Testen

De Queen Mum in een string

Moeten dromen verdwijnen omdat de mentaliteit verandert? Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik droom nog altijd van een grote Range Rover. Het idee om de meest onherbergzame plaatsen te bereiken in het zachte comfort van lederen zetels spreekt me aan. Maar tegenwoordig mag je de verdiensten van een grote SUV niet te luid verkondigen. Land Rover heeft dat goed begrepen en presenteert de Evoque, een ecologische en politiek correcte visie op de SUV, maar met een hoog sexappeal. Een hele verandering voor een conservatief bedrijf als Land Rover.
  • Piette François
  • 30 januari 2012
  • Land Rover
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Personalisatieprogramma
  • Sensationele look
  • Technologische uitrusting
  • Verbruik
  • Weggedrag op alle wegen
  • Beperkte hoofdruimte achterin
  • Forse prijs
  • Standaarduitrusting
  • Zichtbaarheid rondom

Gevestigde orde

Land Rover heeft natuurlijk de onverwoestbare avonturier Defender in huis, spartaans maar charismatisch. Voor de lords die graag jagen, lanceerde het Britse merk de Range Rover, de luxeterreinwagen bij uitstek en de auto van Hare Majesteit. Daarna werd het gamma nog uitgebreid met de Range Rover Sport (een soort “Range-bodybuilder” voor funky klanten), de Discovery en de Freelander, die de democratisering van het merk inluidde en de intrede in het groeiende segment van de kleine SUV.

Regels breken

De Evoque gooit alles door elkaar. Een beetje zoals Hare Majesteit aan de hele wereld haar leven zou onthullen en zou verklaren dat ze haar dagen doorbrengt in een jogging al luisterend naar haar iPod en eindigt in een trendy bar in een strakke broek en een topje. Ongewoon, maar intrigerend. Nochtans kunnen we de familietrekjes van de Evoque niet ontkennen. De Evoque is voor Land Rover wat The Beatles waren voor de Britse conservatieve muziek. Hij breekt met de regels, maar zit wel altijd in een strak pak.

Avonturier

Bij Land Rover kan een SUV meer dan op een trottoir rijden. Hij moet met gemak over de meest onwaarschijnlijke obstakels kunnen rijden, zo wil de traditie. Het is ook een kwestie van uitstraling. Zelfs al zullen de meeste klanten wellicht nooit in de modder ploeteren, je kunt wel indruk maken op jouw buurman met zijn Duitse of Koreaanse SUV die het angstzweet krijgt bij de eerste steen.

Als modieuze stadswagen beschikt de Evoque over alle noodzakelijke technologie om zich voor te doen als een grote. Terrain Response laat toe om de auto aan te passen in functie van het type terrein (normaal en gras, grind, sneeuw en modder, sporen en zand). De vier wielen worden echter niet permanent aangedreven: het Haldex-systeem drijft de achteras alleen aan als de situatie dat vereist. Nog ‘erger’ is dat de Evoque ook uitsluitend als voorwielaandrijver beschikbaar is. Maar wees gerust, zijn competenties blijven op elk terrein van het hoogste niveau.

In detail

Ondanks de aparte look wil Range Rover zijn klantengroep maximaal vergroten. Daarom zijn er verschillende varianten: een (zeer geslaagde) coupé met drie deuren en een vijfdeurs, drie afwerkingsniveaus, een 2.2 diesel met 150 of 190 pk, een 2.0 benzine met 240 pk, een manuele of automatische versnellingsbak, voorwielaandrijving (alleen met 150 pk en manuele versnellingsbak) of vierwielaandrijving.

Klim je mee aan boord?

Range Rovers zijn gezellige en warme cocons en worden vaak gezien als een comfortabele cottage die elegant en chic door de modder ploetert. Leder en hout in overvloed geven het interieur de unieke traditionele sfeer, kwestie van de oude gewoontes van de aristocratie niet te doorbreken.

De Evoque vergeet echter het traditionele hout van zijn grote broers en is eerder anarchistisch. De presentatie leunt meer aan bij Austin Powers dan bij James Bond. Kortom, de huiselijke uitstraling en het openhaardgevoel worden geruild voor een disco- en hightechsfeer.

Leder is alomtegenwoordig in het interieur, terwijl de zwarte dakhemel (naargelang de afwerking) een intieme toets geeft aan het geheel. Zoals in een sportwagen? Je zou het bijna geloven met die instrumenten die naar de bestuurder gericht zijn en het kleine stuur dat goed in de hand valt. Maar de benen maken duidelijk dat je achter het stuur eerder zit dan ligt, Land Rover heeft dus niet al zijn tradities overboord gegooid. Het infotainmentsysteem is een van de meest intuïtieve en complete van het segment.

