Testen

groter, maar niet teveel

Seat moest reageren tegenover een meedogenloze concurrentie in het segment van de monovolumes. En het is met enkele centimeters meer dat de Altea XL geboren is om een nieuw type klanten aan te trekken, namelijk jonge koppels met kinderen.
  • Hermans Lionel
  • 17 januari 2007
  • Seat
Voor- en nadelen
  • Leuk weggedrag
  • Mini-jack port
  • Technologische snufjes (ipod
  • Vloeiende lijn
  • Achterstallig functioneel karakter tov de concurrentie
  • Geen versie met 7 plaatsen
  • Moduleerbaarheid
Ruimer... Er is niet veel veranderd tegenover de klassieke Altea, de versie XL wint een 19-tal centimeters in de lengte, maar hij ziet vooral het totale volume van de koffer vermeerderen met iets meer dan 130 liters. Dat wat het gebrek aan de klassieke Altea, volume. Wat betreft de buitenstijl, vol met krommingen, zijn er ook geen grote veranderingen. De achterlichten werden herzien en ingegeven door de eerste versie van de Léon. Dit geeft hem tegelijk ook een tamelijke klassiek voorkomen, zonder daarvoor het algemeen zicht van het geraamte te verzwaren. De binnenkant werd eveneens overgenomen van de « kleine » Altea. De afwerking is correct zonder daarvoor bijzonder te zijn. De kwaliteit van de plastieken is standaard en de ergonomie van het dashboard is gelukt. Men waardeert de kleine « high-tech » gadgets zoals het jack port dat toelaat een MP3-speler aan de radio te koppelen en wat de iPod aangaat, kan deze direct via een USB port aangesloten worden of via een ander port beschikbaar onder de armleuning. Achterplaatsen en koffer De passagiers achteraan zullen over meer plaats beschikken dan tevoren, de zitplaatsen verschuiven van 2 centimeters naar achter en van 14 cm naar voor, wat het totale volume van de koffer naar 532 liters brengt tegenover 409 liters voorheen. De grootste nieuwigheid in deze « extra-large » versie is natuurlijk de capaciteit van de koffer. Breder en groter, met een maximaal vermogen van 532 liters, hij zal zonder probleem alle kinderwagentjes, fietsen en andere kinderlijke geneugten ophopen. Een kleine schoonheidsfout, de scherpe kromming van de wieldoorgangen belemmeren een logische ideale lading. Nieuwigheid ook voor het koffernet die zich oprolt door een simpele druk op de knop, héél praktisch ! 5 motors De Altea XL zal beschikbaar zijn in 5 verschillende motors : 3 diesels (105, 140 en 170 pk) en 2 benzine (102 en 160 pk). Het getest model is een viercilinder van 170 pk, in diesel common-rail met directe injectie, de krachtigste motor van de gamma die eveneens de Seat Léon FR uitrusten. Met zijn koppel van 350 Nm, zijn de optrekkingen behoorlijk, zijn bescheidenheid en zijn soberheid maken van deze Altea XL een reële kilometerslikker. Het gemengd verbruik ligt op 6,2 l/100 km. En wat de doos betreft, niets te zeggen, de 6 versnellingen worden goed trapsgewijs verlegd en vliegen krachtig op. Op het gebied van het weggedrag, laat deze Altea « lange versie » uitstekende prestaties zien, zijn servostuur is precies en informatief. De veringen zijn tamelijk hard, maar zonder het algemeen comfort van de wagen te benadelen en de slingerbewegingen zijn beperkt aangezien de algemene vorm van deze monovolume. Besluit Seat rekent hier een tekort in zijn gamma aan te vullen met een grotere en ruimere versie van zijn « klassieke » Altea. Voorzien van 5 plaatsen, wij betreuren toch de onmogelijkheid tot het toevoegen van een bijkomende rij zetels. Voorgesteld met een vrijgevige offerte aan motors, zal dit model dus onmiddellijk concurreren met de Toledo, Opel Zafira en andere C4 Picasso. In de gaten te houden…

Meer lezen over:

Over de auteur: Hermans Lionel
Foto's ©: Lionel Hermans. Source ©: Seat.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km