Testen

Duitse braadworst met een Spaans sausje

Het Volkswagenimperium weet blijkbaar wat recyclage is. Het recept is nochtans erg eenvoudig. Je neemt een Audi A4 van de oude generatie, benadrukt zijn sportieve kantjes, kleeft er andere logo’s op en je hebt de Seat Exeo. Op deze eenvoudige en goedkope manier breiden de Spanjaarden hun gamma uit met een premiumberline.
  • Piette François
  • 16 november 2009
  • Seat
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Dynamisch rijgedrag
  • Globaal comfort
  • Koppelrijke motor
  • Verhouding prijs/prestaties/uitrusting
  • Bergvakken
  • Geen automaat
  • Ruimte achteraan
  • Stevige ophanging (sport)
  • Windgeluiden

Presentatie

Zeventig procent van de onderdelen van de Exeo zijn identiek aan die van de oude Audi A4. Ook aan de buitenkant is de familieband met de A4 duidelijk: in profiel lijken beide auto’s sprekend op elkaar. Vooraan krijgt de Exeo een wat agressiever radiatorrooster. Achteraan blijft hij vrij neutraal en minder origineel. De 16-duimsvelgen lopen wat verloren in de grote wielkasten. 17-duimsvelgen lijken ons meer geschikt. Bij de break is het verschil duidelijker: de achterzijde ziet er nu heel anders uit. In het interieur maken alleen het logo op het stuur en de stoelen met betere zijdelingse steun het verschil.

Motoren

In tegenstelling tot de oude A4 is de Exeo uitgerust met de nieuwste motoren. De dieselmotoren hebben allemaal common rail. De 2.0 TDI is beschikbaar in drie vermogensversies: 120, 143 en 170 pk. Zij leveren respectievelijk 290, 320 en 350 Nm koppel.
Wij reden met de versies van 120 en 170 pk. De motoren zijn rond en krachtig. Bij de krachtigste versie heb je uiteraard steeds reserve onder de voet, maar zelfs de 120 pk zorgt voor heel wat rijplezier. Beide motoren zijn soepel en stil en tonen vooral bij lage toerentallen hun kwaliteiten. De soepele motor zet aan tot een rustige rijstijl waarbij je vroeg in de versnellingen klimt.
Wel is het jammer dat er momenteel voor de dieselmotoren nog geen automaat beschikbaar is. Ook de fabuleuze DSG (Direktschaltgetriebe) prijkt niet in het gamma. Gelukkig is de manuele versnellingsbak met zes verhoudingen erg aangenaam in gebruik en is hij uitstekend gespreid.

Rijgedrag

De Exeo heeft een dynamischer afgesteld onderstel dan de oude A4, maar is ook harder gedempt. Er is keuze tussen twee afstellingen: comfort en - juist ja - sport. Het comfortonderstel durft in lange bochten al eens te pompen terwijl de sport-ophanging de ruggenwervels niet spaart. Toch is de filtering efficiënt en rijdt de Exeo erg prettig. Hij rijdt in ieder geval aangenamer dan de oude A4. De stuurinrichting van de Exeo voelt minder kunstmatig aan dan de gesofisticeerde ondersteuning van de Audi A4.

Comfort

Het interieur van de Exeo is erg verzorgd. Net zoals het een berline uit de premiumklasse betaamt. De verzorgde afwerking, de materialen van uitstekende kwaliteit en de perfecte assemblage overtuigen. Blijkbaar was de oude A4 dan toch niet zo verouderd. De stoelen geven meer zijdelingse steun en zitten niet alleen goed,maar zijn van erg goede kwaliteit. De lederen bekleding ziet er chique uit. De rijpositie is uitstekend en alles valt perfect in de hand. Schakelen is een plezier en de korte versnellingspook laat zich erg makkelijk bedienen. Toch is het plaatje niet helemaal perfect. Net als bij de oude Audi A4 zit de handrem verborgen onder de centrale armsteun. Het mag een detail lijken, maar als je telkens weer je hand in een onmogelijke bocht moet wringen, erger je je hier toch aan.
Dankzij de common rail zijn de motoren heel wat stiller. Je hoort de motor nauwelijks. Misschien zijn de turbulenties rond de nieuwe spiegels net daarom duidelijk hoorbaar. Maar al met al is het resultaat meer dan behoorlijk. De airco werkt erg efficiënt en is standaard in twee zones opgedeeld.

Functionaliteit

Ruim kan je de Exeo niet noemen. Achteraan zit je vrij krap en instappen is niet zo evident. Ook het aantal bergvakken is beperkt. Het koffervolume is zonder meer correct. De Exeo is niet de ruimste en meest gerieflijke auto op de markt. Hetzelfde geldt voor de break. Gelukkig biedt de auto een uitgebreide serie-uitrusting en een uitstekende afwerking.

Prijzen en uitrusting

Voor de Exeo berline tel je minimaal 23.990 euro neer. De break kost 1.000 euro meer. De serie-uitrusting is erg uitgebreid: automatische airco met twee zones, CD/MP3-lezer met auxiliary-aansluiting en airbags rondom inclusief voor de knieën van de bestuurder. Dat mag je best waar voor je geld noemen. Voor 2.700 euro meer pronkt de ‘Sport’-versie op jouw oprit en voor nog eens 1.300 euro extra kan je met de topversie van 170 pk op pad gaan. Naar onze mening zijn dat erg redelijke prijzen.
Het verbruik van onze testwagens bleef vrij beperkt. De berline met 170 pk verbruikte 6,4 l/100 km terwijl de break 120 pk voldoende had aan 6,8 l/100 km. In stadsverkeer klom het gemiddelde verbruik wel op tot 7,5 l/100 km. Rekening houdend met de prestaties zijn dat erg redelijke cijfers.

Besluit

De Seat Exeo is niet de meest praktische of de meest aantrekkelijke berline op de markt. Misschien is dat te wijten aan zijn ‘deja vu’-profiel. Toch verdient hij onze aandacht. Voor minder dan 25.000 euro heb je een opmerkelijk afgewerkte en compleet uitgeruste break met een dynamisch rijgedrag. De facelift bleef niet beperkt tot enkele kleine veranderingen aan een verouderde Audi. Die had zeker zijn intrinsieke kwaliteiten, maar Seat bezorgt de auto een toegevoegde waarde. Het specifieke onderstel en de nieuwe motoren geven de auto bovendien een eigen identiteit.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Seat.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km