Testen

De rijzende zon ontwaakt

Mazda mag dan een bescheiden merk zijn, het heeft alles in huis van een grote constructeur. Dat bewijst het op verbluffende wijze met de vernieuwing van zijn vlaggenschip, de Mazda 6. Deze gezinswagen wordt vaak miskend en afgewezen voor rivalen met een prestigieuzer merklogo, maar overtuigt absoluut tegenover de sterke Zuid-Koreaanse en Europese concurrentie.

  • Piette François
  • 25 januari 2013
  • Mazda
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Buitengewone dieselmotoren
  • Co2-uitstoot
  • Comfort
  • Homogene en geslaagde auto
  • Leuk weggedrag
  • Stijl
  • Uitstekende transmissies
  • Cilinderinhoud fiscaal onaantrekkelijk in brussel en wallonië (biv)
  • Geen vijfdeursversie meer
  • Grafische look gps
  • Rolgeluiden
  • Te steile achterbank

Contrasten

Het design, ondanks de afmetingen een schitterend compromis tussen evenwicht en elegantie, heeft een ongewone bouw. De fysiek van een scherpe atleet. Een stijl die mijlenver verwijderd staat van de monovolume Mazda 5, die als veel te barok beschouwd wordt. Vloeiend maar krachtig, lang maar licht: de 6 stapelt de contrasten op. Ook bij de motoren, die veel vermogen en een grote cilinderinhoud hebben maar weinig CO2 uitstoten.

Zwarte magie?

Hoe hebben de Japanners dat voor elkaar gekregen? Terwijl de concurrentie op CO2-grammen jaagt met avantgardistische technologie, blijft Mazda trouw aan traditionele oplossingen, die echter helemaal op punt worden gesteld. Zo licht mogelijk bouwen zonder dure materialen, een zorgvuldig afgestelde mechaniek zonder de laatste tierlantijntjes: daarin schuilt het Japanse genie.

Uitermate verzorgd

Perfectie tot in het kleinste detail. De zee bestaat uit druppels water en deze extreme zorg levert een verbluffend resultaat op. Zo is deze berline ondanks zijn grootte één van de lichtste van het segment. Vreemd genoeg is de Mazda 6 sedan gevoelig langer dan de breakvariant (Wagon): de lengtes groeiden tot respectievelijk 4.865 meter en 4,8 meter. Ondanks deze potigheid is de Mazda 6 een lichtgewicht: de basisversie met benzinemotor weegt maar 1,3 ton. Verbluffend. We stippen ook aan dat er geen vijfdeursversie meer bestaat, hoewel bij ons erg gewaardeerd werd.

Sprekende cijfers

Ondanks de hoge vermogens en grote cilinderinhouden, is de CO2-uitstoot heel laag. De sedanversie met 2.2 dieselmotor (150 pk en manuele bak) stoot maar 104 gram uit per kilometer. Dat stemt overeen met een verbruik van 3,9 l/100 km. De benzinemotor blijft niet achter: de 2.0 met 145 pk beperkt de uitstoot tot 129 g/km. Verbazingwekkende cijfers, geholpen door het revolutionaire i-ELOOP-systeem dat energie recupereert bij het vertragen en via een complexe condensator stroomverbruikers van energie voorziet.

Eerste indruk

Na het bewonderen van het werk van de designers, stappen we in. Binnenin bevestigt Mazda zijn ambities in het topgamma. De kunststoffen ogen waardevol, verzorgd en elegant. De sfeer is luxueus en een tikkeltje sportief dankzij de perfecte ergonomie die typisch is voor het merk. Mazda verliest zijn goede gewoontes gelukkig niet.

Grote bestuurders zullen blij zijn dat ze eindelijk comfortabel kunnen zitten, traditioneel een zwak punt van Aziatische auto’s. De ruimte op de vier plaatsen is correct en de koffer voldoet. Maar de Skoda Octavia – die nochtans compacter is – scoort nog beter op dat vlak.

Uitrusting

Het multimediasysteem bevat al het noodzakelijke en overbodige (harde schijf van 4 GB, USB- en iPod-verbindingen, stemherkenning) maar heeft geen internetverbinding. Nog erger: het uitzicht van de gps (ontwikkeld samen met TomTom) is verouderd. Gelukkig functioneert het feilloos. Qua rijhulpsystemen is de Mazda 6 bijna compleet. Waarschuwing voor het overschrijden van wegmarkeringen, adaptieve koplampen, een actieve snelheidsregelaar: grootse dingen ontbreken niet op het programma. 

Op de weg

We kruipen voor het eerst achter het stuur, meer bepaald van de dieselversie met 175 pk en automaat. Het koppel van 420 Nm is duidelijk aanwezig en soepel. De motor duwt voortdurend en klimt in de toeren met een zachtheid en geluid die uniek zijn voor een dieselmotor. Hij heeft geen schrik om 5.000 tr/min te draaien. De automaat is een pareltje en koppelt zachtheid aan snelle reacties. Het model dat bij ons het gros van de verkoop zal uitmaken (2.2 D 150 pk met manuele bak) werkt al even aangenaam.

De benzinemotor, getest in de versie met 165 pk en manuele versnellingsbak, is heel geraffineerd. Hij klinkt aangenaam en sportief, trilt niet en ontplooit zijn kracht lineair. Alleen een turbo voor extra spierkracht onderin ontbreekt. De versnellingsbak is simpelweg perfect. Zijn vergrendeling van de versnellingen en schakelprecisie zijn een sportwagen waardig.

Verfijnd onderstel

Mazda staat bekend om zijn dynamische onderstellen en de nieuwe 6 bevestigt die reputatie. Het snedige en precieze weggedrag is gemakkelijk voor nieuwe bestuurders en voldoende wendbaar voor sportieve bestuurders. De stuurbekrachtiging is één van de beste in het segment en geeft een heel natuurlijke feedback. Tegelijk stelt het comfort niet teleur en worden oneffenheden goed geabsorbeerd.

Het is wachten op een langere test op bekende Belgische wegen met de diesel van 150 pk om het werkelijke verbruik te meten en de goede eerste indrukken na te bevestigen.

Hetzelfde voor iedereen

De uitzondering bevestigt de regel: de sedan en de break kosten precies evenveel, namelijk 24.940 euro. Reken op 27.190 euro voor de diesel in de Challenge-afwerking met manuele klimaatregeling, sleutelloos vertreksysteem, USB-poort, multifunctioneel stuurwiel, enzovoort. Tot slot geven we nog mee dat inwoners van Vlaanderen genieten van een gunstige BIV (Belasting op Inverkeerstelling) van 42 euro. De algemene garantie bedraagt drie jaar of 100.000 km.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Mazda.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km