Testen

Rijtest: Mercedes-AMG GLC 63 S Coupé, sprinter op hoge poten

Dromen van een V8 met AMG-handtekening betekent niet dat je ook niet kunt dromen van een SUV. Als je kiest voor de GLC 63 S Coupé, combineer je de looks van een SUV-coupé met de prestaties van een achtcilinder met meer dan 500 pk.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 17 juli 2018
  • Mercedes-Benz
3,8
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 2,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking/uitgebreide opties
  • Bedwelmende sound
  • Direct stuur
  • Explosieve prestaties
  • Bediening rempedaal
  • Gewicht
  • Hoofdruimte achteraan
  • Totaalprijs
  • Verbruik bij sportieve rijstijl
  • inclusief opties

Wie de 367 pk sterke zescilinder uit de 43 AMG wat nipt vindt, hoeft dus niets te vrezen. De GLC en de versie met scherpere achterkant, de GLC Coupé, maken ook gebruik van de diensten van de drukgevoede 4.0 V8 van AMG-makelij. Net als op de meest recente Mercedes-modellen die het 63-blok gebruiken (al is dat geen 6.3 meer, zoals de vorige atmosferische V8) bestaat die ook in de GLC-familie als gewone versie en als S. Hij produceert dan geen 476  maar 510 pk. Meteen de versie die wij kozen…

Topsportersprijzen

De prijs stijgt dan wel van € 92.444 naar € 100.914, maar zou zelfs nog hoger kunnen liggen. Met het “Edition 1”-pakket van onze testwagen bijvoorbeeld, dat op zich nog eens € 12.644 kost. Koolstofkeramische remmen - het ding weegt immers twee ton: iets meer dan € 5.000. Voeg er nog wat rijhulp, comfortopties en visuele aankleding aan toe, en je flirt zo met € 130.000.

Vierwielaandrijving

Voor dat budget krijg je standaard ook wel de 4MATIC+-vierwielaandrijving, die de meest recente E 63 introduceerde. De “intelligente” aandrijving verdeelt het koppel constant en variabel tussen de voor- en achterwielen. De voorkeur gaat vooral uit naar de achterwielen voor meer rijdynamiek, maar een elektromechanische koppeling betrekt de voorwielen erbij afhankelijk van de situatie of van je eigen voorkeur.

Om het systeem nog efficiënter te maken, kozen de Duitse ingenieurs nog voor een sperdifferentieel. Dat grijpt ofwel mechanisch (op de GLC 63 4MATIC+), ofwel elektronisch (op de GLC 63 S 4MATIC+) in op de achterwielen om te vermijden dat het vermogen volledig in bandenrook opgaat. Standaard krijgt de GLC 63 ook nog een nieuwe negentrapsautomaat, de Speedshift MCT AMG van de E 63. Afhankelijk van de rijmodus reageert hij snel en efficiënt, of comfortabel en zacht. Wel betrapten we hem af en toe op enkele aarzelingen.

Dominant sportief

Aan boord krijg je alle ingrediënten van een sportwagen: een motor die wakker brult met een druk op de startknop, goed steunende kuipzetels en een lederen sportstuur. De schuine voorruit en hoge gordellijn geven je het coupégevoel. Het enige verschil: je domineert de weg.

Stevig comfort

Om dit beest echt aan de tand te voelen, moet je natuurlijk de nodige plaats hebben. In de stad rijd je dus in de comfortmodus, maar daar krijg je wel een beschaafde en eerder comfortabele SUV in de plaats, ondanks zijn sportieve potentieel. De luchtvering, met drie kamers, blijft eerder aan de stevige kant. Met het Edition 1-pakket staat de GLC Coupé op grote 21-duimsvelgen met stevige laagprofielbanden.

Helse prestaties

Als de omgeving het toelaat, schakel je naar Sport of Sport Plus (of zelfs Individual als je alles naar je eigen smaak wil aanpassen). In de 63 S is er zelfs nog een radicalere “Race”-modus met explosieve prestaties: met 700 Nm vanaf 1.750 tpm schiet de SUV met een lichte duw op het gas vooruit met een soundtrack die je van een V8 verwacht. 0-100 km/u duurt amper 3,8 seconden en de naald schiet – waar het uiteraard toegelaten is – door naar de begrenzer bij 250 km/u.

Onverwacht dynamisch

Het indrukwekkendste is de rijdynamiek die deze Mercedes tentoonspreidt, ondanks een leeggewicht van 1.945 kilogram. Het redelijk directe stuur is precies, en het koetswerk wordt efficiënt beheerst op bochtige wegen. Wie de rijhulp in Sportmodus zet of zelfs volledig uitschakelt, krijgt een levendige achterkant bij het uitrijden van de bocht. Indrukwekkend, maar relatief makkelijk te controleren. Het rempedaal had wat natuurlijker mogen aanvoelen om het plaatje helemaal foutloos te maken. Let wel op de brandstofrekening als je sportief rijdt, want dan heeft de V8 een onlesbare dorst. Met een “rustige” rijstijl moet je rekening houden met een gemiddeld verbruik van zo’n 13 l/100 km.

Besluit

De vraag blijft natuurlijk of een SUV de eerste keuze is als je aan een ultrasportieve auto denkt. Maar de GLC Coupé houdt zijn gewicht perfect in toom, net als zijn hoge zwaartepunt. Tegelijk blijft hij praktisch in gebruik. En vooral: wat een motor! Hij haalt uit bij elk toerental en trakteert zijn passagiers daarbij op een imposante soundtrack.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km