Testen

Knap, toch

Eigenlijk mogen we als Belgen een beetje trots zijn op de Seat Ibiza! Het is immers onze erg sympathieke landgenoot Luc Donckerwolke die de erg geslaagde lijnen van de Ibiza tekende. Met een wat gedrongen silhouet laat de driedeurs duidelijk zijn sportieve ambities kennen. Seat noemt hem dan ook graag zijn “SportCoupé”. Wij onderwierpen de versie die het gros van de verkoop zal uitmaken aan een test: ziehier de1.4 TDI.
  • Piette François
  • 05 januari 2009
  • Seat
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Co2-uitstoot
  • Ergonomie
  • Knappe lijn
  • Leuk weggedrag
  • Rijpositie
  • Soberheid
  • Uitrustingsmogelijkheden
  • Droge ophanging
  • Geluiddemping motor
  • Holle motor onder 2.000 o/m
  • Laaddrempel
  • Te lange overbrenging
  • Zitplaatsen achteraan

Presentatie

Het verschil tussen de normale versie en de SC is niet enkel een kwestie van verdwenen achterportieren. Het profiel is scherper, meer gespannen, zelfs zuiverder. Aan de achterzijde zijn de verschillen opvallend. De achterklep, achterlichten en bredere achtervleugels geven de auto een eigen identiteit.

Motor

De 1.4 liter driecilinder is een oude bekende en ontwikkelt hier 80pk en 195 Nm aan 1800 omw. Via een vijfbak wordt dat alles naar het asfalt gestuurd.

Met een kwartslag van de sleutel slaat de motor aan en…dogdogdog weerklinkt. Ook onder de kap van de Ibiza blijft de kleine diesel zichzelf en vibreert en dreunt hij als vanouds. Discretie is duidelijk niet zijn sterkste punt! Maar eens hij op temperatuur is en aan gestabiliseerde snelheid valt het allemaal nog goed mee.

De motor mag dan wel wat opvallen door zijn geluidsproductie, toch zijn de prestaties niet helemaal in verhouding. De schuld moeten we bij de lange overbrenging zoeken die beter bij een grotere motor past. Seat heeft getracht om de toerentallen van de motor zo laag mogelijk te houden maar daardoor werkt de motor wat verstikt en heb je steeds de indruk dat het niet vooruit gaat. Om enigszins vlot te hernemen moet je dus geregeld naar de versnellingspook grijpen. Maar vanaf 2000 toeren krijgen we een kleine symfonie in 12 kleppen te horen en die houdt aan tot aan de rode zone. Helaas draait op autosnelwegen de motor aan 2200 toeren en voor dynamische hernemingen is dat wat te weinig. Seat wist ons te vertellen dat de top bij 170 kmu bereikt wordt, terwijl de sprint van 0 tot 100 in 12,9 seconde afgehaspeld wordt.

De kleine motor staat echter bekend om zijn zuinigheid en ons gemiddelde van 5,6 l op 100 km bevestigt dit. En dan moeten we nog toegeven dat we niet bepaald volgens de eco-principes gereden hebben. Wat de CO2-uitstoot betreft heeft Seat 114 gr/km gemeten, waardoor de Ibiza recht heeft op 3% extra korting vanwege de regering.

Wegligging

De Ibiza SC moest dynamisch worden en dat is volledig gelukt. Hij lijkt zelfs beter opgehangen als de 5-deurs die we onlangs testten. Hij stuurt erg precies en je kan de Ibiza haarscherp de bocht insturen. En daarbij vertoont de SC haast geen rol! De achtertrein volgt het opgegeven spoor maar laat zich op aanvraag gewillig opzij zetten. Een erg geslaagde ophanging dus, die toch nog zijn meerdere moet erkennen in de Peugeot 207 die de referentie blijft.

Comfort

Het ophangingscompromis kiest duidelijk voor de wegligging. Dit betekent dat de demping eerder hard is. Gelukkig zijn de stoelen van deze versie erg goed en zorgen ze bovendien voor een uitstekende zijdelingse steun. De ergonomie werd van VW geërfd en is dus vrij van kritiek. Maar ook de kwaliteit van de materialen is er een stuk op vooruit gegaan, buiten enkele kunststofonderdeeltjes dan toch. Vooraan vind je ruim plaats, maar achteraan gaat het er heel wat krapper aan toe. De achterbank werd niet al te doordacht uitgevoerd en mensen met claustrofobie zullen het hier zeker moeilijk hebben. En om op die achterbank te geraken kan je beter wat lenigheid bezitten.

Prijzen en uitrusting

Seat stelt drie uitrustingsniveaus voor. De basisversie is de Reference en kan de uwe zijn voor 13.890 €. Voor die prijs krijg je al een pollen- en stoffilter en een partikelfilter. Voor een airco (mechanisch) moet je 1000 € ophoesten, terwijl een snelheidsregelaar 157 € kost en metaalkleur op 352 € komt. Een radio-CD met MP3, uitwendige aansluitingsmogelijkheid en bediening op het stuur laat zich met 375 € vergoeden. Seat voorziet een Tom-Tom GPS pre-installatie waardoor de GPS zonder problemen rechtstreeks op het dashbord kan geplaatst worden en voor slechts 50 € extra kan je die toch niet laten liggen.

Conclusie

Met zijn knappe lijn belooft de Seat Ibiza SC heel wat. Zijn sportieve look wordt met een uitstekende wegligging beloond. De kleine 1.4 TDI is daarentegen eerder timide en krijgt weinig hulp van de lange versnellingsbak die eerder voor zuinigheid als voor vlotte hernemingen kiest. Maar het resultaat is eigenlijk niet zo slecht. Hij mag dan wel de chrono’s niet vermorzelen, maar is wel erg zacht voor de portefeuille.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Seat.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km