Testen

Amerikaanse ster

Kort of lang, twee- of vierwielaandrijving, vier, zes of zeven zitplaatsen: de R-Klasse kent zijn gelijke niet op de automarkt. Misschien evolueert hij daarom maar met mate?
  • Piette François
  • 21 juni 2010
  • Mercedes-Benz
Voor- en nadelen
  • Aangename automaat
  • Afwerkingskwaliteit
  • Algemeen comfort
  • Origineel concept
  • Ruimte en modulariteit
  • Verbruik
  • Gewicht
  • Onhandig weggedrag
  • Prijs
  • Stevige prijs

De R-Klasse van Mercedes is op onze wegen een vreemde eend in de bijt. Hij is niet echt een monovolume, maar ook geen break en evenmin een luxeberline. Toch heeft hij van alles een beetje weg.
Met zijn lange en korte wielbasis en zijn verschillende zetelconfiguraties wordt hij door zijn ontwerpers als een Grand Sports Tourer bestempeld. ‘Grand’ slaat op zijn grootte, ‘Sports’ op zijn dynamisme en ‘Tourer’ toont aan dat het een echte reiswagen is.

Net als zijn neef, de ML, wordt de R-Klasse gebouwd aan de andere kant van de oceaan in de fabriek in Tuscaloosa. En precies in de States had Mercedes de pers uitgenodigd om de ‘nieuwe’ R-Klasse te leren kennen. Die aanhalingstekens zijn erg toepasselijk, want veel verandert de R-Klasse niet. In Amerika oogt de R-Klasse overigens niet zo groot. De mentaliteit van de Amerikanen verandert stilaan, maar het blijft verbazingwekkend hoeveel ‘tanks’ met een gulzige V8 er nog op de Amerikaanse wegen rijden.

Nieuw gezicht

Terug naar wat ons naar New York bracht: de R-Klasse 2010. Het persdossier spreekt van een ‘complete restyling van de voorzijde’. En dat klopt: motorkap, vleugels, lichten, radiatorrooster en bumpers zijn helemaal nieuw. Op de optielijst staat bi-xenonverlichting inclusief led-dagrijverlichting met een chroomrand.
In profiel verandert er veel minder. Behalve de velgen (tot 21 duim) en de spiegelkappen blijft alles bij het oude. Stilistisch is de achterzijde aangepast aan de nieuwe voorzijde, met een nieuwe bumper, andere lichten en geïntegreerde uitlaten die de breedte van de auto accentueren.

Tweekleurig

Ook in het interieur heerst geen revolutie. Standaard heeft de R-Klasse vijf zitplaatsen, zowel met korte als met lange wielbasis. Je kunt ook kiezen voor vier, zes of zeven zitplaatsen.
Zowel de bestuurders- als de passagierszetel zijn standaard gedeeltelijk elektrisch regelbaar. Op de optielijst vind je zetels van het Multicontour-type met verwarming en ventilatie. Tegen meerprijs regel je ze volledig elektrisch en hebben ze een geheugenfunctie.

De grote kofferruimte is, zelfs met korte wielbasis, liefst 1.950 liter groot. Maar dat was al zo. Wel nieuw is de mogelijkheid om het interieur in twee kleuren uit te voeren: beige/koffiebruin en alpagagrijs/donker basaltgrijs. Deze combinaties vinden we terug op het stuurwiel, de boordplank en de centrale console, de deurdrempels en de vloer en de stoelbekleding.

Met het AMG- sportpakket zijn de zetels in zwart nappaleder uitgevoerd. Ter vervanging van de chromen of aluminium accenten kun je kiezen voor glanzend eucalyptushout, notenhout of populier.

Minder gulzig

Rijden doet de R-Klasse nog altijd uitstekend. Zeker met de Airmatic-luchtvering met adaptieve demping is hij erg comfortabel. Bovendien rijdt hij fluisterstil. Maar als het ritme opgedreven wordt, wat tijdens onze testrit in de States haast onmogelijk was, laat het gewicht van de R-Klasse zich duidelijk voelen. De 7G-Tronis schakelt boterzacht en past perfect bij de auto. De 300 CDI-versie verbruikt nu zeven procent minder of gemiddeld 7,6l /100 km. Interesse? De 300 CDI BlueEfficiency kost 53.119 euro.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Mercedes-Benz.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km