Testen

Levendig baasje !

Met een druk op het rechterpedaal stormt de naald van de toerenteller naar de rode zone. Als de motor 7000 toeren nadert wordt de klank wild en rauw en spoort een groene verklikker me aan om een volgende versnelling in te leggen. De bocht nadert en de trap op de rem wordt met een prompt en stevig remmanoeuver beantwoord. Met de blik naar de koord gericht snijdt de auto vlijmscherp naar binnen toe. Opnieuw op het gas en in een waar mechanisch ballet komen we de bocht uit. Onze auto? Een Twingo … maar niet zomaar eentje!
  • Piette François
  • 27 december 2008
  • Renault
Voor- en nadelen
  • Erg concurentieel geprijsd
  • Esp 100% uitschakelbaar
  • Functioneel
  • Krachtige en sportieve motor
  • Prettig weggedrag
  • Uitstekende remmen
  • Geen 6-bak (lawaai op autosnelwegen)
  • Geen boordcomputer
  • Rijpositie voor grotere bestuurders
  • Taaie versnellingspook

Presentatie

Tijdens de presentatie van de nieuwe Twingo gaven de ingenieurs van Renault toe dat ze met een gek idee speelden. Hun kleine stadswagentje zou immers wel eens door de handen van de tovenaars van Renault Sport tot iets bijzonders omgetoverd kunnen worden. Een wat eigenaardige visie want sportiviteit is eigenlijk niet één van de hoofdvereisten voor een basisauto. Maar dat heeft de heren van de sportafdeling niet kunnen tegenhouden om de kleine stadsvlo tot een echte toyracer om te toveren. Nochtans kan je aan de buitenkant niet echt merken dat er onderhuids één en ander veranderde. Diepere bumpers, een dikkere uitlaat en de typebenaming helpen alleszins om hem te herkennen.

Motor

Om de kosten te drukken verkozen de ingenieurs om een atmosferische motor in te bouwen en kozen ze voor de bestaande 1.6 met 110 pk. Maar “enpassant” namen ze wel de cilinderkop en de zuigers onder handen. Uiteraard werd ook het beheer geoptimaliseerd en kreeg de motor een op maat gemaakt aanzuig- en uitlaatsysteem. De ingenieurs zijn bepaald fier op hun 4 in 1 uitlaat die akoestiek, compactheid en prestaties aan elkaar koppelt. Resultaat is dat de motor nu bij 6750 omw 133 pk levert, terwijl het koppel aan 4400 toeren bij 160 Nm piekt. Aan het uiteinde van de krukas zit een korte 5-bak (geen 6, jammer).

Het geheel is meer dan krachtig genoeg om voor het nodige vuurwerk te zorgen. Terwijl hij bij sportief gebruik wat hol lijkt bij lage toerentallen is hij in de stad voldoende soepel. Maar vanaf 4000 toeren worden de registers geopend! De sound wordt rauw en grimmig en de zuigers smeken om steeds sneller en sneller te mogen. Wat een pit! Spijtig dat de versnellingspook niet meekan. De bediening voelt rubberachtig en stroef aan en zet niet aan tot spelen. Ook de afwezigheid van een zesde versnelling laat zich gauw voelen als we op de autosnelweg aan 4000 toeren “cruisen”.

Wegligging

Bij Renault Sport kijken ze niet op een inspanning als ze hun auto's een dynamisch weggedrag willen meegeven. Zo bieden ze je de keuze uit twee afstellingen voor de ophanging. De eerste, de “Sport”, is de serie-uitvoering en ziet zijn koetswerk al met 10 mm zakken. De sporen werden verbreed, de ophangingsarmen werden in alu uitgevoerd en de veren werden 30% stijver terwijl ook de torsiebaar dikker werd. Het Cup-chassis (optie voor 550 €) krijgt 17-duimsvelgen in plaats van de exemplaren van 16 duim. De koets word nog eens 4 cm lager gelegd terwijl de veren nog wat stijver werden. Ook wat de remmen betreft leveren de ingenieurs geen half werk. De schijven vooraan vinden we ook op de Laguna II en achteraan vinden we exemplaren die ook op de Megane II een plaatsje kregen. Bij Renault Sport zijn ze niet zo wild van al die elektronica. De reden misschien waarom we hier geen remassistentie bij nood vinden (wel op alle andere modellen) en dat het ESP 100% uitschakelbaar is (met een onder het dashbord verscholen knop). Maar zelfs met het ESP ingeschakeld beschik je over erg ruime marges.

