Testen

Stille kracht

De 207 krijgt een nieuwe motor, een 1.6 turbo met 150 pk, het resultaat van een samenwerking tussen PSA en BMW
  • Piette François
  • 28 november 2006
  • Peugeot
Voor- en nadelen
  • Koppelrijke motor
  • Standaarduitrusting
  • Wegligging
  • 5 versnellingen
  • Nipt vermogen
In 2002 tekende Jean-Martin Folz, hoofd van de PSA groep, een akkoord met BMW voor de ontwikkeling en bouw van kleine benzine motoren. Een contract van 750 miljoen euro waarbij Munchen instaat voor de ontwikkeling, en de franse reus voor de industrialisatie. Het eerste resultaat van deze samenwerking is de 1.6 motor met turbocompressor, die wordt voor het eerst gebruikt bij de PSA groep voor de 207 THP. Met ongeveer dezelfde karakteristieken als de nieuwe Mini Cooper S, is deze motor goed voor 150 pk, tegenover de 175 van de kleine Duitser. De Mini krijgt een zesvoudige en handgeschakelde versnellingsbak, de kleine fransman moet genoegen nemen met 5 versnellingen. De viercilinder, die gebruik maakt van de Twin-Scroll technologie, is uitgerust met een turbo. In de praktijk zorgt dit voor een maximum koppel van 240 Nm van 1.400 tot 3.500 tr/min. Discreet De THP, die enkel verkrijgbaar is in GT versie, verschilt weinig van de gewone 207. Buiten enkele détails, zijn het vooral de 17 duim velgen die hier het onderscheid maken. Binnenin wordt de eigenaar meer verwend met een reeks standaarduitrustingen zoals een groot panoramisch dak in glas, parkeerhulp achteraan, halflederen zetels en een radio/cd/MP3 speler. Met een degelijk afwerking is deze Peugeot enkel beschikbaar in driedeurs versie, maar een vijfdeurs versie zou weldra beschikbaar moeten zijn. Soepelheid voorop Deze motor staat in voor een uitstekende soepelheid in het stadsverkeer. Het snel beschikbare koppel doet denken aan een diesel met benzine! Bij het sportiever rijden is deze 207 héél gewillig, al waren enkele extra pk’s goed van pas gekomen. Misschien komt die wens wel uit met de toekomstige GTI en RC versies… Verder beschikt deze Fransman over een speelse wegligging dankzij een uitstekend chassis. Dat chassis heeft al kunnen overtuigen op de bravere versies, maar komt volledig tot zijn recht op deze THP. Dankzij zijn homogeniteit en soberheid slaat deze 207 een goed figuur. Met een prijs van 19.650 € is hij ook niet heel duur, rekening houdend met zijn standaarduitrusting.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Peugeot.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km