Testen

Zonder dak niets aan prestaties inboeten

Van een goede auto maak je niet altijd een goede cabriolet. Want als je het dak eraf haalt, moet je ook het chassis aanpassen voor de nodige stijfheid en om het mechanisme voor de kap erin te verwerken. Bij Porsche zijn ze erin geslaagd een 911 cabriolet te ontwerpen die even spannend is als de coupé.
  • Piette François
  • 08 juni 2005
  • Porsche
Voor- en nadelen
  • Ontwerp
  • Prestaties
  • Stil
  • Windstop
  • 2 plaatsen
  • Opbergvakken
  • Prijs opties
  • Verbruik
De nieuwe 911 Carrera Cabriolet heeft een grote troef: hij is vanaf het begin tegelijk met de coupé van de nieuwe Porsche 911 ontwikkeld. Hoewel beide modellen op dezelfde leest geschoeid zijn, hebben ze toch allebei een eigen structuur en een eigen karakter. Om die uitdaging aan te kunnen gaan, hebben de ingenieurs op de pondjes moeten letten. Omdat de passagiers nu eenmaal geen plaatstaal boven hun hoofd hebben en omdat het rolbeugelsysteem en het vouwsysteem van de kap erin verwerkt moeten worden, moesten ze materialen gebruiken die zowel licht als robuust waren. Het karakter behouden Dankzij de vindingrijkheid van de ontwerpers weegt de Porsche 911 Cabriolet met een leeggewicht van 1480 kg maar 85 kg meer dan zijn neefje de coupé, waarmee hij overigens de motor deelt. In de door ons geteste Carrera-versie van 325 pk (239 kW) lag dus een 3,6 liter flat 6-motor. We hadden meteen al door dat de cabrio niet aan karakter heeft ingeboet. In 5,2 seconden trekt hij op van 0 tot 100 km/u., waarmee hij slechts 0,2 seconden toegeeft op de coupé: een peulenschil! Net als de coupé ligt zijn topsnelheid op 285 km/u., maar bij zo’n vaart slurpt hij natuurlijk benzine. Als je wat rustiger rijdt, verbruikt hij gemiddeld 11,2 liter per 100 km (270 g CO2 per km). Een puike kap Binnenin doet het interieur vertrouwd aan. Porsche in het algemeen en de 997 in het bijzonder herken je aan de schitterende leren afwerking. De chauffeur zit laag, maar de instap is daarentegen gemakkelijk en het zicht is goed. Zodra we het contactsleuteltje omdraaien, horen we de motor grommen. Het weer is aangenaam, dus halen we de kap eraf. Dat gaat heel eenvoudig en duurt slechts 20 seconden. De kap wordt in Z-vorm opgevouwen en als je niet harder dan 50 km/u. rijdt, kan je hem er al rijdend afhalen of opdoen. Door het ontwerp blijft de buitenzijde altijd naar boven gericht, zodat de binnenkant beschermd wordt. Dankzij de standaard geleverde windstop (een schoolvoorbeeld voor anderen) blijft de turbulentie goed binnen de perken, terwijl je de wind toch nog melodieus hoort suizen. We hebben er zelfs de autoradio voor uitgezet, zo mooi was het! Cx Het sterke punt van deze Porsche is ontegenzeglijk zijn aërodynamica. Met wapperende haren in de wind kunnen rijden moet je namelijk vaak bekopen met een mindere aërodynamica. Bij de nieuwe Carrera cabriolet zijn de ingenieurs van Porsche erin geslaagd om een Cx van 0,29 te bereiken (bij gesloten vouwkap)! De stijfheid van het geheel is grotendeels te danken aan hun lijmlastechniek, een combinatie van lassen en lijmen. In de cabriostand lopen de luchtstromen echter anders. Om zo veel mogelijk grip te houden, steekt de achterspoiler 20 mm verder uit dan bij de Carrera met vast dak. Dit gebeurt automatisch bij 120 km/u. of als de buitentemperatuur de afkoeling van de motor in de weg staat: het verluchtingsrooster staat dan namelijk beter open. Regenbestendig Dankzij de nieuwe regengootjes boven de portieren wordt druipwater vermeden: via een speciaal gootje ter hoogte van het portier wordt het water langs de voorkant afgevoerd. Ander onzichtbaar, maar bij slecht weer handig snufje van de nieuwe cabrio: net als bij de coupé zit er op de zijruiten een speciale laag, die niet alleen waterafstotend maar ook vuilwerend is. Vooral tweezitter Officieel kunnen er 4 personen in een Porsche 911. In de coupé is dat al kantje boord, maar in de cabriolet wordt het bijna een raadsel: “weet je zeker dat dat zitplaatsen zijn, daar achterin?” Het moge duidelijk zijn: met deze cabrio brengt u na het bal slechts één prinses tegelijkertijd naar huis. Maar ook met kroost kunt in deze Porsche rond blijven rijden: zij zullen achterin nog wel wat plaats weten te vinden. Maar de windstop kunt u dan vergeten en daarmee het rijden zonder kap in de winter. Als je het reservewiel uit de kofferbak haalt, kun je nog aardig wat ruimte winnen. Binnenin is er daarentegen vrij karig met opbergvakjes omgesprongen. Plezier Bij ons was het lente, dus lieten we onze haren in de wind wapperen en reden met een big smile rond: heerlijk! Door de ophanging voel je soms wel een hobbeltje, maar voor de rest genieten we met volle teugen. De stijfheid is verbazend. De handgeschakelde bak met 6 versnellingen snijdt als een mes door de boter. Als je van drie naar vier gaat, is het volop genieten. De auto laat zich gewillig besturen en trekt zonder problemen sprintjes die we liever niet doorvertellen aan oom agent. Zolang we op de openbare weg zijn en ons rijbewijs nog een tijdje willen houden, moeten we zijn onstuimigheid intomen, maar je voelt dat de 6 cilinders meer in hun mars hebben. Als kers op de taart zijn de remmen wat je van een Porsche mag verwachten: efficiënt zonder meer. © Eric Spitzer & Olivier Duquesne

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Source ©: Porsche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km