Testen

wederopstanding van Hiroshima

Het is moeilijk om op de markt van de gezinsberlines een plekje onder de zon te veroveren. Tussen het grote aanbod gewaagde Zuid-Koreanen en onvermijdelijke Duitsers  lopen de Japanners een beetje verloren. Mazda heeft het begrepen: de constructeur innoveert en daagt de referenties uit met de nieuwe 6.

  • Piette François
  • 21 juni 2013
  • Mazda
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Beperkt verbruik
  • Bijzondere rijeigenschappen
  • Comfort
  • Dynamisch weggedrag
  • Ruimte binnenin
  • Schitterende motor
  • Fiscaal ongunstige cilinderinhoud
  • Hoog basisvermogen
  • Multimediasysteem loopt achter
  • Uitrustingspolitiek

Pittig

Na enkele omzwervingen met de lomp en gekunsteld ontworpen monovolume Mazda 5, is Mazda weer helemaal bij de zaak met de schitterende CX-5 en 6. Die charmeert onmiddellijk: zijn vurige blik en sensuele rondingen roepen verfijning en spierkracht op. Een uitzondering die de regel bevestigt: de break is compacter dan de berline (4,8 tegenover 4,865 meter). De reden? De break is bestemd voor Europa, dat kleinere auto’s verkiest, in tegenstelling tot de groeimarkten, liefhebbers van lange berlines.

Verzorgd interieur, op één detail na

We moeten toegeven dat de boordplanken van Japanse auto’s weinig bewondering opwekken. De presentatie is ook hier niet echt sexy of fantasievol, maar alles valt goed in de hand en voelt aangenaam. De ergonomie is voortreffelijk en je vindt snel de weg in de menu’s en submenu’s van de boordcomputer. De afwerking doet de merkreputatie eer aan: onberispelijk.

Waar het schoentje knelt? Het multimediasysteem. In tijden van internetverbindingen, gps’en met Google Street View, Facebook-applicaties en andere fantasietjes, biedt de Mazda 6 niet meer dan een aanraakscherm met bejaarde navigatie en beperkte mogelijkheden. Het heeft wel als voordeel dat de bestuurder niet afleidt van het rijden.

Licht

In zo’n vlaggenschip zou je denken dat de kilo’s zich opstapelen. Na het lezen van de technische fiche staan we nochtans versteld om te ontdekken dat deze mooie break maar iets meer dan 1,4 ton weegt. De Japanners hebben aan alle details gedacht, inclusief de assemblagemethodes, om het gewicht te beperken.

Motor die weinig verbruikt

Met zijn dikke cilinderinhoud van 2,2 liter en zijn vermogen van 150 pk zou je denken dat deze Mazda CO2 uitstoot als een oude mazoutstoof. Nochtans spreken de cijfers voor zich: 4,4 l/100 km en 116 g CO2/km. Dat valt te verklaren door het lage gewicht en het uitstekende rendement van de motor. Knappe koppen bij Mazda.

Sterk bezig

Het meest verrassende moet nog komen. Zowel warm als koud is het heel moeilijk om de typische dieselgeluiden te herkennen. De motor heeft niet alleen een zachte en regelmatige werking, maar ook het temperament van een benzine. Hij trekt het koetswerk met overtuiging vanaf de laagste toeren en blijft doorgaan tot meer dan 5.000 tr/min. En dat allemaal met een bijna sportief geluid. Dit is één van de beste diesels van het moment.

Sportwagen

De catalogus geeft aan dat dit het basismodel is, maar achter het stuur merken we daar weinig van. De zesversnellingsbak laat zich stevig en precies bedienen, sportief zelfs, maar heeft soms de neiging om te haperen. De motor vindt een perfecte partner in het snedige, nauwkeurige weggedrag. Op verzoek breekt de achtertrein uit. Wat een plezier! Bedankt, Mazda.  

Comfortabel

De ophanging is goed afgesteld, biedt een goed comfort en filtert oneffenheden doeltreffend. We merken alleen enkele rolgeluiden, typisch voor een Japanse auto. Binnenin gaat alles goed: veel ruimte voorin en achterin en de passagiers kunnen al hun spullen voor het weekend meenemen dankzij de grote koffer.

Prijs

Aan de pomp bevestigt de Mazda 6 het uitstekende werk van de constructeur met een gemiddeld verbruik rond 6,2 l/100 km op een gemengd parcours met legale snelheden.

De aankoop van deze break kost 27.190 euro in de basisversie Challenge. Een typisch Aziatische beperking is het kleine aantal opties, waardoor je moet uitwijken naar een hogere afwerking als je meer uitrusting wilt.

Conclusie

Mazda is helemaal terug. Met deze 6 toont het op verbluffende wijze zijn knowhow in een break die rijdt als een sportieveling en tegelijk weinig verbruikt en zijn passagiers een eervol comfort biedt. De verbazingwekkende motor verdient op zich al een gouden palm. Ben je op zoek naar een goed gebouwde, homogene wagen met karakter, zoek dan niet verder.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Mazda.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km