Testen

wat blijft er nog van de groten over ?

Opvolger van de 205 en van de 206, volgt de 207 de actuele mode van het "altijd meer". Deze wint 20 centimeters op de 206, en is ook een 140 kilos zwaarder. De HDi versie van 110 pk in een GT afwerking overkoepelt vandaag een gamma met drie dieselmotors. En het is precies dat model dat wij getest hebben om te zien of de grote berlines zich zorgen moeten maken ten opzichte van de concurrentie onderaan.
  • Piette François
  • 16 januari 2007
  • Peugeot
Voor- en nadelen
  • Complete uitrusting
  • Erg aangename motor
  • Leuk weggedrag
  • Verbruik
  • Prijs
  • Ruimte achteraan
  • Stevige ophanging
  • Stevige prijs
  • Versnellingsdoos
Overal op zijn gemak Ingericht onder talrijke motorkappen (en niet alleen onder deze van de groep PSA, want Mazda en Ford hebben er ook recht op), deze 1.6 HDi ontwikkelt 110 pk aan 4.000 rpm en bezit een koppel van 240 Nm aan 1750 rpm. Een koppel die eventueel verhoogd kan worden naar 260 Nm dankzij de overboost, maar aan de uitdrukkelijke voorwaarde dat één van de drie laatste versnellingen ingeschakeld is. Deze wordt verbonden aan een 5-doos. Eerlijk gezegd, hadden we hem wel voorzien van een 6-doos, wat Fiat en Renault niet aan getwijfeld hebben op hun Grande Punto 120 en Clio 105... maar de opstelling verdraagt geen enkel kritiek... De aandrijving geeft wijde asslingeringen weer en biedt een matig genoegen. Indien de hantering van de versnellingspook geen bijzonder enthousiasme biedt, is het compleet anders wat de motor betreft ! Elastisch en op elke motorsnelheid op het gemak, wacht deze motor een simpel teken van de rechter voet af om doeltreffend deze zware 207 vooruit te trekken. Met een massa van bijna 1,3 ton, moet men hier het prestatievermogen erkennen. De 207 zal zich dus op elk wegdek thuisvoelen. In stad neemt hij krachtig aan vanaf 1.500 rpm, maar hij kan ook heftig versnellen op banen en autosnelwegen om zo elke inhaling in alle veiligheid toe te laten. Andere kracht van deze motor : zijn héél grote soberheid. We namen hem overal mee : in steden, wegen en snelwegen, de 207 zal niet meer dan 5,7 liters verbruiken. Een verbruik dat gemakkelijk onder de 5 liters kan dalen indien men de stadsjungle verlaat. Indien men toch in de bebouwde kom blijft, zal het gemiddelde rond de 6,5 l schommelen. Dankzij een tankinhoud van 50 litres, kan men dus hopen een 900-tal km te doen tussen elke tankbeurt. Dit bewijst nogmaals de voortreffelijkheid van deze dieselmotor, aangezien de te bewegen massa. Een referentie We kenden een zeer lenige 206, zelfs levendig op kronkelwegen en dus, de verwachtingen wat betreft het weggedrag van de 207 waren groot. En hij heeft ons niet ongoocheld… Zeker, lenig en heel doeltreffend, de 207 is handig en bezorgt een zekere aangename besturing. Standaard voorzien van een ESP (in optie op de andere versies), deze was maar weinig indringerig, maar klemt het aangename weggedrag niet vast. Enkel de sportieven zullen het spijtig vinden dat men het systeem niet kan uitschakelen boven de 50 km/u. De elektrische stuurbekrachtiging is toch beter gelukt dan die van de Renault Mégane met een gelijksoortige feeling als de hydraulische bijstand. Licht om te manoeuvreren en stevig wanneer de versnelling verhoogt, voelt men de wagen goed in handen bij snelle bochten. Het remmen versterkt deze uitstekende vaststellingen want die is krachtig en gemakkelijk te doseren. Mooie voorstelling De binnenkant van de 207 is goed zichtbaar, met een goede creatieve afwerking afgeleid uit de motorwereld. Kleine opmerking : in een tijdperk waar de constructeurs de water temperatuurmeter afschaffen, laten ze hem bij Peugeot niet alleen staan, maar ze voegen er de oliedrukmeter bij ! Dankzij dit ongewoon instrument op een dergelijk voertuig, weet de bestuurder precies op welk moment hij de motor moet voltanken. Nuttig en leuk, al is de charme hier niet dezelfde als met een Italiaanse V12 van een groot tijdperk... Het wijdse open dak van ons exemplaar (standaard op de GT, en in optie – 450 € – op de andere versies) geeft een welgekomen lichtinval weer aan de binnenkant en een aardig panorama aan de passagiers. Goed gezeten aan het stuur dankzij een onberispelijke rijhouding, zal de bestuurder vlug genieten van het feit dat hem alles natuurlijk uitvalt. Indien de beschikbare plaats vooraan voldoende is, is het anders achteraan. De 20 bijkomende centimeters van de 207 (tegenover van de 206) hoeven niet om zich achteraan goed thuis te voelen. De been- en hoofdruimte zullen niet toereikend zijn om een comfortabele reis te bieden aan volwassen personen. Wat beteft de veringen zijn er geen wonderen : de spectaculaire gewichtstoename, een onberispelijk weggedrag en grote wielen, gaan niet te paar met een hoog comforniveau. In feite is de 207 héél hard, in het bijzonder bij onregelmatige wegen. Deze wagen vervalt toch niet in het ondraagbare en lange reizen zullen zich zonder bovenmatige vermoeidheid goed verlopen. De kofferruimte, met 270 liters, is niet uitzonderlijk en heeft zich maar weinig verder ontwikkelt tegenover de 206. Overmatige uitrusting De 1.6 Hdi motor met 110 pk is reeds beschikbaar op de versie "Sporty" die al een mooie uitrusting biedt aan een tamelijke hoge prijs (18.000 €). De GT versie van onze testwagen wordt voorgesteld aan de prijs van 21.150 €. Een gepeperde rekening, maar die recht heeft op een overmaat aan uitrustingen waarvan : het panoramisch open dak, de 16 duimse metalen velgen, de elektrisch inklapbare achteruitkijkspiegels, de automatische airco met twee zones, de CD speler met MP3, de cruise control, een electrochroom binnen achteruitkijkspiegel, het ESP systeem,… Tel er 500 € bij om van de 5-deuren versie te genieten en 650 € voor de lederen zetels (op de GT, maar tel + 1.350 € op de versies Premium Pack en Sporty Pack). Ter vergelijking : Renault stelt zijn Clio dCi 105 voor vanaf 17.750 €, Fiat verkoopt zijn Grande Punto 1.9 JTD 120 pk Emotion aan 17.390 € en Opel biedt een Corsa 1.7 CDTI Sport met 125 pk aan voor 18.670 €. Besluit Groter, zwaarder, en niet beter leefbaar, de 207 vordert toch spectaculair meer tegenover zijn voorganger wat betreft het kwaliteitsniveau en de woonbaarheid. En zeker wat betreft deze GT versie van 110 pk, die de kenmerken en prestaties voorstelt overeenstemmend met de groten. De motor geeft een uitstekend rijgedrag aan deze 207 met een mooie gebruikszuinigheid. Dit alles heeft natuurlijk een prijs, die tamelijk hoog ligt. In feite, een kleine wagen (die toch boven de 4 meter lang is) die héél aangenaam en praktisch is voor het dagelijks gebruik en die een serieuze kandidaat is binnen zijn segment.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Lionel Hermans. Source ©: Peugeot.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km