Testen

Bezit u een grote garage ?

Héél héél moeilijk om de plaats in te nemen van een dergelijke esthetisch gelukte wagen als de gewezen Coupé 406. Bovendien moest hij op de berline 407 blijven lijken, maar door toch de magische tekening van de coupé te blijven behouden. En onder de motorkap vond men twee V6.
  • Piette François
  • 08 april 2006
  • Peugeot
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Geslaagde automaat
  • Hdi
  • Stijl
  • Stilte
  • Chronos
  • Gewicht
  • Grootte
  • Uitrusting
  • Zichtbaarheid
In vergelijking tot de berline, heeft de Coupé 407 bijna niets in gemeen qua koetswerk, met uitzondering van de uitstraling. En hij is groot. Men zou bijna ‘hinderlijk’ kunnen zeggen. Inderdaad, het is onvermijdelijk om zich te moeten wennen aan zijn gestalte. Tegenover de berline, heeft de Peugeot 407 Coupé in de lengte 14 cm gewonnen (4,82 m) en 6 cm in breedte (1,87 m). En hij is eveneens niet licht (ongeveer 1,7 ton). Zijn enorme motorkap en zijn uitgerekte lijn geven nog meer dit gevoel weer. Pas op de kleine straatjes en parkingplaatsen voor stadwagentjes. Des te meer dat het panoramisch zicht van een SUV niet aanwezig is in een coupé… Bevestiging met de twee geteste motors : de goede oude 3.0 V6 benzine, en vrijuit zeggende, de fabuleuze V6 2.7 HDI. Niet verwarrend De benzine V6 ontwikkelt 211 pk (155 kW) aan 6000 rpm. Nog geen directe injectie, maar men geniet van een distributie met wisselende continue afstelling. Echter hebben de ingenieurs hem een nieuwe uitlaatlijn gegeven met een stilzwijgende bimode om de akoestiek te verbeteren. Inderdaad, hij blijft héél discreet, met uitzondering als men het rechter pedaal intrapt. Dan hoort men het echte geluid van de V6 in plaats van een verlegen gespin. Op lange ritten zal men zich tenminste kunnen laten bekoren door een zachte & fluwelige muziek. Zwaar En wat met de chronometer? : de Peugeot betaalt cash zijn overmatige kilo’s. De 0 tot 100 wordt geslaagd in 8,7sec. En hoe zit het met de topsnelheid : 235 km/u. Het koppel van 290 Nm aan 3750 rpm is genoeg bij laag regime en om geen witte haren te krijgen, al moet men soms het orkestwerk weer in gang laten komen om deze wagen onder de motorkap te herstarten. Al zit de zes-doos goed om het verbruik te gaan verminderen op constante cruise-snelheid, toch blijft deze redelijk hoog, met een gemengd verbruik van 10,2 liters. Iets anders Voor zijn part, is de Diesel V6 HDi van de Coupé 407 meer op zijn gemak. Het rijgevoel is anders dan dat met de benzine versie. De 2.7 is ook moderner. Men had deze al met enthousiasme ontdekt, met de 607. Deze motorisering, met een verbijsterende soepelheid, speelt zich vrij door de beschikbaarheid bij elk regime dankzij zijn koppel van 440 Nm aan 1900 rpm. De grafische curve daalt snel, maar men blijft op 400 Nm rond de 3500 rpm. Men zal 8,5 sec nodig hebben om de 100 km/u te behalen. Laatste mode De 2720 cm³ van 204 pk (150 kW) integreert moderne technologieën om zijn prestatievermogen te behalen. Het cilinderblok, bij voorbeeld, neemt steun op een grafiet compact ruwijzer. De directe injectie met hoge druk geniet van deze zelfstandige injecties. Hij verdampt de brandstof onder een maximale druk van 1650 bars. En dit alles met kringprocessen die tot zes injecties aanvaarden. De turbo’s met variabele geometrie voltooien het werk. Uiteindelijk voor de verontreiniging kan men rekenen op de microfilters. Dit alles met een dieselverbruik in gemengde omstandigheden van 8,5 liters. Men heeft beter gekend. Welke doos Het is hedendaags niet merkwaardig dat een Dieselmotor soepel en polyvalent is. Maar dat hij dat zo stil en vrijgevig doet… Bovendien vervult de automatische 6-versnellingsdoos goed zijn rol. Gebouwd door Japanners (Aisin), deze stellen een kortstondig trapswijze