Om onszelf van het geleverde werk te overtuigen rest er ons niets anders dan een bochtig en … vrij parkoers te zoeken. En daar toont de “kleine” zijn formidabele potentieel en kaatst hij van bocht tot bocht! Maar het beste is eigenlijk nog de progressiviteit waarmee de Twingo RS reageert. Zowel de voor- als de achtertrein kunnen werkelijk op de millimeter geplaatst worden. De remmen zijn krachtig, uithoudend en perfect te doseren. Klasse! Ook de stuurinrichting is van hetzelfde kaliber en nergens bespeuren we nog het kunstmatige gevoel dat andere Twingo’s zo plaagt. Nee, dit is precies, scherp en stevig. Het Cup-chassis houdt de koets nog beter in bedwang maar als je niet in een bergachtige streek woont of geen recordtijden wil neerzetten tijdens het woon-werk verkeer is dit een niet echt aan te raden optie.

Comfort

Bij een sportieve hatchback moet je natuurlijk niet het comfort van een vliegend tapijt verwachten. De harde ophanging schud je behoorlijk door elkaar maar beenhard kan je dit niet noemen. Dat is voorbehouden aan de Cup-ophanging. In klare taal betekent dit dat het ophangingscompromis in zijn standaardopstelling best te pruimen valt. De motor gromt dat het een lust is en op kleine wegjes zorgt dat voor echt plezier, maar op autosnelwegen worden na een tijdje de hoge en monotone tonen van de motor toch wat vervelend. De gekende en onbetwiste modulariteit en functionaliteit van de normale Twingo werden behouden maar Renault heeft toch enkele leuke accenten aangebracht. Zo zien we gekleurde gordels, uiteraard sportstoelen met verbeterde zijdelingse steun en de toerenteller met een bijzondere belettering. Het vrolijkt in ieder geval het geheel wat op.

Priis en uitrusting

En voor al dat moois hoef je maar 15550 € neer te leggen! Hiermee weet de Twingo RS zich uitstekend te positioneren tegenover concurrenten als de Citroen VTS, Suzuki Swift Sport en andere Fiat 500 Abarth. In serie wordt de RS van een manuele airco en uitschakelbaar ESP voorzien. Voeg daar nog een radio CD met 4 speakers en bediening aan het stuur aan toe en je zal begrepen hebben dat je voor die prijs geen kale koets koopt. Het verbruik van de RS ligt volgens Renault rond de 7 liter tijdens de gemengde cyclus, terwijl de CO2-uitstoot op 165 gr/km ligt. Tot daar de theorie, want als je af en toe eens de rode zone wil bezoeken kan je naar ons gevoel maar beter op twee liters extra rekenen. Voor een snelheidsregelaar mag je op 300 € extra rekenen, verdonkerde ruiten achteraan kosten je 150 €, terwijl het elektrische panoramische dak met 800 € moet vergoed worden en het Cup-chassis de rekening met 550 € laat oplopen.

Conclusie

Fris, vrolijk en plezant! Terwijl veel sportieve en buitenmaats krachtige wagens haast onbruikbaar worden voor de openbare weg, koppelt de Twingo RS redelijkheid, massa’s rijplezier en vriendelijkheid tegenover de portefeuille aan elkaar. Chassis, motor, remmen en zelfs de prijs zorgen voor een permanente smile om je mond. Hoeven we nog te zeggen dat dit één van onze meest geliefde sportwagentjes is? Nee zeker…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Renault.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km