Testen

Twee uitersten

In een ver verleden werden auto’s meestal ontworpen rond één motor, maar dat is sterk geëvolueerd. Vandaag kun je een auto bijna à la carte bestellen: van economisch of ecologisch tot uiterst sportief, allemaal onder hetzelfde koetswerk. Toch stellen we vast dat die uitersten steeds dichter bij elkaar komen te liggen. Zo levert de eco-versie van de Insignia niet minder dan 160 pk. Wie echter pure prestaties zoekt, kan bij de OPC terecht. Die heeft immers twee keer meer vermogen. Vroom.be reed met beide versies.
  • Piette François
  • 05 maart 2010
  • Opel
Voor- en nadelen
  • Efficiënt weggedrag (vooral opc)
  • Elegante lijn
  • Rijcomfort
  • Verbruik (ecoflex)
  • Geen start & stop (ecoflex)
  • Te lange verhoudingen versnellingsbak (ecoflex)
  • Verstikte motor bij hoge toeren (opc)

Presentatie

Het ecologisch denken heeft enkele vastgeroeste ideeën doorbroken en de aerodynamica een spectaculaire duw in de rug gegeven. Zo kan de Insignia ecoFLEX een luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) van 0,26 voorleggen. De 4,83 meter lange berline ligt wat lager bij de grond en kreeg langere verhoudingen voor de versnellingsbak. Ondanks zijn roeping, blijven de motoren vrij krachtig: 130 of 160 pk. Opel wil bewijzen dat goede prestaties en een laag verbruik hand in hand kunnen gaan.

Voor de OPC-versie (Opel Performance Center) neemt Opel de Insignia grondig onder handen, zodat hij er veel agressiever uitziet. Grote luchtinlaten en kieuwen sieren de voor- en achterbumper en de uitlaten vallen behoorlijk groot uit. De velgen zijn de spreekwoordelijke kers op de taart: standaard meten ze 19 duim en in optie groeien ze zelfs tot 20 duim.
Zowel de ecoFLEX als de OPC zijn ook als Sports Tourer of break beschikbaar.

Motor

Laten we beginnen met de meest bescheiden versie van de twee, de ecoFLEX. Zijn 2.0 CDTI komt uit de Fiat-groep en is goed voor 160 pk en 350 Nm koppel vanaf 1.750 toeren. Om de motor nog zuiniger te maken, werden zowel het motorbeheer als de verhoudingen van de versnellingsbak aangepast. De erg lange verhoudingen ergeren tijdens het rijden. Als je wat gehaast bent of snel wilt inhalen, moet je altijd naar een lagere versnelling schakelen en daar lijden zowel het rijplezier als… het verbruik onder. Hoewel de motor erg soepel is, kan hij dit minpunt niet wegvegen.
Op de autosnelweg draait de motor rustig rond 2.000 toeren en heeft hij genoeg reserves voor een kort inhaalmanoeuvre. Maar op een heuvelachtig parkoers zit er niets anders op dan jouw snelheid aan te passen aan de voorligger of terug te schakelen. Vlot rijden is mogelijk. De 160 pk’s houden de auto op dreef, maar dan zul je vaak moeten roeren met de versnellingspook.

De OPC rijdt totaal anders. De 2,8-liter V6 van General Motors kreeg een sterkere turbo en een uitlaat van specialist Remus. Liefhebbers van tuning weten wat die naam inhoudt. Op papier levert de krachtbron 325 pk en 435 Nm koppel bij 5.250 toeren. Dat klinkt veelbelovend. Een kwartdraai aan de contactsleutel wekt de V6 tot leven. Een krachtige, diepe en hese stem weerklinkt. Een korte gasstoot bij koude motor bezorgt je kriebels in de buik. De erg soepele motor verteert het stadsverkeer zonder enig probleem. Hij herneemt vanuit de laagste toeren en trakteert de oren van passagiers en voorbijgangers op enkele plofjes als je het gas lost.
Als we ten volle van het vermogen willen profiteren, volgt een kleine ontgoocheling. Hoog in de toeren voelt de V6 zich minder in zijn sas en boven 5.250 toeren voelt hij verstikt aan. Zelfs het geluid klilnkt niet aangenaam meer. Je kunt dus maar beter op het koppel rijden: dat is leuker voor de oren en beter voor de portefeuille.