Ongeziene afmetingen

Als we een blik werpen op de afmetingen, wordt al snel duidelijk dat de Evoque niet meer het formaat heeft van een Normandische kast, zoals de andere modellen. Hij is maar 4,37 meter lang, 1,97 meter breed en 1,64 meter hoog. Ondanks die beperkte lengte is de Evoque toch vrij ruim vanbinnen. Die indruk wordt bevestigd door de passagiers achterin, al mopperden zij wel over de slecht ontworpen zitting en de beperkte hoofdruimte. Omdat het altijd leuk is enkele spullen bij te hebben, heeft de Evoque een grote koffer van 575 tot 1.445 liter.

Op de weg

De iPod aangesloten, de navigatie geprogrammeerd, de zetel ingesteld en de gordel vastgegespt: we zijn klaar voor een ritje. Onze auto beschikte over de sterkste diesel (190 pk) gekoppeld aan een zestrapsautomaat. Een schitterende combinatie, met als enige storende element de bak die de motor soms te hoog in de toeren jaagt zonder reden. Een klein verwijt en ook het enige dat we kunnen maken. Voorts is het plaatje bijna perfect: soepelheid, vermogen, zuinigheid en zachte schakelovergangen. Ik vergeet wel het gebrul van de motor hoog in de toeren, dat mocht best wat minder. Voorts blijft de Evoque in dagelijks gebruik erg stil.

Schitterend

Het meest fenomenale moet nog komen: het weggedrag. We zeiden het al, Range Rovers worden historisch verbonden met de aristocratie die op jacht gaat met honden. Veel bochtenwerk komt er niet aan te pas. Maar de Evoque is helemaal anders. Ongeacht of je kiest voor de evenwichtige voorwielaandrijving of de onverstoorbare vierwielaandrijving, de Evoque kleeft aan de weg en stuurt in de sportstand zonder rolbewegingen. Het is zelfs mogelijk om met de achteras te ‘spelen’. De wieltreinen zijn zo goed dat we ze graag op meer sportieve berlines willen terugzien. Wat we de Evoque kunnen verwijten? Het zicht rondom, een zeer zwak punt in de stad.

Waar de Evoque echt indruk maakt, is het nemen van de moeilijkste obstakels zonder een spier te vertrekken. Hij is niet alleen comfortabel, zonder het gevoel onderuit te zakken zoals in een divan, maar overwint het onoverwinbare in elk terrein. De gedeeltelijke kuipzetels in onze Dynamic-testversie zijn een waar plezier. Ze steunen goed en zitten comfortabel, wat wil je nog meer?

Gevoelig onderwerp

De Evoque is beschikbaar vanaf 33.800 euro als vijfdeurs en 34.500 euro als driedeurs en is dus niet zo betaalbaar. Bovendien zijn de mogelijkheden om te personaliseren (en de prijs te verhogen) eindeloos. Onze Dynamic-versie met 190 pk en automaat kostte 48.800 euro … zonder opties. Zelfs met zo’n prijs zijn er nog aantrekkelijke opties zoals een achteruitrijcamera, parkeersensoren vooraan, een binnenspiegel met automatische dag- en nachtstand, verwarmde zetels, een adaptieve ophanging, een panoramisch dak, enzovoort. Kortom, het is kinderspel om boven 50.000 euro te geraken. En dat wordt al erg duur voor een auto van 4,37 meter.

Gelukkig haalt de Evoque wat schade in aan de pomp. Terwijl hij zijn familienaam zeker verdient, verbruikt hij ongewoon weinig voor een Range Rover: het is goed mogelijk om onder 8 l/100 km te blijven. Vind je dat nog altijd veel? Vergeet niet dat het om een 4x4 met automatische versnellingsbak en 190 paarden gaat. Met een ecorijstijl geraak je zelfs onder 7 l/100 km.

Conclusie

We houden van deze Evoque. Terwijl hij op het eerste gezicht breekt met alle gewoontes van het merk, is het eigenlijk een waardige Range Rover. Hij is op zijn gemak in alle situaties, schenkt veel voldoening tijdens het rijden en is intrigerend om naar te kijken. Een doorslaand succes en ongetwijfeld één van de meesterwerken van 2011. Alleen spijtig dat hij zo duur is.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Land Rover.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km