Testen

Duivels dieseltje !

Het ontbreekt de Corsa tegenwoordig niet aan kwaliteiten, zeker wat stijl en de geboden uitrusting betreft. De kleine 1,3-diesel verbleekt echter als je ziet wat de goed gewapende concurrentie te bieden heeft. Met de komst van de 1.7 CDTI met 125 pk’s, zet het merk met de bliksem de horloges weer gelijk.
  • Piette François
  • 03 december 2007
  • Opel
Voor- en nadelen
  • Goed comfort
  • Goede wegligging
  • Prestaties
  • Sympathiek smoeltje
  • Uitgebreide beschikbare uitrusting
  • Niet goedkoop
  • Onaangename stuurinrichting
  • Te lange overbrenging
  • Te weinig kracht in lage toeren
  • Verbruik
Uitzicht De nieuwe Corsa groeide in alle richtingen. Hij werd hoger, breder en ziet er in zijn nieuwe aangename kleed steviger uit. Hij oogt niet zo gestijld als een Clio of (zeker) niet de 207, maar toch komt hij erg sympathiek over en lijkt vooral vrouwelijke zinnen te beroeren. Motor Met de 1,7 CDTI stopt Opel een oude bekende onder de kap om zijn sterkste Corsa diesel. Maar niet zonder die eerst grondig te herzien. Hij levert een vermogen van 125 pk en een koppel van 280 nm. Maar deze laatste waarde aan een voor een diesel vrij hoge 2300 toeren per minuut. Op papier dus erg goede waarden die op de weg graag worden bevestigd! Vanaf 2000 toeren stuwt de motor je immers met een stevige duw in de rug vooruit en stellen bestuurders van grotere auto’s verbijsterd vast dat ze tegen dit kleine geweld niet opgewassen zijn. Maar onder dit toerental gebeurt er weinig. Je mag zonder overdrijven stellen dat de motor dan buitengewoon lusteloos aanvoelt. Spijtig genoeg schiet de 6-bak met zijn lange overbrengingen niet ter hulp. Maar die is dan wel plezierig te bedienen. Gezond weggedrag De eerste Corsa werd 25 jaar geleden voorgesteld. De wegligging ging er sindsdien erg op vooruit. Gedaan met de onderstellen waarbij de auto zich met zijn volle gewicht op het buitenste voorwiel legt! De vorige versie had ook al een behoorlijk onderstel, maar bij deze versie toont de ophanging zich zeer evenwichtig. De voortrein stuurt scherp en precies, terwijl de achtertrein onverzettelijk het juiste spoor volgt. Kortom het soort wegligging waarin de liefhebber van een dynamisch weggedrag zijn gading vindt. Die liefhebber kan bovendien nog kiezen voor de “Sport”optie, waarbij de kooibewegingen nog meer beperkt worden…net als het comfort. Om maar te zeggen dat de basisafstelling meer dan voldoet en zeker de voorkeur zal genieten van het overgrote deel van het cliënteel. Net als de meeste concurrenten uit dit segment kiest ook Opel voor een elektrische bekrachtiging. Dit gebeurt nogal eens uit besparingsredenen wordt maar zorgt soms nogal eens voor een minder goede respons. Zo ook bij de Corsa. Ze is erg aangenaam en uiterst licht in de stad, maar eens we op vrije banen komen voel je snel de limieten. De stuurinrichting is te gevoelig rond het middenpunt en verstoort zo de spoorvastheid op de autoweg, terwijl je tegelijkertijd weinig feedback krijgt. Voor sommigen zal dit toch enige aanpassing vergen. Voor ons dan ook een van kritiek dat bij een volgende evolutie moet herzien worden. Over de remmen echter niets dan goeds want ze tonen zich steeds krachtig en progressief. Comfort Ook hier ondervinden we hoezeer de Corsa erop vooruit gegaan is. Eindelijk is hij goed gedempt en begint hij bij de minste oneffenheid van de weg niet te pompen. Het gekozen compromis tussen comfort en wegligging is één van zijn sterkere kwaliteiten zonder evenwel het niveau van de 207 te halen, die nog steeds de referentie in zijn categorie blijft. De binnenruimte is voldoende, zowel vooraan als achteraan waar twee volwassenen goed plaats vinden. De stoelen zijn comfortabel en bieden voldoende steun terwijl elk postuur welk een correcte zitpositie kan vinden. De geluidsisolatie is over het algemeen goed maar toch zagen toch graag nog wat verfijning voor wat de aerodynamische bijgeluiden betreft. Tenslotte nog een woordje over de ergonomie. De middenconsole is werkelijk overwoekerd met allerhande knoppen en bedieningen en je hebt toch wat tijd nodig om er vertrouwd mee te worden. Ook is het aangeraden om voor die console geen heldere kleuren te kiezen wat tijdens nachtelijke ritten veel weerspiegelingen opwekt. De koffer overtuigt door zijn grote volume (van 285 tot 1100 liter) en de valse bodem die zo voor twee niveaus zorgt. Uitrusting Een stadsmus op diesel met 125pk kan je eerder een zeldzaamheid noemen! En spijtig genoeg blijft deze krachtige motor voor de hogere uitrustingsvarianten gereserveerd. Zo tel je toch gauw 18.354€ voor de Sport of nog 18.604€ voor de Cosmo neer. Gelukkig is de uitrusting in verhouding en met ondermeer climatisatie, hopen airbags of nog mistlichten en dergelijke erg uitgebreid. Conclusie Raar, door de geleverde prestaties en het comfort op de autowegen zie je deze Corsa eerder bij de grotere reiswagens plaatsnemen. Door het tekort aan soepelheid van de motor bij lage toeren voel je je in de stad niet zo echt thuis. En daar brengt ook de uitgebreide optielijst, met zelfs een verwarmd stuur, geen soelaas. Tegenover de Franse concurrentie, die weliswaar minder krachtig maar dan wel homogener is, zal de Corsa het vooral van zijn afwerkingskwaliteit moeten hebben…en zijn karakteristiek smoeltje.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Opel.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km