Testen

Dit is geen break…

Ondanks dat de constructeur in één van de zwaarste crisissen uit zijn geschiedenis zit behoudt hij toch zijn geloof in de toekomst. Een onzekere toekomst, die de evolutie van zijn producten niet in de weg staat. Tot nu toe stond een Opel break vooral bekend om zijn praktische aspecten maar de Insignia Sports Tourer lijkt voorgoed te willen kappen met het verleden …
  • Piette François
  • 17 maart 2009
  • Opel
Voor- en nadelen
  • Bouwkwaliteit
  • Geslaagde stijl
  • Krachtige motoren
  • Ruime koffer
  • Toptechnologie
  • Erg diepe bagageruimte
  • Motoriek
  • Stroeve bediening versnellingsbak
  • Uithouding remmen
  • Uithoudingsvermogen remmen

Een naam die veel laat vermoeden…

De naam is Sports Tourer en niet break ! Met deze naam wil Opel de auto een dynamischer imago meegeven als voorheen en bovendien duidelijk de filosofie van het nieuwe model benadrukt. En we moeten toegeven dat als we hem zo bekijken … De Vectra break zag er rechthoekig uit en was niet in de eerste plaats bedoeld om te charmeren, maar wou gewoon heel veel laadruimte bieden. Sexy kon je hem niet noemen. Wel, met de Insigna verandert die filosofie. Het lijnenspel is vloeiend, gestrekt en zelfs sportief ! De Sports Tourer-variant behoudt de eigenschappen van de berline en volgt de “lifestyle-lijn” die momenteel erg actueel is. Het ziet er dus naar uit dat de Insigna een mooie toekomst tegemoet gaat en hoogstwaarschijnlijk zal deze versie daar een belangrijke rol zal in spelen. Tot op heden werden er in Europa al 75.000 Insigna’s verkocht en met deze score nestelt hij zich aan de top van het segment. De esthetiek en de technologie lijken de voornaamste motieven voor de aankoop te zijn. En de Insigna is inderdaad goed uitgerust: adaptieve dempers en verlichting en het Opel Eye maken de auto erg interessant. Met het Opel Eye blijft de Insigna mooi tussen de lijnen op de weg en leest hij de verkeersborden die hij daarna op een controlescherm projecteert.

Enkele cijfers…

De Insigna is leuk om zien maar toch ging aan de mooie lijn geen ruimte veloren. Zo meet de bagageruimte 540 liter en met neergeklapte achterzetels worden dit er zelfs 1530 ! Hij rust op dezelfde wielbasis (2,74m) als de berline maar toch groeit hij 8 cm in de lengte en wordt hij zo een respectabele 4,91 m. De achterklep omvat het hele achterdeel, lichten inbegrepen. Of ze daar even bij de Q7 gekeken hebben. Die achterklep kan trouwens van een motor voorzien worden en moest het plafond wat laag zijn kan je hem steeds anders instellen. Toch hebben we een kleine opmerking: de bumper is zo groot dat je er steeds met je broek tegenaan wrijft als je bvb je boodschappen in de diepe ruimte wil gaan zoeken.

De motoren

Natuurlijk gebruikt de Sports Tourer dezelfde motoren als de berline maar tegelijkertijd profiteert Opel ervan om twee nieuwe motoren te introduceren. De 1,6 benzine met turbo levert 180 pk terwijl de 2,0 liter turbodiesel 190 pk en 400 Nm produceert maar deze laatste zal aanvankelijk enkel met integrale aandrijving geleverd worden. Als instapmotor vinden we een 1,6 l benzinemotor van 115 pk terug terwijl als topmotorisatie een 2800 cc metende V6 turbo van 260 pk naar voren geschoven wordt. De 2-liter diesel wordt in 4 verschillende vermogens van 110 pk tot 190 pk aangeboden. Binnenkort komt er nog een Ecoflex-versie van 160 pk op de markt waarbij de uitstoot van de berline tot 140 gr/km zou beperkt worden. In tegenstelling tot de concurrentie opteerde Opel bij zijn Eco-versie voor een krachtige motor. Het bewijs dat ecologie en rijplezier toch samengaan?

Op de weg

Bij deze eerste kennismaking stonden alleen de krachtigste versies ter beschikking. De nieuwe 1,6 Turbo is een uitstekende motor met de longen van een veel grotere cilinderinhoud. Hij is soepel en krachtig en zorgt ondanks de zware koets toch voor goede acceleraties en respectabele hernemingen. En daarbij brengt hij af en toe de vooras in verlegenheid ! Bij forse acceleraties op vettige ondergrond voel je heel wat reacties in het stuur, terwijl de wielen wanhopig naar grip zoeken. Je moet niet vragen wat een spektakel dat met de eveneens geteste 2 liter turbo van 220 pk gaf … Voorzie al maar een extra budgetje voor de banden. Toch is de wegligging goed. Buiten de mindere motriciteit geniet je in de Insigna immers van een erg geslaagd compromis comfort/wegligging. De ophanging reageert levendig en precies en kan in drie modes ingesteld worden: Tour (comfort), automatisch en Sport. Bij deze laatste instelling verandert de kleur van de instrumentenverlichting naar rood, wordt de stuurinrichting steviger en reageert het gaspedaal heel wat scherper. Leren doseren zouden we zeggen… Het remsysteem is op zijn taak berekend maar mist bij erg intensief gebruik toch wat uithouding.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Video ©: Manufacturer, François Piette. Source ©: Opel.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km