Testen

SUV met sportgenen

In de categorie van (zeer) dynamische SUV’s wordt er regelmatig luidop gedroomd van Porsche Cayenne, BMW X3 en X5 of nog van toekomstige modellen als de Land Rover LRX of de Audi Q5… Nochtans bestaat er nog een andere, weinig gekende concurrent die met verbazende prestaties en een concurrentieloze prijs de concurrentie de wenkbrauwen doet fronzen: de Mazda CX-7.
  • Piette François
  • 28 januari 2008
  • Mazda
Voor- en nadelen
  • Gekende betrouwbaarheid
  • Indrukwekkende motor
  • Kwaliteit van het ge
  • Onklopbare prijs
  • Originele en aangename lijn
  • Uitgebreide uitrusting
  • Wegligging
  • Geen dieselversie (momenteel) noch automatische bak
  • Geen terreincapaciteiten
  • Niet-geïntegreerde gps
  • Te weinig bekend
  • Teveel hard plastic

 

Stijl

De Zoom-Zoom-spirit heeft nog maar eens toegeslagen en ziet zich weer vertaald in erg dynamische lijnen die dan ook de mogelijkheden van deze SUV weerspiegelen. Het vloeiende front gaat wonderwel goed samen met de ronde achterkant en het geheel ziet er gestroomlijnder uit als het gros van zijn concurrenten. En dat werd hoog tijd, want de anti-4X4 activiteiten van de laatste tijd worden door het agressieve uitzicht van sommige SUV’s helemaal niet getemperd.

Motor

Tot nu toe is er slechts één motor beschikbaar. De geblazen 2.3 viercilinder is bij Mazda een goede bekende en heeft onder de kap van de 3 en de 6MPS zijn sporen al ruim verdiend. Met 260 pk en een koppel van 380 Nm heeft hij ons in het verleden meer dan eens weten te bekoren. Toch merken we nu ook weer een licht gebrek aan pit onder 2500 omw, wat ervoor zorgt dat een snel inhaalmanoeuvre soms wel eens een lagere versnelling vereist. Maar eens daarboven ademt de 4-cilinder vrijuit en stuwt hij deze SUV met spoed vooruit. De dikke dubbele uitlaat belooft veel leuks, maar in plaats van de verwachtte sportieve brom wordt er een eerder banaal geluid uit de pijpen geperst.

Net als bij de motor heb je ook voor de versnellingsbak geen keuze en wordt er aan deze motor steeds een manuele 6-bak gekoppeld. Die schakelt wel erg aangenaam, met perfect op elkaar afgestemde verhoudingen en een , typisch Mazda, stevige vergrendeling.

Na zoveel lofuitingen, zien we ons toch verplicht om wat kritiek te uiten. Eerst de motor; die is erg bereidwillig maar vraagt daar wel gemiddeld 13,5 liter dure benzine voor in retour. Maar de vierwielaandrijving, het grote gewicht (1,7 ton) en de grote hoogte (1645 mm) zijn natuurlijk niet erg bevorderlijk voor het verbruik. Een diesel zit er wel aan te komen, maar het zal toch tot 2009 duren eer de 2,2 l van 170 pk eraan komt. In het verlengde van de motor kom je als vanzelf bij de keuze van de versnellingsbak. Hoewel hij erg vlot en haast kritiekloos werkt vinden we het toch spijtig dat Mazda geen automaat aanbiedt.

Wegligging

Het sterke punt van de CX-7 is ontegensprekelijk zijn weggedrag. De motriciteit is, dankzij de vierwielaandrijving, opmerkelijk goed en wordt bovendien ook nog aan een veilige wegligging gekoppeld. Ook de stuurinrichting gaat op hetzelfde elan verder en toont zich, zeker voor dit type van voertuig, gevoelig en uiterst precies. En ook de remmen vallen niet uit de toon en werken uitstekend. Het bewijs dat ook een SUV over een uitstekende wegligging kan beschikken, zelfs al is die in eerste instantie voor de Amerikaanse markt bedoeld.

Keerzijde van de medaille is wel dat de CX-7 absoluut niet voor de woeste wegen bedoeld is. Indien je voorkeur naar zand, keien of nog moeraspaadjes uitgaat dan zoek je best iets anders, zoals een Jeep of een Defender. Mazda voorziet trouwens geen enkel alle terreinaccessoire zoals een « Hill Descent Control » of een korte overbrenging of nog een sper.

Comfort

Terwijl het weggedrag erg dicht bij dat van een, uitstekende, berline ligt moet je dat wel betalen met een ietwat droge ophanging die de wegoneffenheden nogal makkelijk aan de inzittenden doorgeeft. Je wordt dus wat dooreengeschud, maar tegelijkertijd moeten we toegeven dat we al veel erger hebben meegemaakt. De zetels zijn echter erg comfortabel, terwijl je de zitruimte als gemiddeld en dus voldoende mag beschouwen. Het interieur oogt wat te streng en het is jammer dat er niet meer fantasie aan de dag gelegd werd, maar het geheel steekt stevig en verzorgd in elkaar.

Resten dus enkel wat smaakverschillen en detailfouten. Zoals een GPS die niet in het dashboard geïntegreerd is, maar als een apart onderdeel gemonteerd wordt en dus eerder van de after-market lijkt te komen. En nog steeds zitten er teveel harde kunststoffen op de boordplank.



Prijzen en uitrusting

Je kan kiezen tussen twee uitrustingsniveaus. De Active is de jouwe voor 31.590 € en de Sport kost je 35.990 €. De eerste versie biedt al een snelheidsregelaar, automatische airco of nog ESP. De tweede voegt daar nog leder aan toe, xenon-lampen, een elektrisch open dak enz. In optie kan je daar nog vrij goedkoop (500 €) metaalkleur aan toe voegen, terwijl de GPS op de Sport-versie 629 € kost.

Conclusie

De CX-7 neemt een heel aparte plaats in het gamma van de SUV’s. Zonder echte terreincapaciteiten en enkel te verkrijgen in benzineversie, kiest hij resoluut voor de originaliteit. En daar slaagt hij wonderwel in. De goede prestaties en de prima prijsstelling maken hem dan ook een waardig alternatief voor al die andere “Sport-SUV’s” die hoogstwaarschijnlijk toch nooit een meter modder zullen zien.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Mazda.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km