Testen

Imperiaal

Laten we ons openhartig spreken : is dit wel behoorlijk? Denk even na... 521 pk in een 4x4. Dit maakt van deze Cayenne de tweede krachtigste standaard Porsche die ooit gebouwd werd. Amper de Carrera GT doet beter ! Een wagen die, vooral mechanisch gesproken, extravagant is.
  • Piette François
  • 12 april 2006
  • Porsche
Voor- en nadelen
  • All-road
  • Comfort
  • Performante motor
  • Prestaties
  • Geen esthetische exclusiviteit
  • Prijs
  • Stevige prijs
Om de Cayenne Turbo S te herkennen, hoeft men enkel het monogram na te kijken op de achterklep, de SportTechno wielen van 20 duimen en de uitlaatdoppen van vier buizen. Binnenin, wordt het verschil gewaar in de middenconsole. Uiteindelijk, om alle misverstanden te vermijden, tonen de treden duidelijk aan dat men in een gespierde Cayenne binnenstapt. Overvloedig Technisch gezien, en om 71 pk te winnen tegenover de Turbo versie, hebben de motorfabrikanten van Porsche vooral gewerkt op de luchtwisselaars bij overlading van de 4.5 motor met acht cilinders. Ingepland tussen de turbocompressors, werden deze volledig in aluminium gemaakt en hebben als taak de lucht, die tot de motor komt, af te koelen. Daar de druksterkte half verminderd wordt, hebben de ingenieurs van Porsche er ook van genoten om de overvloedige drukte te doen stijgen tot 0,2 bar in functie van het regime en om deze tot maximum 1,9 bar te laten komen. Uiteindelijk, genieten de acht cilinders van de VarioCam die de afstelling van de nokkenas toelaten op een invalshoek van 40 graden. Bovendien, werkt de motorblok met een smeersysteem met droge carter. De cijfers De V8 4.5 biturbo van 521 pk (383 kW) onthult zijn maximale kracht aan 5500 rpm. De koppel is eveneens indrukwekkend : 720 Nm van 2750 tot 3750 rpm. Vanaf dan, is deze Cayenne tot staat de wijzers tot de 300 te brengen. Inderdaad, de topsnelheid is 270 km/u. Deze wagen sprint van 0 tot 100 km/u in 5,2 sec. En amper 11,9 sec. om aan de 160 km/u te geraken. De beter verluchte en overmachtige turbo slaagt er toch in om zijn prestaties te verbeteren zonder overmatig te gaan verbruiken. Bij gemengd verbruik komt dat op een 15,7 liters. Het is inderdaad veel, maar toch redelijk tegenover zijn eigen concurrerende, minder krachtige 4x4. Tiptronic Verstandig heeft Porsche zijn motor gekoppeld aan een Tiptronische 6-versnellingsdoos. De schakelingen passen zich aan de rijstijl & het wegdek. Op de gewone wegen zelf, toont deze bak al zijn talenten. Het is ongelofelijk hoe zo’n monster reageert op de minste aanvraag. Hij versnelt énorm vlug ! Maar men kan de schakelingen onder controle houden met de knoppen op het stuur of op de middenconsole, om onder andere, veiligere wisselingen in de versnellingen van de all-road te verzekeren. Passe-partout De Cayenne Turbo S is gulzig. Hij houdt van de baan en van de asfalt, maar eveneens van de modder, het slijk ,de stenen, het zand... Kortom, het is een échte 4x4. OK, zeg niet wat wij niet zeggen : het is geen absolute ‘overal’ overschrijdbaar monster, en zeker niet met 20 duimen, maar hij heeft toch een buitensporig talent. Normaal gezien wordt 62 % van de koppel aan de achterwielen doorgegeven. Deze taak wordt verzekerd door een multischijvige koppeling met elektronische motor. Het ‘Porsche Traction Management’ bekijkt de situatie en berekent op elk moment de optimale blokkering voor elk wiel en om zo de koppel te herverdelen. En welk koppel... Het kleine bostraject die wij maakten toonde aan hoe hij obstakels kon overtreffen maar ook welke voordelen men uit zo’n krachtige motor kan halen, en dit, in elke situatie. Reiswagen Natuurlijk zal men deze wagen bij ons meer op snelwegen zien dan in de duinen. Maar de Cayenne Turbo S blijft vooral een Porsche. Hij gaat vlug. Maar kan ook heel vlug stoppen. Op de nieuwe Cayenne Turbo S vindt men er grote remschijven. Vooraan hebben deze een diameter van 380 mm en 358 mm achteraan. Bovendien hebben de ingenieurs een nieuwe formule gegeven voor de afkoeling ervan, met 10% betere ontruiming van de warmte tegenover de Turbo versie. Hier is het een kwestie van 2,5 ton te doen stoppen na een cruise aan 200 km/u. Maar met de wettelijke toegelaten snelheden in België, zullen de remmen hier wel met rust gelaten worden. Lift De Cayenne Turbo S is standaard voorzien van pneumatische vering met zes verschillende niveaus. De wagenhoogte wordt automatisch aan de omstandigheden aangepast of volgens de bestuurder. Hier wordt niet mee gelachen. Er werd namelijk een evenwichtsverbeteraar in geplaatst, om een daling van het koetswerk te voorzien, op twee niveaus, die reageren wanneer de wagen snel rijdt. En dit geeft een goede invloed op het comfort aan boord. Zeker met een lederen afwerking en de afwezigheid van aërodynamisch geluid die aan de inzittende een luxueuze en aangename cocon bieden. Daar tegenover spijt het ons dat wij niet mochten genieten van de kleine technologische knufjes die het verschil uitmaken met een minder extreme Cayenne, ... jammer, en zeker aan die prijs. Artisten Porsche heeft hier zijn technische know-how aangetoond. Deze wagen is tegenstrijdig vreemd, maar werkelijk indrukwekkend. Aan het stuur, geniet men van het bedaarde geluid van de V8 en van zijn ruwe uitlaat. Al deze kracht onder de motorkap kan kalmpjes gebruikt worden. Men moet wel buiten onze landsgrenzen rijden om van dit beestje te kunnen genieten: de duitse Autobahn en de zandduinen blijken zijn favoriete speeltuinen te zijn. Niet te verwonderen dat deze Turbo S aan een welbepaald publiek toegewijd is. Des te meer dat deze hij het dubbel kost van een « gewone » Cayenne. © Olivier Duquesne & Lionel Hermans

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Source ©: Porsche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km