRDi

Op papier wekt deze nieuwe kleine motor niet veel emoties op. Uit een cilinderinhoud van 1,7 liter haalt Hyundai 115 pk en een koppel van 260 Nm. Niets bijzonders? Toch wel, want het maximumkoppel komt al vrij bij 1.250 tr/min. Dat is zeer vroeg. Hyundai kondigt een topsnelheid van 173 km/u aan, een 0 tot 100 km/u in 12,4 seconden en een gemiddeld verbruik van 5,2 l/100 km of een CO2-uitstoot van 135 g/km. Ideaal voor bedrijven door de fiscale aftrekbaarheid.

Pittig

Een groot koetswerk met een kleine motor die een massa van meer dan 1,4 ton moet trekken, daar mag je geen mirakels van verwachten. Toch moeten we toegeven dat deze krachtbron een gezond stel longen heeft. Hij is krachtig bij lage toerentallen en dooft niet uit hogerop, hij blijft duwen. Op de Duitse autosnelwegen kalmeert zijn enthousiasme vanaf 150 km/u, maar op onze wegen maakt dat niet uit. Je hebt nooit de indruk met een basisversie onderweg te zijn en dat is wellicht de grootste verwezenlijking van deze auto.

Het verbruik wordt geholpen door het genereuze koppel bij lage toerentallen, waardoor je niet boven de 2.000 à 2.500 tr/min moet uitstijgen. Jouw dienaar werd beloond met een mooie 6,3 l/100 km, zonder ecorijstijl. Hoed af, heren ingenieurs!

De manuele zesversnellingsbak past perfect bij de motor, met een goede geleiding en dito spreiding. Alleen jammer dat er geen automaat beschikbaar is.

SUV voor op de weg

Deze ix35 is alleen beschikbaar met voorwielaandrijving en manuele bak, het is dan ook meer een auto voor alle wegen dan voor uitstapjes naast de weg. De overgrote meerderheid van de klanten zal nooit zandwegen zien en blijft met zijn ix35 op het gewone asfalt. Al hebben de Belgische wegen soms wel wat weg van het parcours Parijs-Dakar... Misschien verklaart dat de voorliefde van de Belgen voor hoge SUV's?

Goed op alle vlakken

De ix35 weet hoe hij zijn klanten moet verleiden: een moderne presentatie, genoeg ruimte, een stille motor, allerhande verbindingen, een verbeterd infotainmentsysteem, een audiosysteem van goede kwaliteit en een aangenaam panoramisch dak. Daar mag je ook nog alle (al dan niet) noodzakelijke uitrusting aan toevoegen, zoals automatische lichten en ruitenwissers, een snelheidsregelaar, verwarmde zetels, leder of een achteruitrijcamera. De ix35 laat zich uitrusten als een paleis op wielen, maar dan zonder gouden randjes.  

Wat kunnen we de ix35 verwijten? Niet veel, eerlijk gezegd. Een droge ophanging, een beperkt zicht ¾ achteruit, een besturing die iets te kunstmatig aanvoelt, de harde kunststof voor de boordplank en een uitrustingspolitiek die je naar de hogere versies dwingt in plaats van je de keuze te bieden uit een reeks opties. En dan vergeet ik alleen nog de rijpositie, die voor grote jongens een beetje nipt is. Je zit net iets te hoog.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Hyundai.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km