Weggedrag

Het Insignia-gamma is beschikbaar met FlexRide. Deze adaptieve ophanging kent drie instellingen: Tour (comfort), Normal en Sport. In deze laatste stand kleurt de verlichting van de instrumenten rood. Behalve de demping worden ook de stuurinrichting, de reactiviteit van het gaspedaal en de tussenkomst van het ESP aangepast. De Normal-modus is uiteraard het beste compromis, hoewel het stuur te licht is. In de Sport-modus voelt het stuur veel beter aan, maar is het gaspedaal dan weer te gevoelig. De kleinste beweging van de rechtervoet en de Insignia schiet naar voren. Gelukkig heb je zelf de keuze. Op het rijgedrag valt niets aan te merken. De Insignia is één van de betere leerlingen van de klas met een vooras die scherp en precies stuurt, terwijl de auto ook altijd stabiel blijft.

De vroegere OPC-versies van Opel blonken uit door hun hoge vermogen, maar het onderstel liet dikwijls te wensen over. Dat is nu verleden tijd. Het hoge vermogen wordt via een vierwielaandrijving naar het asfalt gestuurd. Efficiënt, maar helaas iets minder plezierig. De Insignia OPC stuurt zeker en precies, maar mist dat kleine tikje speelsheid.
Gelukkig is hij wel erg zacht voor de ruggenwervels. De demping veegt alle oneffenheden mooi vlak, wat voor een sportieve wagen van dit kaliber een hele prestatie is. Hierdoor positioneert hij zich meer als een GT dan als een zuivere sportieveling. De motor heeft temperament in overvloed. Het adaptieve onderstel kun je hier instellen in de standen Normal, Sport en OPC, in volgorde van hardheid en sportiviteit. Nog een laatste opmerking: de remmen zijn uit-ste-kend!

Comfort

De presentatie van het interieur is verzorgd, met een prettige ergonomie. Jammer genoeg lijkt het alsof de centrale console aan acne lijdt. Dit oerwoud van knopjes vergt gewenning. In de OPC scheppen ondermeer de zwarte dakhemel en de OPC-logo’s een erg sportieve sfeer.
Met of zonder FlexRide, de Insignia rijdt comfortabel. Voorin zit je rijkelijk, maar achteraan is het vrij nipt. Behalve in de koffer, daarin kun je een heel huishouden vervoeren. De geluidsisolatie is uitstekend en ook de airco behoort tot de besten uit het segment. Gevoelige oortjes willen we toch meegeven dat de OPC V6 bij lage toeren behoorlijk bromt. De kuipstoeltjes van de OPC zitten overigens heerlijk en bieden een perfecte steun. Om nog te zwijgen over hun ‘racy’ look.

Budget en uitrusting

De ecoFLEX met 130 pk is beschikbaar vanaf 27.100 euro in Edition-afwerking. De uitrusting is al behoorlijk compleet: lederen multifunctioneel stuur, cruise control, automatische airco, elektrisch bediende en verwarmde spiegels en een elektrisch in de hoogte verstelbare bestuurderszetel met verstelbare lendensteun. De sterkere motor met 160 pk is beschikbaar voor een meerprijs van 1.150 euro.
Voor de OPC moet je 43.900 euro neertellen. Dat mag veel lijken, maar vergeleken met even krachtige rivalen uit Stuttgart of München met hetzelfde vermogen blijft dit voordelig. Bovendien is de OPC erg goed uitgerust: regen- en lichtsensoren, een elektrochrome achteruitkijkspiegel, een radio met mp3 en zeven luidsprekers, bandendrukcontrole, 19-duimsvelgen, enzovoort.

Het verbruik van de ecoFLEX valt met 6,5 l/100 km goed mee, terwijl de OPC logischerwijze een slok meer lust (12,3 l/100 km). Jammer dat de ecoFLEX nog altijd niet voorzien is van een start-stopsysteem.

Conclusie

De ecoFLEX combineert een hoog vermogen met een laag verbruik, maar de lange verhoudingen verstikken de 160 pk en dwingen je tot een andere rijstijl. Het blijft wel een aangename en leuke auto met een goed rijgedrag. Gewapend met een agressief uiterlijk en een hele reeks koetswerkaddenda, verwacht je van de OPC een vurig temperament. Wie echter hoopt op een radicaal sportief rijdende auto, zal bedrogen uitkomen. Het goede comfort en de onwillige motor in de hoge toeren, klasseren hem meer als een snelle en efficiënte GT dan een vurige sportwagen. Ook al kun je op het instrumentenbord de rondetijden aflezen.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Opel.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km