Testen

het (lang)verwachte koppel

Met zijn zuivere lijnen en zijn dynamisch weggedrag is de Seat Leon stilaan een bekend figuur geworden. Ook de 1.9 TDI is een oude bekende die we niet meer hoeven voor te stellen. Ondanks dat het een ruwe klant is, worden zijn uitstekende eigenschappen als soepelheid, levendigheid en zuinigheid best gesmaakt. Om al die kwaliteiten nog beter in de verf te kunnen zetten, koppelt Seat de DSG-bak aan deze basis-diesel.
  • Piette François
  • 11 december 2007
  • Seat
Voor- en nadelen
  • Interessante prijs
  • Knappe lijn
  • Prestaties/verbruik
  • Schitterende dsg-automaat
  • Wegligging
  • Droge ophanging
  • Geen laterale bescherming
  • Kwaliteit van sommige kunststofonderdelen
  • Lawaaierige motor

We kennen de DSG-bak al een tijdje en weten dat hij met zijn dubbele koppeling, in alle zachtheid bliksemsnelle schakelgangen toelaat. Zonder overdrijven mogen we zeggen dat dit een van de beste gerobotiseerde versnellingsbakken is, die we op de markt vinden. Door zijn zachte werking zet hij trouwens de meeste van zijn collega’s in de schaduw, want die hebben nogal eens last van een droge en brutale werking, om maar te zwijgen van een onaangepaste werking in stadsverkeer. De gewone automatische bakken met hun koppelomvormer kunnen zich dan weer op geen enkel vlak met de DSG meten, en dan spreken we heus niet alleen over de snelheid van werken. Kortom een brok techniek van hoog niveau dat als bijzonder aangenaam ervaren wordt.
De 1.9 TDI herkennen we aan zijn karakteristieke klank, maar ook aan zijn punch. Je krijgt de indruk dat er een behoorlijk groot cavalerieregiment in het vooronder zit. Officieel zitten er slechts 105 paardjes in, maar die hebben helemaal geen moeite om de Leon gezwind vooruit te stuwen! De 2.0 TDI zet nog wat meer pk’s aan het werk, maar toch voelt de instapdiesel al erg krachtig aan. Daarenboven kan hij nu aan de DSG gekoppeld worden en draait daarbij, dankzij de 6 optimaal op elkaar afgestelde versnellingen, constant aan de meest efficiënte regimes. Toch nog een woordje over het beheer. In de normale mode volgt de motor een eerder comfortabel regime, maar blijft daarbij erg veel in de lage toeren. Dat zorgt er echter voor dat bij afremmen de bak voortdurend naar een lagere versnelling schakelt. De Sport-modus laat de motor steeds hoog in de toeren klimmen, wat voor een motor die zijn kracht in de lagere toeren vrijgeeft geen zin heeft. De manuele mode is erg aangenaam en schakelt bliksemsnel. Toch behoudt de DSG ook dan nog een beetje eigen beheer en als de chauffeur stevig op het gaspedaal duwt schakelt de bak zelf terug en laat de toerenteller naar de rode zone klimmen.
Maar het is en blijft een prachtig ding!

Voor de rest blijft de Leon met zijn verleidelijke lijnenspel trouw aan zichzelf. Spijtig genoeg vinden nog steeds geen laterale bescherming op de flanken en ogen de kunststoffen in het interieur wat goedkoop. Daartegenover staat dat de uitrusting erg compleet is. De wegligging blijft als vanouds en is erg efficiënt en amusant. Het “Dynamic Pack”, waarmee onze testwagen uitgerust was, raden we sterk af. Het bezorgt de auto een erg sportief uiterlijk, maar de ophanging, die al niet erg soepel is, wordt nog stijver. Op vlakke wegen gaat de baanvastheid er inderdaad op vooruit, maar wanneer hobbels de ondergrond komen verstoren kunnen we niet van hetzelfde resultaat gewag maken. Om over de commentaren van je ruggenwervels nog maar te zwijgen!

Besluit

De DSG-bak is ongetwijfeld een uitstekende aanvulling voor het gamma en geeft zeker en vast een meerwaarde aan de TDI 105 pk. Uiteraard kunnen we nog niet van een sportief temperament spreken, want hoe bereidwillig de motor ook is, dit strookt niet met zijn roeping. Maar de uitstekende bak speelt perfect in op de kwaliteiten van de motor en koppelt zo het aangename aan het nuttige. En waarom zouden we ons dat plezier ontzeggen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Seat.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km