doos voor. Volledig profijt om van 80 naar 120 km/u te gaan, in Drive mode, en in 5 sec. En een normale mode, die bescheiden maar doeltreffend werkt. Men kan ook kiezen voor een Sport mode, met magische anticipatie. Uiteindelijk is de manuele mode minder prettig, omdat deze zich te gemakkelijk met andermans zaken moeit... Dynamisch Men zit laag in de Peugeot Coupé 407. Een wagen die, met zijn V6, gebruik maakt van een elektronische vering. Aangezien zijn gestalte is deze Peugeot hard…zoals elke echte Coupé namelijk. Op een gladde baan, is het pure winst, maar op verwoeste banen is het schokkend. En het verbetert er niet bij met de Sport mode. Gelukkig is deze wagen comfortabel. De zetels zijn zacht en luchten een beetje de rug op. Tussen haakjes ondervond men dat de bestuurderszetel van deze 2.7 HDi bewoog tijdens het versnellen. Nauwkeurig Terug naar het weggedrag van deze coupé, die prettige slalomwegen toelaat. Het voorstel is bijzonder scherp en een intelligent servostuur laat een rechtlijnige besturing toe. Tof. Maar minder tof wanneer er plaats tekort is om rechtsommekeer te doen. Maar ja, de ontwerpers hebben eerst en vooral beantwoord op de verwachtingen van de meerderheid : de veiligheid. De wagen toont zich ondersturig. De stabiliteitscontrole laat geen enkele afwijking toe van de achteras. Het remmen steunt op grote geventileerde schijven vooraan (330 mm) en op 290 mm schijven achteraan. Indien het ritme oploopt, hebben deze arme schijven véél werk ! Maar het is normaal, aangezien het gewicht van het beest. De sportieve bestuurders zullen niet rechtstreeks in het decor rijden, maar zullen vaak via de garage moeten langs gaan om het garneersel te laten vervangen. Met vier Zoals reeds gezegd : men zit laag in deze coupé. Een geen gemakkelijke toegang aan boord door de grote en zware deuren die deze Franse wagen bezit. Dit gezegd zijnde, zal de bestuurder geen enkel probleem ondervinden om zijn rijpositie te vinden. Achteraan, kunnen volwassenen zich plaatsen indien ze niet te groot zijn. Men ontgaat aan engtevrees door het achtervenster die hoog opgaat. Toch moet u zich geen illusies maken, het blijft een coupé en de benen moeten geplooid blijven in deze diepe zetels. Gelukkig maar dat de breedte van deze wagen de armen bevrijdt. Alle passagiers zullen de stilte aangenaam vinden, daar deze motor aërodynamisch is. Lang Uitstekend initiatief van Peugeot om deze wagen standaard te voorzien van de Parking Distance Control. Zonder, zou het bijna onmogelijk werk worden. En Peugeot is eveneens niet gierig geweest in uitrustingen. Al biedt de achterkant geen grote voordelen aan de passagiers, toch heeft de koffer een inhoud van 400 liters, en iets meer bij neergeklapte achterzetels (466). Zijn toegankelijkheid wordt bestraft door de diepte en door een tamelijke hoge bagageruimte. Maak dus gebruik van netten anders zullen sommige moeite hebben om hun koffers in die diepte terug te vinden. Sekswijziging Het meest opvallende aan deze wagen is zijn gestalte. Eens aan het stuur, voelt deze groots aan. Maar dat geeft een zeker voorkomen en een bepaalde standing. Men mag niet vergeten dat Peugeot een lange traditie heeft in de coupés. De 406 speelde de vloeibaarheid van de lijnen, de 407 wilt zichzelf meer imponerend. De leeuwin heeft plaats gemaakt voor de leeuw, minder driftig, zonder daarbij aan de doeltreffend te raken. Hedendaags moet men zen blijven, alsook in een coupé. Daarom speelt deze Peugeot de kaart van de grote reisauto beter dan de brutale sportieve. Toch slaagt hij in fatsoenlijke chrono’s, maar onderscheid zich voornamelijk door zijn comfort en zijn soepelheid. © Olivier Duquesne

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Source ©: Peugeot.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km