Smart
De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?
Gezien het ongelooflijke succes van de kleine cross-overs besloot Renault om zich op deze markt te werpen en het concept van de monovolume te laten voor wat het is. Vergeet dus de saaie Modus, Renault geeft zijn gamma meer kleur met de Captur, een auto die je een glimlach geeft. En die goed verkoopt.
De Captur is lichtjes gespierd en geeft de indruk alle moeilijkheden te kunnen overwinnen. Maar vergis je niet: onder zijn geslaagde cross-overlook schuilt de architectuur van de Clio, met voorwielaandrijving. Verwar hem dus niet met een terreinwagen, de Captur moet eerder beschouwd worden als een stadswagen die vooral zijn look uitspeelt. Jammer, Renault had hier misschien een extra troef kunnen benutten.
De Captur bevalt ons van bij de eerste blik. Zijn sympathieke en leuke voorkomen slaagt erin de populaire kant van een stadswagen te koppelen aan de robuuste kant van een cross-over. Nog leuker is dat je het design helemaal kunt personaliseren, van de lijsten in de grille tot de velgen en de stickers op het dak.
In het interieur speelt Renault volop de ludieke kant uit. Praktisch zijn de zetelbekledingen met ritssluiting (zip collection). Die kun je verwijderen om te wassen of vervangen wanneer je daar zin in hebt. Het handschoenvakje is ook origineel, want het heeft de vorm van een schuif. Erg handig om tot op de bodem voorwerpen te grijpen.
Onze testwagen was gespoten in een pittig oranje, een kleur die terugkeert in het interieur. Erg leuk! Minder goed is de afwerking van het interieur: de materialen zijn van middelmatige kwaliteit, de afwerking is onnauwkeurig en het geheel rammelt soms op slechte wegen. Jammer, want dit kan de verkoop belemmeren.
De Captur profiteert van zijn hoogte en is praktischer dan de Clio waarvan hij is afgeleid. Zo heeft het interieur meer hoofdruimte en een koffer van 377 liter met dubbele bodem. Handig, zeker omdat de vloer met neergeklapte zetels helemaal vlak is. Om te moduleren biedt Renault een verschuifbare achterbank en afzonderlijk neerklapbare rugleuningen.
Niet alleen de look, maar ook het multimediasysteem van de Captur is erg modern en biedt een internetverbinding. De R-Link, die je intussen wel begint te kennen, is de interface met een hele reeks apps zoals het weerbericht, e-mails, Coyote, … Zeker niet duur, maar het heeft enkele vervelende technische gebreken. We betreuren ook de ergonomie, die niet altijd voor zich spreekt.
Op de weg bevestigt de Captur alle goede punten van de Clio IV. Zijn voortrein is ongewoon snedig, terwijl het geheel dynamisch is op bochtige wegen. Bij Renault weet men hoe een chassis moet afgesteld worden. De achtertrein blijft rustig op zijn plaats, tenzij je echt bruusk stuurt.
De 1.5 dCi 90 blijft een aangename metgezel. Hij is altijd beschikbaar bij lage en gemiddelde toeren. Ongeacht de rijstijl geeft hij het beste van zichzelf. Maar verwacht geen pk-monster: hij heeft maar 90 paarden te bieden. Zijn gewilligheid betaal je niet meteen aan de pomp, waar hij opmerkelijk zuinig blijkt (gemiddeld 5,3 l/100 km, zonder bijzondere inspanning).
Maar je voelt die ‘gewilligheid’ wel in de zetel. Rond 2.100-2.250 tr/min veroorzaakt de motor onaangename trillingen in het koetswerk. Dat is des te vervelender omdat je rond dat toerental in vijfde versnelling op de autosnelweg rijdt. Ook jammer dat Renault vasthoudt aan slechts vijf versnellingen.
Renault biedt twee afwerkingsniveaus: Zen en Intens. Allebei hebben ze een goede verhouding tussen prijs en uitrusting. De prijzen beginnen bij 19.400 euro. Nog meer goed nieuws: de opties hebben een aantrekkelijke prijs.
Heb je geen auto nodig die tot in de bomen klimt, maar hou je van een avontuurlijke stijl? Je bent niet alleen en Renault biedt met de Captur een aantrekkelijke formule. Stijlvol, origineel, breed personaliseerbaar en vrij praktisch. Bovendien biedt hij veel rijplezier met een laag verbruik. We begrijpen dan ook niet dat Renault zo’n veelbelovend product om zeep helpt door te besparen op de afwerking en presentatie.
De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?
Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?
De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.
De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?