Testen

Nieuwe referentie

Mercedes neemt een bocht van 180 graden. De nieuwe A-Klasse keert zijn voorganger volledig de rug toe en ruilt zijn statuut van stadsmonovolume in voor het sportief pak van een moderne compacte middenklasser. De Audi A3, BMW 1-Serie en Volvo V40 moeten op hun hoede zijn, Mercedes komt met een stevige concurrent.

  • Piette François
  • 12 juli 2012
  • Mercedes-Benz
Voor- en nadelen
  • Actieve veiligheid
  • Enthousiasmerend weggedrag
  • Multimediasysteem is top
  • Personalisatiemogelijkheden
  • Topafwerking
  • Verleidelijke lijn
  • Indringende hoofdsteunen
  • Manuele versnellingsbak en koppeling
  • Verhoudingen versnellingsbak schaden hernemingen (diesel)
  • Zicht ¾ achteraan

Eerder SLS AMG dan Sprinter

De constructeur schotelt een jong product voor een jonge doelgroep voor. Op papier klinkt dat als pompeus marketinggeleuter, maar in de praktijk is het resultaat een koetswerk met nerveuze, scherpe en evenwichtige trekken, echt prachtig.  Bovendien is het koetswerk aerodynamisch zeer verfijnd met een Cx van slechts 0,27 (of 0,26 voor de ecoversie).

Drie afwerkingen

De nieuwe A-Klasse, alleen beschikbaar als vijfdeurs,  is 4,29 meter lang en vooral veel lager dan de vorige. Het minste wat we kunnen zeggen, is dat je dat ziet. In de afwerking AMG Sport verandert de A-Klasse zelfs van leuk en dynamisch in sportief. Nu we het toch over de afwerkingen hebben, er zijn er drie: Style, Urban en AMG Sport. Elk met hun eigen sfeer, aankleding en uitrusting.

Met het pakket AMG Sport valt helemaal niet te lachen: rode stiksels, een zwarte dakhemel, agressieve bumpers, specifieke velgen, een diffuser achteraan, een dubbele uitlaat en vooral een specifieke afstelling van het onderstel.

Voor de meest veeleisenden: AMG

Dan is er ook nog de Sport-afwerking, alleen beschikbaar met de 250 (daar komen we later op terug) en met tal van rode accenten, ook op de voorbumper. De afstelling van het onderstel werd herwerkt en alles stond onder supervisie van AMG.

Een échte AMG-versie is voorzien voor later. We kennen nog niet alle details, maar kunnen al een beetje kleur bekennen: vierwielaandrijving, een viercilinder turbobenzine en een vermogen van ongeveer 350 pk. AMG kondigt aan dat dit specifieke vermogen een record is.

Veiligheid boven alles

De A-Klasse is zeker sportief, maar bovenal veilig. Mercedes ontplooit een groot palet veiligheidsuitrustingen, met onder meer de Collision Prevention Assist die de bestuurder waarschuwt met licht- en geluidssignalen en de remmen voorbereidt als een botsing dreigt. Het systeem Pre-Safe sluit dan weer de ruiten en het open dak en spant de gordels aan bij een risico op een botsing. De gordels kunnen bij een sportieve rijstijl trouwens enkele sporen achterlaten op je lichaam.

Bij de andere uitrusting stippen we het Attention Assist aan (merkt vermoeidheid bij de bestuurder op), de adaptieve koplampen, de waarschuwing voor de dode hoek van de zijspiegels, de waarschuwing voor wegmarkeringen, de weergave van snelheidsborden, de achteruitrijcamera en de automatische parkeerhulp.

Connectiviteit

Als product dat mee is met zijn tijd beschikt de A-Klasse over moderne technologie met veel connectiemogelijkheden. Bovenaan de boordplank staat een tablet en in optie is het mogelijk om je iPhone te integreren met een specifieke interface. Geen fan van de Apple-producten? Ook ingebouwde functies, Twitter, Facebook, webradio’s, enzovoort zijn beschikbaar.

