Testen

Europese touch

De Sportage is voor Kia wat de croissants zijn voor een bakker: een succesvol product dat het bedrijf een solide basis bezorgt. Kia behoort tot de Hyundai-familie, maar is wat sportiever en durft al eens een gewaagd koetswerk voor te stellen. Hoewel er technisch veel overeenkomsten zijn tussen beide merken, hebben ze elk een eigen visie. Na de erg succesvolle Hyundai iX35 zoeken we nu uit tot wat zijn broer, de Sportage, in staat is.
  • Piette François
  • 16 juli 2010
  • Kia
Voor- en nadelen
  • Ergonomie
  • Garantieprogramma
  • Geslaagd design
  • Prijs/uitrusting
  • Ruimte binnenin
  • Uitstekende crdi-motor
  • Versnellingsbakken
  • Demping
  • Gevoelloze besturing
  • Maximaal koffervolume
  • Stuur niet regelbaar in de diepte op lounge
  • Weinig praktische achterbank

Geen pure 4x4

Wie denkt dat de SUV terein verliest, heeft het mis. Mastodonten die een beroep moeten doen op minstens 200 pk hebben het inderdaad erg moeilijk, maar kleinere SUV’s liggen uitstekend in de markt.
Dit type auto heeft de wind in de zeilen. Veel klanten willen zich onderscheiden van de massa en kiezen voor een compacte SUV die sportiviteit, een hoge rijpositie en praktische aspecten aan elkaar koppelt. Zelfs een klein uitstapje naast de begane wegen is mogelijk. De Sahara doorkruisen is dan weer te veel gevraagd, zeker aangezien de meerderheid van deze modellen met tweewielaandrijving wordt verkocht.
Net als de Tucson, die tot iX35 omgedoopt werd, verandert de Sportage het geweer van schouder en ruilt hij zijn uiterlijk van een blokkendoos in voor rondere lijnen. Het verbaasde ons dan ook niet dat tijdens de persvoorstelling geen enkel stukje off-road te bespeuren viel. Dat bewijst de evolutie van het concept.

Broers

De Sportage neemt het platform en de motoren over van de Hyundai. Met één uitzondering: de 2-liter met 184 pk van de iX35 is niet beschikbaar onder de motorkap van de Sportage. De Kia is iets burgerlijker, maar uit een kleine rondvraag bij mijn collega’s bleek dat de meeste hem eleganter vinden dan de iX35. Een kwestie van smaak zeker?
De Sportage staat er in ieder geval. Vooraan oogt hij verfijnd en achteraan zijn de lijnen nerveus en geraffineerd. Genoeg om de moeilijkste klanten te overtuigen. Om zeker geen fouten te maken, trekt Kia volledig de kaart van Europa: zowel het ontwerp als de techniek werden in Duitsland ontwikkeld en de productie vindt plaats in Slowakije. De afmetingen van de Sportage groeien in alle richtingen, behalve in de hoogte: 4,44 meter lang, 1,86 meter breed en 1,64 meter hoog.

Motoren en transmissie

Aanvankelijk is de Sportage alleen beschikbaar met een 2-liter benzinemotor van 163 pk en de 2-liter diesel van 136 pk. Beide motoren kunnen gekoppeld worden aan een manuele bak of een automaat met zes versnellingen. In de herfst volgen nog een 1.6 benzinemotor van 140 pk en de 1.7 diesel van 115 pk.
De transmissie staat volledig in het teken van optimaal energieverbruik: tweewielaandrijving voor iedereen. Wie toch door het stof wil ploeteren of voor meer actieve veiligheid wil opteren, kan op de 2-liter diesel en benzineversie vierwielaandrijving bestellen.

Praktisch

Het interieur is erg ruim en rijkelijk voorzien van bergvakken. Met de achterbank op zijn plaats is de koffer 564 liter groot. Prima zo! Maar met de bank naar beneden groeit dat maar tot een matige 1.353 liter. Een kleine tegenvaller. Op het vlak van functionaliteit vinden we het jammer dat de vloer met neergeklapte achterbank niet vlak is en dat je die achterbank niet kunt verschuiven.

Op weg

Achter het stuur verrast het vrij wazige en kunstmatige gevoel. Het onderstel is nochtans van uitstekende makelij en reageert voldoende levendig. De koetswerkbewegingen mochten wel wat beter in de hand gehouden worden: in snel genomen bochten durft de Sportage nogal eens te pompen, terwijl de ophanging droog reageert bij korte oneffenheden.
Voor de rest is de Sportage een aangename reisgezel. Hij presteert goed en de zowel de automaat als de manuele bak verrichten hun taak opmerkelijk goed en zijn uitstekend gespreid. De 2-liter CRDi dieselmotor van 136 pk is een plezier om te rijden. Bij belasting durft hij zijn stem te verheffen, maar zelfs vanuit de laagste toerentallen herneemt hij krachtig en soepel, en dat houdt hij vol tot aan de rode zone bij 4.500 tr/min.

Uitrusting

Eén van de sterke punten van Kia is de garantie van zeven jaar met pechverhelping. Die garantie kan bovendien doorgegeven worden aan een volgende eigenaar, wat de herverkoopwaarde van de auto zeker positief zal beïnvloeden.

De basisuitrusting van de Sportage is correct: 16-duimsvelgen en manuele airco ontbreken niet, maar het stuur is alleen regelbaar in de hoogte. Voor een zacht prijsje krijg je in de hogere uitrustingsniveaus nog veel meer: vier verwarmde zetels, xenonverlichting, leds, parkeerhulp, panoramisch open dak, enzovoort.
Verwacht geen ellenlange optielijsten zoals bij de Duitse merken. Eenvoud is hier troef met drie complete uitrustingsniveaus. Opmerkelijk is dat de meeste klanten voor de luxueuze versies kiezen. De prijs van de 2.0 CRDi Lounge start bij 24.980 euro, terwijl de topversie, de Evogue met automaat en vierwielaandrijving, 33.410 euro kost. Dat zijn redelijke prijzen gezien de geboden uitrusting.

 

Kia

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Kia.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km