Testen

Comfortabele pick-up

De Nissan Navara maakt gebruik van heel wat onderdelen en elementen van de Pathfinder, dit komt de bestuurder alleen maar ten goede. Dat wil wel niet zeggen dat hij hierdoor geen echte bedrijfswagen meer is. Niet verwonderlijk dus dat hij de titel van 4x4 in zijn categorie heeft mogen ontvangen.
  • Piette François
  • 02 mei 2006
  • Nissan
Voor- en nadelen
  • Aangenaam op de baan
  • Comfort
  • Echte terreinwagen
  • Verbruik
  • Geluidsniveau
  • High-end
  • Remmen
Achter het stuur gaan zitten van een Pathfinder of een Navara is identiek. Dat geldt ook voor de radiatorrooster. Beide auto’s komen trouwens voort uit een gezamenlijk project. De Navara neemt het wel iets anders aan, hij wil namelijk zowel comfortabel, praktisch en efficiënt zijn. Melting pot Het chassis maakt de filosofie van het model duidelijk. Zo vinden we vooraan twee onafhankelijke ophangingen terug voor beide wielen, niet echt wat normaal gebruikt wordt als vering voor een pick-up. Achteraan wordt wel gebruikt gemaakt voor een standaard pick-up ophanging. Hij maakt dus gebruik van de gebruikelijke starre as en vering voor het zware werk en ladingen. Op die manier onderscheid hij zich van de Pathfinder. Ook de wielbasis, 3200 mm, is langer. Het model van onze test is uitgerust met vierwielaandrijving en van het chassis gescheiden koetswerk, ideaal voor het off-road werk. Krachtig De testwagen was een Double Cab versie, met een 2.5 dCi dieselmotor van 174 pk. Dit motorblok draagt duidelijk bij tot de kwaliteiten van deze auto op de gewone baan. Deze viercilinder, met turbolader, heeft 16 kleppen, en maakt gebruik van directe inspuiting met common rail, van de tweede generatie. Hij heeft niet enkel een fraai vermogen, maar ook een verbluffend koppel van 403 Nm vanaf 2000 tr/min. Aan het stuur worden we verrast door de reactiesnelheid van de motor. Hij heeft trouwens maar 11.2 seconden nodig om van 0 tot 100 km/u te geraken. Tegelijk laat hij toe om het rustig aan te doen, en soepel te versnellen wanneer het nodig is. Eerst, en vooral, een pick-up Al gedraagt de Navara zich dynamisch op de weg, blijft hij een pick-up, met onder andere de reacties van een pick-up bij het rijden met een lege laadruimte. Tegenover de andere pick-ups heeft hij wel minder de neiging om achteraan scheef te gaan. Ook aan de maten van deze auto moet men gewoon raken (5220 mm lang en 1850 mm breed), en vooral aan die lange laadvloer, die het achterwaarts parkeren niet vergemakkelijkt. De winter, en het verlaten van het asfalt, zullen echter een brede glimlach op het gezicht van de bestuurder teweeg brengen. Nissan heeft hier voor een rasechte 4x4 gezorgd. Het koppel, vermogen en transmissie dragen daar toe bij, de Navara maakt van de off-road moeilijkheden een kinderspel. Off-road Het vermogen wordt aan de hand van een zesvoudige en handgeschakelde versnellingsbak, of vijfvoudige automaat, op de wielen overgezet. Onder normale omstandigheden zal de Nissan enkel gebruik maken van de achterwielen. Vanaf het dashboard kan de bestuurder de 4x4 mode inschakelen. Vanaf dan wordt het vermogen naar alle wielen overgezet met een gelijke verdeling. De Navara heeft een bodemvrijheid van 233 mm, en kan hellingen en afdalingen aan van respectievelijk 29 en 23 graden. Door het water rijden kan ook, tot een hoogte van 450 mm. De bestuurder kan er ook voor kiezen, indien nodig, om het differentieel achteraan te blokkeren. Gemakkelijk In de praktijk zijn boswegen, modder, sneeuw en zand niet echt moeilijk. Om de Navara in de moeilijkheden te brengen moet het terrein, of de obstakels, al buitengewoon zijn. Op het salon van Val d’Isère kregen we al de kans om dit na te gaan. Hij gaat echt overal door en over. Zelf met gewone banden. Wat de remmen betreft maken ze gebruik van remschijven vooraan, en tamboers achteraan. ABS maakt deel uit van de standaard uitrusting. De remmen uittesten is aangeraden, want op de baan zijn zij de limiet van deze Navara. Het is trouwens geen monovolume of SUV. Plaats De plaats en comfort aan boord zijn opmerkelijk. We hebben hier te maken met een volledig uitgeruste pick-up met het interieur van een SUV. De zetels achterin de dubbele cabine (vier deuren en vijf plaatsen) kunnen neergeklapt worden. Helemaal achteraan is de laadruimte ongeveer 1.5 m lang. Dit kan oplopen tot 2 meter als de achterklep open staat. Om het laden te vergemakkelijken hebben de ingenieurs van Nissan er voor gezorgd dat er geen obstakels in de weg staan. Dan is er ook een typische uitrusting van de Navara, een kleine trede achteraan om de toegang tot de laadruimte te vergemakkelijken. Het gaat hier om een echt pick-up laadvlak, waar zowat van alles in kan, van takken tot een Quad. Met een gewicht van net over de twee ton, kan de Navara Double Cab 3 ton voorttrekken. Hij heeft een nuttig laadvermogen van 770 kg. Zo zien we hoe snel de Navara zijn status als bedrijfswagen tegemoet komt. De ergonomie aan boord maakt nuttig gebruik van de Pathfinder, net zoals de opbergvakken aan boord. Even opmerken dat de Pathfinder bij de EuroNCAP testen 4 sterren behaalde, en maar net naast de vijf sterren greep. Vervuiling Wat ook opvalt is het verbruik. Bij rustig rijden verbruikt hij nauwelijks meer dan een berline. Het officiële gemiddelde is 8.5 liter. Leeg uiteraard. We zijn er in geslaagd om deze cijfers te behalen op lange afstanden, door ondermeer gebruik te maken van de cruise control. Het perscommuniqué he

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Source ©: Nissan.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km