Testen

Franse verleider

Deze leeuw is verduiveld sexy. Hij straalt een onweerstaanbare sensualiteit uit, versterkt door een atletisch postuur. De RCZ schudt de gevestigde orde door elkaar en bewijst dat ook de Fransen in staat zijn om een plezierauto te ontwerpen die vooral het hart aanspreekt. En de jongens uit Sochaux leverden geen half werk: ze nemen de Audi TT in het vizier.
  • Piette François
  • 30 december 2010
  • Peugeot
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Intelligente automaat
  • Krachtige en zuinige motoren
  • Puike afwerking
  • Uitdagende lijn
  • Zeer efficiënte wegligging
  • Hoge kofferdrempel
  • Stroeve manuele versnellingsbak
  • Weinig bruikbare plaatsen achterin

Presentatie

Peugeot heeft ons al enkele mooie sportievelingen geschonken, denk maar aan de 205 en 309 GTI of de 405 Mi16. Er passeerden ook al heel wat sensuele coupés de revue, waarbij sportiviteit weliswaar niet de prioriteit was. Voorbeelden zijn de 203 en 404 Coupé, zonder de sublieme 504 en 406 te vergeten.

Maar de laatste tijd is het leeuwenmerk een beetje tam geworden en laat Peugeot zijn tanden niet meer zien. De recente 207 RC en 407 Coupé konden het vuur bij de nostalgici niet meer aanwakkeren. Hoe het ook zij, de ingenieurs stroopten hun mouwen op, de ontwerpers zochten nieuwe inspiratie en de marketingafdeling draaide op volle toeren met deze RCZ als resultaat. Eerst was het een stijloefening, maar zodanig realistisch dat productie wel moest volgen. En nu rijdt hij rond op onze wegen.     

We houden van zijn lijn. De dubbele bult in het dak die herinnert aan een zekere Zagato, de katachtige koplampen en de afgeronde achterkant: het getuigt allemaal van goede smaak, zonder misplaatste platheid. De RCZ is geen opgeleukte compacte sportieveling, maar een auto in volledig sporttenue. Naast de RCZ ziet zelfs de Audi TT er bijna banaal uit. Ik voel dat ik geen vrienden ga maken bij de liefhebbers van deze Duitser...

Motoren 

Sportieve auto's mogen al enige tijd diesel verbranden en de RCZ vormt daar geen uitzondering op: onder de motorkap vinden de dieselliefhebbers de 2.0 HDI met 163 pk terug. Vind je dat die te zwaar weegt op de vooras en niet leuk genoeg klinkt? Richt je dan op de benzinemotoren, namelijk de 1.6 THP met 156 of 200 pk. Ze beschikken allemaal over een manuele zesbak, maar een automaat is leverbaar op de 1.6 THP 156. Volg je nog? Perfect, nu gaan we rijden.

Laten we beginnen met de diesel. In die gedaante ontpopt de RCZ zich tot een reiswagen. Geen topsprinter aan het rode licht of een toerenteller die graag de rode zone opzoekt, maar een wagen die zin geeft om ver te reizen met aangenaam gezelschap en wat kleinigheden in de koffer. De geluiddemping is verzorgd, in het   interieur gaat het er zeer discreet aan toe. De diesel heeft een mooie koppelreserve die je bij alle toerentallen kunt aanspreken. In de praktijk hou je de naald van de toerenteller meestal in de lagere regionen.

Een mooie verrassing aan de pomp: met een gemiddeld verbruik van 6,4 l/100 km rijdt de RCZ behoorlijk ver zonder jouw portefeuille te plunderen. Je mag deze auto niet beschouwen als een pure en harde sportieveling, maar als je hem ziet als een GT is deze diesel helemaal jouw ding.

De benzineversie rijdt anders, vooral de versie met 200 pk. Het stuur is kleiner, de versnellingspook is korter en het geluid klinkt opwindender. Peugeot heeft zelfs een soort geluiddoos voorzien die de tonen van de mechaniek laat variëren naarmate je het gaspedaal dieper induwt. Het werkt verbluffend, maar wel een beetje kunstmatig. Terwijl de uitlaat heel discreet klinkt, galmt in het interieur een orkest van vier blaasinstrumenten.

De motor is elastisch en eens voorbij 4.000 toeren ook erg wild. Daaronder is hij soepel maar voel je dat de elektronica goed zijn best moet doen. Natuurlijk is 200 pk een mooi vermogen, maar er zijn tegenwoordig nog pittigere motoren. De prestaties zijn uitstekend, maar blijven een tikkeltje achter op die van de Duitse concurrentie. Des te jammer aangezien het onderstel duidelijk meer aankan.