Motoren: diesel van Renault

Bij de diesels start het gamma met de 180 CDI, met een zeer bekende motor die hier zijn première beleeft onder de kap van een Mercedes: de 1.5 dCi van Renault in de versie met 109 paarden en een koppel van 260 Nm (of 10 Nm meer dan de 180 CDI met automaat en diesel uit eigen huis!).  De diesel van Renault wordt standaard gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak. Het sterkste argument: een CO2-uitstoot beperkt tot 98 g/km.   

Kies je echter voor de automatische versnellingsbak (zeven versnellingen en dubbele koppeling), dan draait een motor uit eigen huis (met een cilinderinhoud van 1,8 liter) onder de kap, ondanks dezelfde naam en hetzelfde vermogen. In de 200 CDI wordt de 1.8 diesel opgevoerd tot 136 pk. Wie nog meer wil, moet wachten op de 220 CDI met 170 pk sterke 2.2 diesel.

Bij de benzines vinden we twee blokken terug: een volledig nieuwe 1.6 turbo met 122 (180) of 156 pk (200) en een 2.0 turbo met 211 pk (250). In afwachting van het overdonderende AMG-blok.

Welkom aan boord

In het interieur heerst een gesloten en suggestieve sfeer en geven de instrumenten en de ergonomie een sportieve connotatie aan het geheel. De rijpositie is voortreffelijk en de ruimte bevindt zich in de goede middelmaat. Het panoramisch open dak is een groot pluspunt, terwijl de stereo van Harmann Kardon prachtig is. De kofferruimte is correct, net als de functionaliteit, maar op dat vlak situeert de A-Klasse zich eerder in de middenmoot van het segment. Het enige gebrek zijn de overdreven indringende hoofdsteunen, zowel qua comfort als zicht rondom.  

Hoe rijdt hij?

Mercedes heeft niet de ervaring van enkele van zijn kameraden op het vlak van voorwielaandrijving, maar de ingenieurs hebben snel begrepen hoe ze het vermogen moeten overbrengen op de voorwielen. Laten we het maar meteen zeggen: deze A-Klasse wekt enthousiasme op. Echt waar. Het is lang geleden dat een standaard-Mercedes (behalve een AMG) ons op dynamisch vlak zo wist te bekoren. En dat wil wat zeggen.

De voortrein is snedig en precies en volgt alle bevelen meteen op. De achtertrein beweegt op een subtiele wijze als je de voet van het gaspedaal licht, maar zonder gevaarlijk of onstabiel te worden. Een bijna perfect evenwicht, waardoor de A-Klasse schittert op de perfecte en bochtige wegen in Slovenië, waar deze eerste test plaatsvindt. Het pakket AMG Sport garandeert een uitstekende steun, terwijl de andere afwerkingen een tikkeltje ‘lomper’ zijn ten voordele van het comfort. Mercedes beloofde dynamisme en daar is zeker sprake van.

1.6 turbobenzine blinkt uit

Wat de motoren betreft, maakt de nieuwe 1.6 turbobenzine een goede beurt. Getest in de 200-versie (met 156 pk) verleidt hij doordat hij altijd beschikbaar is bij lage toeren en door zijn grote  bereik hoog in de toeren. De geteste diesel (200 CDI) was iets minder op zijn gemak, te wijten aan, zoals altijd, te lange versnellingsbakverhoudingen die de motor verstikken. In dit geval betreuren we vooral de te lange verzetten en de lange slag van de koppeling, die beiden niet overeenstemmen met de sportieve filosofie van het model.

A250 Sport

Met zijn automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen, zijn 211 paarden en zijn chassis verfijnd door AMG, hadden we een explosief bommetje verwacht. En inderdaad. De motor en het onderstel van de A250 Sport verleiden door hun homogeniteit, terwijl de motor een vlotte aandrijving garandeert. We betreuren alleen het rustige geluid (nochtans aangepast door AMG) en de luiheid van de versnellingsbak in manuele modus. Uiteindelijk gaat onze voorkeur uit naar de 200 benzine uitgerust met het AMG Sport-pakket.

De prijzen

De basisprijs bedraagt 24.926 euro voor de A180 BlueEfficiency benzine en 25.289 euro voor de A180 CDI BlueEfficiency diesel. De top van het gamma, de A250 Sport, kost 35.574 euro.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Mercedes.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km