Testen

Twee in één

In afwachting van de komst van een nieuw vlaggenschip heeft de 508 de zware taak om zowel de 407 als de 607 te vervangen in het gamma van Peugeot. Een grote uitdaging, maar de 508 klimt dan ook hogerop op meerdere vlakken.
  • Piette François
  • 27 januari 2011
  • Peugeot
Voor- en nadelen
  • Geluiddemping
  • Kofferinhoud
  • Leuk weggedrag
  • Ruimte binnenin
  • Verbruik en co2-uitstoot
  • Design

Het was alweer een tijdje geleden dat Peugeot ons een '5-serie' voorschotelde. Nochtans hadden de 504 en 505 een positieve invloed op de geschiedenis van het merk, onder meer door hun lange levensduur en betrouwbaarheid. In die tijd bouwde Peugeot nog auto's met achterwielaandrijving. Maar genoeg nostalgie, hier is de nieuwe 508. Een auto met ambities: zowel de 407 als de 607 vervangen aan de top van het gamma aangezien het merk met de leeuw besloten heeft om nog even te wachten met een opvolger voor de 607.

De 508 werd tien centimeter groter dan de 407, een groei die vooral op rekening komt van de wielbasis (+9,2 cm). Vooral de passagiers achterin profiteren hiervan, want de ruimte op de achterbank is vergelijkbaar met die in de 607. De koetswerkoverhang vooraan werd beperkt (-4,3 cm), maar dat is niet het geval achteraan. Het laadvolume van de koffer is zelfs heel interessant: 545 liter voor de sedan en 660 liter voor de SW (break).

Groen dieet

Na het bekijken van de 508 zou je denken dat hij een pak zwaarder is geworden dan de 407. Het tegendeel is waar. Bij gelijke motorisering werd de 508 zelfs 35 kg lichter. Peugeot zette de motorkap (uit aluminium), de dwarsbalk van de boordplank (in magnesium), de nieuwe voortrein (op zich al goed voor 12 kg winst) en de isolatiematerialen rond de motor op dieet. 

Nog een opvallend kenmerk van het koetswerk is de stroomlijn. Het luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) bedraagt 0,26 en behoort tot de beste van het segment. Het verbruik profiteert optimaal van die maatregelen, waardoor de e-HDi-versie kan genieten van een overheidspremie van 3 procent (115 g CO2/km).

Ook uit de talrijke materialen met een beperkte ecologische voetafdruk blijkt respect voor het milieu. Ze zijn geschikt voor recyclage en/of van natuurlijke oorsprong. Om je een idee te geven: de 508 telt ongeveer 14,3 procent 'groene' materialen op een totaal van 230 kg polymeren die in de auto wordt verwerkt. Dat aandeel bedroeg maar 6 procent in de 407.

Chinese invloed

Zelfs al blijft het ontwerp altijd een kwestie van smaak en dus geheel subjectief, toch kunnen we stellen dat deze 508 niet de meest 'katachtige' Peugeot is. Het is duidelijk dat de constructeur, die in 2010 uitgroeide tot het grootste Franse automerk van de wereld, rekening moet houden met de stijlverwachtingen van klanten buiten Europa. China, de grootste automarkt van de wereld en de tweede grootste voor Peugeot (na Frankrjik), ligt in het vizier. Peugeot wou dus de Chinezen plezieren, temeer omdat zij dol zijn op het segment van de traditionele sedans. Kortom, Europeanen zullen misschien niet op slag verliefd worden op de 508 maar deze nieuwe Peugeot heeft andere kwaliteiten.

Opbergvakken, alstublieft

Tot die kwaliteiten behoren zeker de interieur- en kofferruimte, maar daar is Peugeot niet gestopt. De kwaliteit van de assemblage, de afwerking en de materiaalkeuze maakten een grote sprong voorwaarts. De uitrusting is enorm uitgebreid en soms zelfs uniek in dit segment. Dat geldt bijvoorbeeld voor het head-upscherm, de massagezetels of de klimaatregeling met vier zones.

Dat is natuurlijk allemaal optioneel of voorbehouden aan de duurdere versies. Maar ook het basismodel heeft al recht op ESP, een snelheidsregelaar en -begrenzer, airco, elektrische en verwarmbare zijspiegels, een multifunctioneel stuurwiel en leder op het stuur en de versnellingspook. Niet slecht! Wat helaas wel ontbreekt in het interieur zijn opbergvakken. Je vindt geen plaats voor jouw gsm of zonnebril en het handschoenvakje is petieterig.

Start-stop

Net als zijn concurrenten levert Peugeot grote inspanningen om het verbruik en dus ook de CO2-uitstoot van zijn modellen te verminderen. De resultaten zijn indrukwekkend, aangezien de 1.6 e-HDi die we konden testen zich tevreden stelt met gemiddeld 4,4 l/100 km of 115 g CO2/km. Net genoeg om de overheidspremie van 3 procent binnen te halen.

Voor de fleetmarkt wordt het nog interessanter, want deze auto is voor 90 procent fiscaal aftrekbaar. Deze ecologische en economische meevaller is vooral te danken aan het start-stopsysteem, dat standaard is op de e-HDi. Binnen enkele maanden zullen de cijfers nog zakken tot 4,2 l/100 km en 109 g/km dankzij een radiatorrooster met automatische sluiting.

Vreemd genoeg is de start-stopfunctie van de 508 1.6 HDi alleen verkrijgbaar in combinatie met de gerobotiseerde zesversnellingsbak. Als je zelf schakelt (met vijf versnellingen), stijgt het verbruik tot 4,7 l/100 km en grijp je naast de premie. Het is maar dat je het weet.

Welke versie je ook kiest, de 508 is op de weg zeer overtuigend, stil en comfortabel. Hij houdt ook van een hoger tempo en beschikt over onverwachte dynamische kwaliteiten. De voortrein stuurt scherp (bijna geen onderstuur), de stuurbekrachtiging is precies en regelmatig en de schokken worden perfect gedempt. Dit is kunst! De basisprijs voor een e-HDi bedraagt 26.230 euro.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Peugeot.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km