Testen

Lofzang voor 30 paarden meer …

De S-versie van de 997 stuwt u voort naar een wereld die ver, heel ver voor ons ligt. Deze auto is legendarisch. En vooral, hij stelt de puristen tevreden met zijn stijl, zijn profiel en zijn ronde koplampen. Een echte 911 vol leven en sportiviteit. We zijn ervoor gevallen… ontzettend moeilijk om objectief te blijven !
  • Piette François
  • 22 april 2005
  • Porsche
Voor- en nadelen
  • Rijgedrag enz.
  • Vrijwel alles : motorklank
  • Autonomie
  • Zetelafstelling
De ”brave” versie van 325 pk maakte ons al laaiend enthousiast. Met 355 paarden heeft de Carrera S heeft ons letterlijk meegesleept. Waw ! We zijn er sprakeloos van. Taratata Het eerste genot van deze Porsche is oorstrelend. De klank is gewoonweg prachtig en is hoofdzakelijk te danken aan de atmosferische boxermotor van 3,8 liter met zes cilinders en 24 kleppen en VarioCam Plus variabele kleptiming. Hij werd ontwikkeld op basis van de 3,6 l en heeft nu een vermogen van 261 kW (355 pk) en een maximumkoppel van 400 Nm. De Carrera S klinkt met zijn dubbele uitlaat rauwer en krachtiger, ook al wordt het gaspedaal nog maar even gestreeld. Wat een extase… Snelheidsmeter De kleine snelheidsmeter op het instrumentenbord heeft niet echt de tijd om zich over de wijzerplaat te bewegen. Het acceleratievermogen is adembenemend: van 0 tot 100 km/u in 4,8 seconden. De topsnelheid is haast onmogelijk te bereiken op de open weg, zelfs op de Autobahn, aangezien ze 290 km/u. bedraagt. De Porsche 911S mag dan krachtig accelereren, remmen gaat nog krachtiger. Je zou haast denken dat je bij elke druk op het rempedaal met de tanden tegen de voorruit vliegt, maar dat is niet zo. Behalve als je zo dom bent om zonder veiligheidsgordel te rijden. Want de remschijven zijn efficiënt, het ABS trilt niet en het rempedaal is gemakkelijk te doseren. En als we werkelijk op de rem gaan staan, houden de veiligheidsgordels ons zo veel mogelijk tegen de rugleuning van de zetel gedrukt. Deze efficiëntie heeft de Porsche te danken aan de geventileerde en geperforeerde remschijven van 330 mm en assen met vaste monobloc-remzadels met vier immense en verstevigde zuigers. De schijven hebben nu ook grotere voeringen voor een langere levensduur. Slide Deze 911S is standaard uitgerust met het PASM (Porsche Active Suspension Management) die de keuze biedt tussen een normale stand en een sportieve stand. In de "normale" stand is alles op comfort afgestemd: ideaal voor lange ritten of om de passagiers op hun gemak te stellen. Maar deze afstelling is progressief en wordt sportiever naarmate de rijstijl dynamischer wordt. In de "sportieve" stand is de schokdemping bikkelhard. De rolneiging wordt dan perfect in toom gehouden, zodat de Porsche aan de weg plakt en uiterst sportief door de bocht scheurt. Wel opletten dat je in deze stand op een slecht wegdek niet helemaal door elkaar worden geschud. En bovendien breekt de achterkant gemakkelijk uit, ESP of niet. maar dat behoort dan weer tot het temperament van de 911. Gespierd Het linkerpedaal vereist een stevige voet. De 911 Carrera S is evenwel uitgerust met een koppeling met automatische compensatie en biedt een constante druk tussen ontkoppelen en het grijppunt, waardoor de auto als een wervelwind wegstuift. Ook de bediening van de nieuwe zesversnellingsbak vergt een viriele aanpak. De bak is stevig maar precies, de schakelwegen zijn kort en direct. Deze nieuwe versnellingsbak was nodig om opgewassen te zijn tegen het koppel van de motor. De assen en tandwielen hebben een grotere diameter. Maar door de lichte constructie blijft het gewicht vrijwel ongewijzigd tegenover de 997. Aan boord De rijpositie wordt gehinderd door een vrijwel onbereikbare zetelverstelling. Een en ander kan beter worden afgeregeld met de deur open. Bovendien raakt de rug na 200 kilometer vermoeid. Maar met een tank van een zestigtal liter en het verbruik van een racewagen haalt de auto zelden 450 kilometer zonder tankpauze. De achterste zitplaatsen zijn het vermelden niet waard, want ze zijn enkel bruikbaar in nood of voor kleine kinderen. De lederen aankleding van het interieur is prachtig en straalt de sfeer van een rijdend salon uit. Opbergruimte is er nauwelijks en hoewel de koffer van de 911 bij elk nieuw model groter wordt, blijft hij nog altijd beperkt. Om sneller in de achteruitijkspiegels te worden opgemerkt beschikt hij tot slot over xenon-koplampen, die krachtig maar niet verblindend zijn. Maar goed, we laten het hierbij, want ook al is een dergelijke auto niet gemaakt om zijn leven op een parkeerplaats te slijten, hij moet onverbiddellijk terug naar de importeur. Snik ! © Lionel Hermans, Eric Spitzer & Olivier Duquesne

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Source ©: Porsche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km