Testen

Clean lion

Naar het voorbeeld van VW met de Golf GTI, mag Peugeot ook een zekere stamboom opeisen wat betreft de kleine GTI “cars” ! Iedereen herinnert zich wel de fantastische 205 GTI. Licht en met hoge prestaties, hij had niets te benijden aan zijn Teutoonse rivalen ! En gezien de huidige normen, werd hij nooit echt geëvenaard noch vervangen. Maar toen Peugeot zijn 206 RC voorstelde, met een hart dat aan meer dan 7.000 rpm brulde, kwam de sportieve vlam van de Peugeotisten terug op leven. Nog een beetje groter en nog een beetje luxueuzer, laat deze 207 RC horen dat hij de traditie wenst verder te zetten.
  • Piette François
  • 06 augustus 2007
  • Peugeot
Voor- en nadelen
  • Acceleratievermogen
  • Geluiddemping
  • Sympathieke looks
  • Volledige standaarduitrusting
  • 5-doos
  • Karakter van de motor
  • Te harde vering
  • Tekort aan sportiviteit
Stijl Tegenover een “basis” 207, onderscheidt de RC zich in zijn 17-duimse metalen velgen, een achterspoiler bovenop de achterruit, de dubbele trapezoïdale uitlaatbuizen, de satijnglanzige achteruitkijkspiegels, ... Een kleine tuning smaak, maar het geheel blijft discreet... Motor Vaarwel aan de atmosferische 2 liter van de 206 RC, daar de 207, met dezelfde naam, zich van een kleine opgeladen 1.6 voorziet met 175 pk aan 6.000 rpm en een koppel van 240 Nm vanaf 1.600 tot aan 4.500 rpm ! Een echte diesel, maar met een heel wat grotere marge qua regimes ! Een mechanica die ontwikkeld werd in samenwerking met BMW en die men eveneens terugvindt onder de motorkap van de fashion Mini Cooper S. Net zoals zijn voorganger en in tegenstelling tot de Mini, werd de 207 RC uitgerust van een manuele doos met 5 versnellingen. En wat is het resultaat op de baan ? Onnodig rond de pot te draaien, het plezier van de motor is nogal ontgoochelend. Men ligt ver van de lyrische geestdrift van de atmosferische motors en deze kleine turbo motor vertoont zich frustrerend rechtlijnig. Een kleine sportieve wagen zoals deze had toch wel van een duivelse mechanica kunnen genieten, samen met wat meer karakter. Hier is niets van te bespeuren, de motor lijkt meer op een “diesel met benzine” dan op om het even wat anders. Het koppel is constant beschikbaar, wat de opleving bevordert, maar geraakt buiten adem eens boven de 5.500 rpm. Andere droefheid : het geluid van deze mechanica. Ondanks een tamelijke spectaculaire uitlaat, en de nogal dove toon bij lage regimes, is de klank hier nogal héél banaal en eentonig en zet niet echt aan tot opwinding. Op zijn minst heeft hij het voordeel dat hij opmerkelijk gesmoord is en men moet een goed getraind oor bezitten om te raden wat er onder de motorkap gebeurt ! Maar niet alles is negatief : een dergelijke rechtlijnigheid nodigt niet echt aan om de rode zone te gaan kittelen, wat het verbruik dus positief beïnvloedt. Met een gemengd verbruik van 10,5 liters bij honderd kilometers is deze motor zuiniger dan al zijn rivalen. Zoals hierboven uitgelegd, maakt de 207 RC nog steeds een beroep op een 5-doos, terwijl zijn concurrenten al lang aan een 6-doos zitten ! Indien de besturing ideaal trapsgewijs verloopt, en zeker in kleine kronkelige baantjes en met een lange 1ste versnelling vervolgd door een vlaag kortere schakelingen, zoekt men machinaal de 6de ... en bevindt men zich plots in de achteruitversnelling... Opgelet dus aan de verstrooide onder ons... De schakeling is niet van de aangenaamste en hapert nogal. Ons exemplaar voelde er toegetakeld uit, en vooral in de tweede versnelling. Wegligging Beroemd voor zijn knowhow qua wegligging, mocht Peugeot met zijn 207 RC zeker niet ontgoochelend zijn. En nochtans... Ongewone zaak voor een product van het merk is de ophanging even verdraagzaam als een Amerikaanse douanier ! Anders gezegd, men wordt geschud, en nog meer als het wegdek oneffen wordt… De doeltreffendheid ziet dus logisch af, met een achteruitgaande nauwkeurigheid. De vering lukt er maar niet in om de hobbels en deuken deftig te behandelen en stelt zich tevreden door alles te weerkaatsen in de rug van de inzittenden... Daarentegen, op gladgeschoren wegen (utopisch in onze streken), hebben we niets te zeggen, de doeltreffendheid is aanwezig. Maar deze wagen is alles behalve speels... Op zijn minst werd de stuurinrichting goed geijkt. Aangaande het remmen heeft Peugeot de dingen goed gedaan : krachtig, progressief, uithoudend, alles is aanwezig ! Comfort Met dergelijke houtstukken als vering, voelt het comfort vanzelfsprekend maar bitter aan ! Heen en weer geschud op hobbelende wegen, bestaat de kans er maar weinig in dat de passagiers in slaap vallen ! Al bieden de specifieke kuipzetels van de RC versie een indrukwekkende ondersteuning, ze zijn toch niet gemakkelijk bij gebruik. Inderdaad, de zijdelingse uitsteeksels van de ondersteuningen hinderen hevig elke beweging en bij het schakelen van de tweede versnelling zal de elleboog van de bestuurder onvermijdelijk tegen dezelfde ondersteuning gaan botsen! Ander gebrek van deze zetels : de dikte van de rugleuning ! Die is zo imponerend dat de ruimte voorbehouden aan de benen van de achterpassagiers nogal flink verkleind werd. Ander aspect van het comfort : de geluiddemping en de ergonomie. Daar hebben wij integendeel niets te verwijten : de motor is absoluut zwijgzaam en enkel de rijgeluiden zullen gehoord worden ! De ergonomie werd ideaal bedacht en alles valt volmaakt in handen. Airconditioning, radio, boordcomputer, alles is vlot hanteerbaar ! Op het moment van dit artikel geschreven werd, waren de tarieven nog niet bekend. Besluit We gaan er geen doekjes om winden : de nieuwe 207 RC is er niet in geslaagd om ons enthousiast te maken. Weliswaar verwachtten wij veel van deze wagen, met het hoofd in de levendigheid van zijn oudste. Maar de tijden veranderen en Peugeot stelt een product voor dat dus met zijn tijd meegaat en weinig verbruikt noch vervuild. Maar zijn grootste zwakheid ligt bij een afwezige sportiviteit die enkel aanwezig is in de aan het koetswerk toegevoegde elementen. Het raamwerk, traditiegetrouw trots voorzien van de leeuw, mist duidelijk in bijstelling. Hopelijk valt Peugeot terug op zijn wielen, met een Naked versie dat sportiever en slimmer geregeld wordt !

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Peugeot.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km