En de automaat? Daarmee verandert de RCZ in een echte GT, gemakkelijk en soepel te besturen, mede dankzij de geslaagde versnellingsbak. Neen, hij zal de stenen niet uit de grond rukken maar dit is een auto waarmee je je heel ontspannen en in stijl kunt verplaatsen. De manuele versnellingsbak behoort niet tot de top en dat is de schuld van een hakerige bediening, vooral op de dieselversie. De THP 200 met zijn korte pookje laat zich mechanischer en virieler schakelen, maar soms ook haperend.

Weggedrag

Ja, het is een voorwielaandrijver. En neen, hij heeft niet de neiging om achteraan uit te breken. Toch is de RCZ een waar plezier. Terwijl de onderstelspecialisten van Peugeot ons op onze honger lieten met de flauwe 207 RC, kan deze RCZ ons weer helemaal overtuigen. De voortrein reageert levendig, precies en scherp, zeker met de iets lichtere benzinemotoren. De achteras volgt gewoon. Gladde of beschadigde wegen, rechtdoor of bochtig: voor de RCZ maakt het niet uit, hij vertoont een verbazingwekkende efficiëntie. Hij heeft niet het temperament van een Renault Wind, maar tegen de chronometer heeft hij mijlen voorsprong. Je hoeft ook niet de geestelijke opvolger van Schumacher te zijn om ervan te genieten: remmen, insturen, accelereren, even met de ogen knipperen en je bent de bocht door.

Comfort

Peugeot weet hoe je een efficiënt weggedrag moet verzoenen met een vergevingsgezind comfort. Geloof me, niet elke constructeur heeft dat onder de knie. Toch kan Peugeot ons nog verbazen met een onderstel dat met brio oneffenheden wegfiltert. Natuurlijk is deze sportieveling wel een beetje harder dan een gewone 308. Maar minder dan de concurrenten. Als je houdt van opvallende velgen, weet dan dat de 19-duimers echt subliem zijn maar wel de filtering verstoren.

De RCZ is perfect geluidgedempt en vooral... in de dieselversie heel stil. De benzine met 200 pk is eerder muzikaal. Hij heeft een schorre, diepe en ietwat kunstmatige stem, maar als je stopt met Fred Astaire na te bootsen met de pedalen heerst stilte. Het comfort is in orde en voor de ruimte geldt hetzelfde, zelfs voor grote jongens. Je moet echter een sadist zijn om iemand uit te nodigen op de achterbank. De koffer is ruim en praktisch, maar lijdt onder een te hoge laaddrempel. Het interieur telt genoeg opbergvakken. Tot slot geven we nog onze complimenten voor de kwaliteit van de afwerking. Kiezen voor de volledig lederen afwerking, ook voor de boordplank, getuigt van goede smaak.

Prijs en uitrusting  

Het is moeilijk om deze Fransman op een fout te betrappen, zeker omdat hij scherp geprijsd is. De prijzen starten bij 27.080 euro voor de 1.6 THP met 156 pk. Voeg daar nog 1.300 euro aan toe voor de automatische versnellingsbak. Wil je een auto met meer gevoel? Kies dan voor de benzine met 200 pk. Die kost 29.580 euro en dat is zeker niet gestolen. De diesel is ongeveer even duur: 29.180 euro.

Wat de uitrusting betreft toont de leeuw zich vrijgevig: elektrische zijspiegels, automatische klimaatregeling, pedalen en dorpels in aluminium, snelheidsregelaar en -begrenzer, Bluetooth, een multifunctioneel stuur, 18-duimsvelgen, enzovoort. Als het budget het toelaat, kruis dan ook de volledig lederen bekleding aan, die loont de moeite. Voor het dak uit carbon moet je dan weer een arendsoog hebben om het op te merken. Tenzij je kiest voor een lichte koetswerkkleur.   

En het verbruik? Zoals gezegd drinkt de diesel als een kameel: 6,4 l/100 km. Voor de benzine mag je er drie liter bijtellen. Dat is opmerkelijk gezien de prestaties.

Conclusie

Sensueel, vrijgevig en levendig: de RCZ slaagt erin om de sportieve leeuw opnieuw tot leven te wekken. Dit is een prachtige demonstratie van de knowhow van het merk. Hij kan zich meten met de Duitse concurrentie en blijft toch toegankelijk. Hij stelt maar op één vlak teleur: er is geen heavy metal-versie. In afwachting heb je de keuze tussen een GT (diesel), een spannende maar homogene THP 200 en een ontspannen THP 156 of automatische versie. Er zouden meer auto's als de RCZ mogen zijn.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Peugeot.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km