Testen

Alleskunner

Het mooie gezicht van de Mazda 3 lacht de wereld toe, hoewel die hem onterecht een rol in de anonimiteit heeft toebedeeld. De Mazda 3 is dé outsider bij uitstek, een auto die in staat is om het leven van de grote referenties in het segment hard te maken en toch miskend wordt. Hoog tijd om hem opnieuw te ontdekken.

  • Piette François
  • 20 maart 2012
  • Mazda
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Dynamisch weggedrag
  • Hoog comfortniveau
  • Schitterende versnellingsbak
  • Soepele en aangename motor
  • Geen automaat
  • Rijpositie (voor grote personen)
  • Rolgeluiden
  • Uitrustingspolitiek

Minifacelift

Om de aantrekkingskracht te vergroten, haalde Mazda de scalpel boven en voerde een kleine operatie uit. Het resultaat is geen gigantisch verschil, dat moeten we erkennen, en betreft vooral de voor- en achterbumper. De mistlampen vooraan en de achterlichten werden herzien. Kenners zullen ook de nieuwe 16- en 17-duimsvelgen en de kleur Autumn Bronze Mica opmerken.

Motor

Onder de motorkap van onze versie (diegene die voor de grote verkoop moet zorgen) ligt een oude bekende: een 1.6 viercilinder turbodiesel met 115 pk. Die mechaniek komt rechtstreeks uit de schappen van PSA en is bekend van bij Citroën, Peugeot, Ford, Volvo, … Zo’n wijdverspreide motor kan niet slecht zijn. Een blik op de technische fiche bevestigt dat: het koppel is 270 Nm sterk bij 1.750 tr/min en de prestaties mogen gezien worden. Helaas is de motor (voorlopig?) niet compatibel met een automaat, hij wordt alleen aangeboden met een manuele zesversnellingsbak.

De cijfers

In het geval van de Mazda 3 kondigt de constructeur een topsnelheid van 186 km/u, 11 seconden van 0 tot 100 km/u, een gemiddeld verbruik van 4,3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 115 g/km aan. Op papier ziet dat er opperbest uit.

Werking

In de praktijk is het resultaat verbluffend. De motor is stil en laat zich alleen in koude toestand horen. Dan verraadt het agrarische gekletter zijn dieselaard. Eens op bedrijfstemperatuur wordt het een ideale metgezel die op alle momenten beschikbaar is, waardoor je niet veel moet schakelen. Soepel, levendig en stil: we begrijpen waarom deze motor zo’n succes kent.

En dan is er nog de versnellingsbak. Mazda biedt er maar één aan, maar het is meteen de goede. Hij is perfect. Duidelijke vergrendelingen, een uitstekende geleiding en een stevige synchronisatie: deze bak is een sportwagen waardig. Je zou zelfs schakelen puur voor het plezier.

Kleeft aan de weg

We hebben het nog niet gehad over het onderstel. Mazda richt zich op huisvaders met een sportieve geest die echter geen zin hebben om het comfort op te offeren. Deze facelift was de ideale gelegenheid om de stijfheid te verbeteren. Tegelijk werd de stuurbekrachtiging consistenter.  

Achter het stuur vallen de precisie en de absorptiecapaciteit van de ophanging op. Het onderstel reageert altijd gezond, terwijl de stuurbekrachtiging een haarfijne plaatsing mogelijk maakt. Doeltreffend, veilig en leuk: de Mazda 3 beschikt over een onderstel van zeldzame kwaliteit.

Toch een kleine opmerking over de banden. Tijdens de avant-premièretest op de natte wegen in de buurt van Venetië waren we verbaasd door het gebrek aan grip van de banden. De Toyo Proxes waren even doeltreffend als een paraplu in de wind. In België, waar het sneeuwde tijdens onze test, rustte de Mazda-importeur de auto uit met winterbanden van Pirelli, die veel doeltreffender zijn in slechtere weersomstandigheden. Een kleine tip: let goed op welke banden op jouw Mazda 3 gemonteerd worden, zo’n onderstel verdient beter dan harde slippers.

Comfort en afwerking

Zoals gewoonlijk bij Japanners moet je een geoefend oog hebben om fouten op te merken. De kunststoffen zijn eindelijk van een goede kwaliteit en het geheel straalt kwaliteit uit. Mazda weet hoe het auto’s moet bouwen en heeft hiervoor geen advies nodig van anderen.

Bij een test met het vorige model merkten we op dat het scherm van het navigatiesysteem en de boordcomputer ongelukkig in een hoek van het instrumentenbord geplaatst werd. Om zijn klanten geen verrekijker te moeten geven, besloot Mazda voor een meer klassieke plaats in het midden van de boordplank. Ideaal? Neen, want het staat nu te laag. Een storend gebrek als je voor de optionele gps kiest (in samenwerking met TomTom). Voorts moet je al een echte knorrepot zijn om over andere zaken te klagen. We merken nog op dat in combinatie met de Bose-stereo de gps weer verhuist naar zijn vorige positie.  

Tijdens het rijden verbaast de Mazda 3 door zijn werkingsstilte (uitgezonder rolgeluiden), ophangingscomfort en rotsvaste stabiliteit. De passagiers voelen zich door de goed bemeten ruimte nog meer op hun gemak. Alleen grote bestuurders zullen dat ontkennen, omdat ze iets te hoog zitten en het stuur altijd te laag staat.      

Prijs en uitrusting

Mazda stelt drie afwerkingsniveaus voor: Challenge (20.190 euro), Active (20.990 euro) en Exclusive (22.790 euro). Ter vergelijking: een VW Golf TDI 105 wordt aangeboden voor minstens 21.870 euro.

Het probleem bevindt zich bij de uitrusting. De drie afwerkingen zijn vrij goed uitgerust, dat moeten we toegeven, maar het is onmogelijk om ze uit te breiden. Er bestaan bijna geen opties! Om bijvoorbeeld te genieten van een snelheidsregelaar moet je direct overstappen op het hoogste model. Jammer.

Ons gemiddelde verbruik bedroeg 5,8 l/100 km. Dat is correct, maar niet uitzonderlijk. De winterse testomstandigheden leenden zich uiteraard niet voor records.

Conclusie

Als dat al nodig was, bevestigt deze test opnieuw al het goede wat we dachten over de Mazda 3. Hij verdient veel beter dan een figurantenrol op de markt. Echte gebreken heeft hij niet (behalve de uitrustingspolitiek). De Mazda 3 scoort op alle domeinen en vooral op dynamisch vlak.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Mazda.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km