Audi
Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?
Het is moeilijk om op de markt van de gezinsberlines een plekje onder de zon te veroveren. Tussen het grote aanbod gewaagde Zuid-Koreanen en onvermijdelijke Duitsers lopen de Japanners een beetje verloren. Mazda heeft het begrepen: de constructeur innoveert en daagt de referenties uit met de nieuwe 6.
Na enkele omzwervingen met de lomp en gekunsteld ontworpen monovolume Mazda 5, is Mazda weer helemaal bij de zaak met de schitterende CX-5 en 6. Die charmeert onmiddellijk: zijn vurige blik en sensuele rondingen roepen verfijning en spierkracht op. Een uitzondering die de regel bevestigt: de break is compacter dan de berline (4,8 tegenover 4,865 meter). De reden? De break is bestemd voor Europa, dat kleinere auto’s verkiest, in tegenstelling tot de groeimarkten, liefhebbers van lange berlines.
We moeten toegeven dat de boordplanken van Japanse auto’s weinig bewondering opwekken. De presentatie is ook hier niet echt sexy of fantasievol, maar alles valt goed in de hand en voelt aangenaam. De ergonomie is voortreffelijk en je vindt snel de weg in de menu’s en submenu’s van de boordcomputer. De afwerking doet de merkreputatie eer aan: onberispelijk.
Waar het schoentje knelt? Het multimediasysteem. In tijden van internetverbindingen, gps’en met Google Street View, Facebook-applicaties en andere fantasietjes, biedt de Mazda 6 niet meer dan een aanraakscherm met bejaarde navigatie en beperkte mogelijkheden. Het heeft wel als voordeel dat de bestuurder niet afleidt van het rijden.
In zo’n vlaggenschip zou je denken dat de kilo’s zich opstapelen. Na het lezen van de technische fiche staan we nochtans versteld om te ontdekken dat deze mooie break maar iets meer dan 1,4 ton weegt. De Japanners hebben aan alle details gedacht, inclusief de assemblagemethodes, om het gewicht te beperken.
Met zijn dikke cilinderinhoud van 2,2 liter en zijn vermogen van 150 pk zou je denken dat deze Mazda CO2 uitstoot als een oude mazoutstoof. Nochtans spreken de cijfers voor zich: 4,4 l/100 km en 116 g CO2/km. Dat valt te verklaren door het lage gewicht en het uitstekende rendement van de motor. Knappe koppen bij Mazda.
Het meest verrassende moet nog komen. Zowel warm als koud is het heel moeilijk om de typische dieselgeluiden te herkennen. De motor heeft niet alleen een zachte en regelmatige werking, maar ook het temperament van een benzine. Hij trekt het koetswerk met overtuiging vanaf de laagste toeren en blijft doorgaan tot meer dan 5.000 tr/min. En dat allemaal met een bijna sportief geluid. Dit is één van de beste diesels van het moment.
De catalogus geeft aan dat dit het basismodel is, maar achter het stuur merken we daar weinig van. De zesversnellingsbak laat zich stevig en precies bedienen, sportief zelfs, maar heeft soms de neiging om te haperen. De motor vindt een perfecte partner in het snedige, nauwkeurige weggedrag. Op verzoek breekt de achtertrein uit. Wat een plezier! Bedankt, Mazda.
De ophanging is goed afgesteld, biedt een goed comfort en filtert oneffenheden doeltreffend. We merken alleen enkele rolgeluiden, typisch voor een Japanse auto. Binnenin gaat alles goed: veel ruimte voorin en achterin en de passagiers kunnen al hun spullen voor het weekend meenemen dankzij de grote koffer.
Aan de pomp bevestigt de Mazda 6 het uitstekende werk van de constructeur met een gemiddeld verbruik rond 6,2 l/100 km op een gemengd parcours met legale snelheden.
De aankoop van deze break kost 27.190 euro in de basisversie Challenge. Een typisch Aziatische beperking is het kleine aantal opties, waardoor je moet uitwijken naar een hogere afwerking als je meer uitrusting wilt.
Mazda is helemaal terug. Met deze 6 toont het op verbluffende wijze zijn knowhow in een break die rijdt als een sportieveling en tegelijk weinig verbruikt en zijn passagiers een eervol comfort biedt. De verbazingwekkende motor verdient op zich al een gouden palm. Ben je op zoek naar een goed gebouwde, homogene wagen met karakter, zoek dan niet verder.
Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?
De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.
Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?
De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?