Testen

Rijtest: Toyota Camry, de grote terugkeer

De Toyota Camry keert terug naar onze markt en zet alleen in op hybride. Komt de grote berline net op tijd om te profiteren van het loslaten van de diesel in Europa?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 31 mei 2019
  • Toyota
3,8
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Beperkt reëel verbruik
  • Geruisloosheid
  • Rijcomfort en interieurruimte
  • Verhouding prijs/uitrusting
  • Aanzienlijke afmetingen
  • Enkele afwerkingsdetails
  • Geen break
  • Weinig praktische koffer (beperkte hoogte)

Rijtest: Toyota Camry, de grote terugkeer

Bij ons was de Camry al zowat vijftien jaar van de markt verdwenen. Maar elders zette hij zijn internationale carrière gewoon verder, die begon met de eerste generatie in 1982. Sindsdien hebben de Japanners maar liefst 19 miljoen stuks van de Camry gebouwd. Indrukwekkend voor een berline met deze afmetingen. Met meer dan 700.000 verkochte Camry’s per jaar is het trouwens de populairste berline ter wereld.

Rijtest: Toyota Camry, de grote terugkeer

“Betaalbare” Lexus

Technisch staat deze achtste generatie Camry op het moduleerbare TNGA-K-platform van de Japanners. Daardoor kun je hem beschouwen als de betaalbaardere neef van de recente Lexus ES 300h die we enkele maanden geleden leerden kennen. Bij ons kost deze Toyota € 36.970, waardoor hij zowat € 11.000 goedkoper is dan de € 47.990 kostende Lexus.

Klassiek

Voor die lagere prijs krijg je een klassiekere berline met uiteraard een minder prestigieus logo. Ieder heeft zijn eigen smaak, maar de achtste generatie Camry heeft evenwichtige proporties en relatief dynamische looks voor dit soort statige berline. Met een lengte van 4,90 meter is hij wel redelijk omvangrijk voor dagelijks gebruik. Groter alleszins dan de Avensis, die tot voor kort de grootste berline in de Europese Toyota-catalogus was.

Rijtest: Toyota Camry, de grote terugkeer

Efficiënt en ruim

Aan boord gebruikt Toyota hier en daar wat minder flatterende materialen dan de Lexus ES of de klassieke Duitse referenties in het segment. Het dashboard blijft redelijk klassiek, maar is ergonomisch en functioneel. De belangrijkste kwaliteit van de Camry blijft echter het ruime interieur. Achteraan lijk je echt aan boord van een limousine te zitten. De wielbasis van 2,82 meter zit daar voor iets tussen. Ook de koffer is met 524 liter behoorlijk ruim. De toegang tot die koffer is relatief smal en de hoogte ook beperkt. Gelukkig is ze wel heel diep. Maar Toyota plant jammer genoeg geen breakversie om de koffer functioneler te maken.

Rijtest: Toyota Camry, de grote terugkeer

Rijtest: Toyota Camry, de grote terugkeer

Motor

Net als de Lexus ES wordt de Camry bij ons alleen aangeboden met een hybride motor. Die is gebaseerd op de vierde generatie van Toyota’s hybridetechnologie. Hij combineert een 2,5 liter grote benzinemotor van 177 pk met een elektromotor, goed voor een gecombineerd vermogen van 218 pk. 0-100 km/u duurt daardoor 8,3 seconden, tegenover 8,9 seconden in de zwaardere Lexus. In beide gevallen is de topsnelheid begrensd op 180 km/u.

Rijtest: Toyota Camry, de grote terugkeer
Rijtest: Toyota Camry, de grote terugkeer

Soepel

De prestaties zijn niet explosief, maar de aandrijving werkt behoorlijk soepel. De Camry glijdt over het asfalt zonder gekreun of lawaai. Je lijkt wel in een grote elektrische berline te zitten. Zelfs bij stevige hernemingen is het onaangename lawaai van de verbrandingsmotor, wat je in de vorige generaties van de Toyota-hybrides had, zo goed als volledig afwezig.

Wat gezapig

Kilometers afmalen in royaal comfort is dus geen probleem, zeker met de uitstekend filterende schokdemping. Maar in tegenstelling tot wat Toyota belooft met het nieuwe, stijvere moduleerbare platform met lagere zwaartepunt rijdt de Camry weinig dynamisch. Maar een bijna vijf meter lange hybride klassieke berline koop je natuurlijk niet voor zijn snedige weggedrag natuurlijk.

Rijtest: Toyota Camry, de grote terugkeer

Verbruik

Inpluggen hoef je de Toyota Camry niet, en toch is de hybride aandrijflijn weinig dorstig. Met een ontspannen rijstijl op een weinig uitdagend parcours geraak je makkelijk aan 5 l/100 km. Indrukwekkend voor een berline met deze afmetingen, en een dieselberline zou zowaar jaloers kunnen zijn. Met een brandstoftank van 50 liter kan je je tankbeurten daardoor bijna spreiden tot elke 1.000 kilometer.

Met meer snelweg en een hoger tempo stijgt het verbruik lichtjes, tot 7 l/100 km. De CO2-uitstoot van 98 g/km maakt de Camry fiscaal interessant, vooral in Vlaanderen. In Brussel en Wallonië wordt de grote cilinderinhoud van het benzineblok afgestraft.

Rijtest: Toyota Camry, de grote terugkeer

Prijs

We zeiden het al: de Camry begint bij ons vanaf € 36.970. De basisversie is dan al royaal uitgerust. De Camry Premium kost € 41.270 en doet er nog een schepje bovenop. De CO2-uitstoot ligt dan wel iets hoger: 101 g/km.

Rijtest: Toyota Camry, de grote terugkeer

Besluit

De comfortabele en ruime Camry slaagt erin om zijn benzineverbruik te beperken en aangenaam te rijden. Een interessant aanbod voor de liefhebbers van het genre dus. Maar zijn afmetingen zijn voor onze steden nogal omvangrijk, en het gebrek aan praktischere break helpt de Camry niet om bij ons even aanlokkelijk te zijn voor klanten als in Azië, Rusland of de Verenigde Staten.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km