Testen

Break voor groene jongens

Sinds de Cordoba Vario uit het Seat-gamma verdween, had geen enkele Ibiza nog recht op een breakversie. De markt van de compacte breaks is echter in volle evolutie en Seat haast zich om de concurrentie bij te benen.
  • Piette François
  • 10 mei 2010
  • Seat
Voor- en nadelen
  • Esp standaard
  • Homogene lijn
  • Laaddrempel
  • Opening achterklep
  • Verbruik
  • Laadvolume
  • Makke motor

Enkele jaren geleden was het segment nog bijna leeg, maar het heeft sterk aan belang gewonnen. De Renault Clio Grandtour, Peugeot 207 SW en Skoda Fabia Combi zijn de voornaamste concurrenten. Bij Seat staan ‘emocion’ en sportiviteit centraal en een break past niet helemaal binnen het imago. Onze landgenoot Luc Donckerwolke, hoofdontwerper bij Seat, wou de lijnen van de hatchback zoveel mogelijk behouden. De ST (voor Station Wagon, niet voor Sport Tourer) is 18 cm langer dan de hatchback en meet 4,23 meter. Die extra lengte zit allemaal in de achterkant, want de wielbasis veranderde geen millimeter. De achteroverhang is dus fors, maar gelukkig oogt het geheel niet te zwaar.

Kan beter

In tegenstelling tot wat de reclame voor de Renault Mégane Grandtour ons wil doen geloven, koopt men een break vooral omdat men de kofferruimte nodig heeft. Die van de Ibiza ST is 430 liter groot. Dat is nauwelijks meer dan de kofferinhoud van de compactere Peugeot 207 SW (4,15 m) en minder dan die van de Clio Grandtour (439 liter) en Skoda Fabia Combi (480 liter). Niet alleen de maten zijn van tel, de litertjes moeten natuurlijk ook bruikbaar zijn. En daar scoort de Seat dan weer wel goed. De kofferklep heeft een ruime opening. Onder de klep kun je zelfs zonder problemen rechtstaan. Door de lage tildrempel kun je zware lasten laden zonder jouw rug te moeten forceren.

Twee fietsen

Zonder passagiers op de achterbank kun je het laadvolume op twee manieren vergroten. Ofwel klap je alleen de rugleuning neer, die vanaf de versie Style in een 60/40-verhouding opgedeeld is, ofwel vouw je de volledige bank op tegen de voorstoelen. Zo staat 1.164 liter ter beschikking en kunnen twee fietsen mee, op voorwaarde dat je de voorwielen demonteert. Het laadvermogen bedraagt 515 kg en onder de vloer vind je nog een bijkomende ruimte. In optie is bovendien een systeem beschikbaar dat de kofferruimte in compartimenten verdeelt met netjes.

Premies

Voor onze testrit kozen wij de nieuwe 1,2-liter driecilinder TDI van 75 pk. Vergeleken met de oude 1,4 TDI van 70 of 80 pk die hij vervangt, is hij stiller en trilt hij minder. Tegelijkertijd is hij dankzij de common-railinspuiting bereidwilliger en krachtiger. In 14,5 seconden accelereert de Ibiza ST van 0 naar 100 km/u, wat doet vermoeden dat je met een volle belading toch wat geduld zal moeten oefenen. Daar staat een laag verbruik tegenover. Gemiddeld heeft het dieseltje maar 4 l/100 km nodig en stoot hij 102 g CO2/km uit, waardoor hij recht heeft op de overheidskorting van 3 procent op de aankoopprijs. De Ecomotive-versie doet het nog beter met een CO2-uitstoot van 89 g CO2/km uit en verbruik van amper 3,1 l/100 km. De Seat Ibiza ST 1.2 TDI kost 14.690 euro.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Seat.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km