Testen

Spaanse furie !

Men had u al de FR, de sportieve versie van de Leon, voorgesteld, en toen waren wij al overtuigd ! Vergeet hier dus alles, we herbeginnen van het begin en deze keer wordt het nog serieuzer : het Spaanse merk laat de benaming «Cupra» los voor zijn Leon, met een stapje verder in de traditionele uitwerking van de sportiviteit ! Met 240 pk, permitteert deze wagen zich – in kracht – om dichter te komen bij de… Porsche Boxster !
  • Piette François
  • 21 juni 2007
  • Seat
Voor- en nadelen
  • Explosieve prestaties
  • Gering verbruik
  • Indrukwekkende remmen
  • Leuk weggedrag
  • Priis
  • Geen dsg doos
  • Geen zijdelingse beschermingsstroken
  • Gruwelijke belasting
  • Middelmatige afwerking
  • Stevige ophanging
Stijl Inzake het stilistisch zichtpunt, kan men aan deze Leon niets verwijten qua karakter. En in het algemeen bevalt hij ! Heel veel zelfs… Op deze Cupra versie, komen de lijnen overeen met het sportieve design van de wagen. De spoiler, de ovale uitlaat, de omhullende schilden en de kuipzetels zijn geen toebehoren van de dichtst bijgelegen handelaar, maar passen zich perfect aan het type voertuig. Motor Hier wordt het serieus. Met zijn 2.0 l TFSI (benzine) van 200 pk, deed de Leon FR zich al héél goed kennen qua prestaties. Maar dit hoefde blijkbaar niet meer voor het sportieve merk van de VW groep en gingen de ingenieurs dus iets verder door er nog 40 pk bij te voegen. Het koppel is ook niet droevig : met 300 Nm van 2.200 tot 5.500 rpm is de beschikbaarheid indrukwekkend. En wat levert dit op de baan ? Wel het is prettig ! Tegenover de FR, wint de motor qua karakter, met een tweede gelaat, nog woester, zeker eens boven de 4.500 rpm. Een échte parel, soepel bij lage toeren maar die zich uitgeeft met een jammer genoeg gewoon geluid, eens u boven de tweede helft van de toerenteller aankomt ! De schakelingen zijn dus héél snel en u houdt beter de teller in het oog indien u de snelheidbeperkingen niet wenst te verpletteren. De hieraan gekoppelde doos is een manuele eenheid met 6 versnellingen. Geen DSG in het zicht, en dit is echt jammer. Maar indien de besturing iets vlotter kon, zou dit piekfijn zijn, zonder enig verwijt, maar wat ook de toerendalingen zou beperken tussen de schakelingen. Weggedrag Op gladgeschoren banen, plakt deze Leon letterlijk aan de weg. Goed op zijn brede velgen neergezet, zou men denken dat er lijm uit de banden komt tijdens lange bochten. De stuurinrichting, precies en scherp, neemt deel aan onze, uitstekende mening. Net zoals alle Cupra’s, werd deze Leon hard geveerd, zonder te ver te gaan zoals dit met de Ibiza gebeurde. Kortom, onnodig rond de pot te draaien, het is hard en men heeft geen enkele moeite om zich een idee te vergen van de staat van de afgelegde wegen. Val dus maar niet te vlug aan op ons wegnet (gezien de welbekende algemene staat van deze) indien u enig medelijden heeft met uw wervel. De Leon slaat dan droogweg in de wagensporen. De goede verrassing is dat het niet erger is dan de FR. Maar alles welbeschouwd, de koper weet toch waarvoor hij tekent : voor een sportieve auto bij uitstek en niet voor een vliegend tapijt ! U werd gewaarschuwd… De Leon blijft niettemin nauwkeuriger dan de Opel Astra OPC, die wij enkele tijd geleden testten, met koppelreacties die veel beter beheerst worden. Boven op dit uitstekende weggedrag, gaan onze complimenten aan het merk die de Leon Cupra voorzien hebben van een waardig remsysteem. Voor remmen, remt hij! Hard, lang en toch gemakkelijk te doseren… Comfort Men zei het al, qua ophanging voelt het nogal hard aan. De uitstekende kuipzetels, al geven deze een uitstekende ondersteuning, zijn daarom niet soepeler... Voor de rest, is de Cupra een Leon, net zoals alle andere, met een voortreffelijke ergonomie, de bedieningen vallen natuurlijk bij de hand, een middelmatige afwerking maar met een aangename voorstelling. In dit opzicht geven de kuipzetels een mooie racing sfeer aan de binnenkant. De leefbaarheid is er fatsoenlijk, zowel vooraan als achteraan, en de koffer is ruim genoeg. De geluidsdemping is héél goed, de motor vertoont zich hierbij ook ruisloos, behalve wanneer men met de rechtervoet de rode zone kittelt. Tarieven en uitrustingen Werkelijk concurrerend. Verkocht aan 25.990 €, is de Leon Cupra buitengewoon goedkoper dan de Opel Astra OPC die even krachtig is (30.200 €), en een klein beetje duurder dan de Focus ST (225 pk, 25.000 €), maar dan toch minder duur dan de Megane RS (225 pk, 27.350 €) en de Mazda 3 MPS (260 pk, 27.999 €). De uitrusting is op de hoogte van de gevraagde prijs, met standaard de kuipzetels, het ESP systeem, de snelheidsregelaar, de boordcomputer, de tweezonige airco, de metalen velgen van 18 duimen,… In optie kan men nog altijd kiezen voor de dubbele xenonlichten aan 942 €, het Comfort Pack (met licht- & regensensor en een dag/nacht binnen achteruitkijkspiegel) aan 260 €, en het parametrisch alarm aan 222 €. Toch spijtig is dat de speciale vorm van de schilden absoluut niet toelaten om enig PDC systeem te laten plaatsen… Het gemiddeld verbruik slaat rond de 12,5 l, wat opmerkelijk is gezien zijn prestatievermogen. Het is zelfs mogelijk, op autosnelweg, om tot lager dan 10 liters te komen, zonder daarvoor het verkeer te verhinderen. Besluit Hier hebben wij een echte sportieve berline zoals men deze vaker zou willen tegenkomen ! Woedend maar nauwkeurig, hij blijft praktisch al moet men enkele toewijzingen geven op het niveau van het comfort van de ophanging. Maar de prijs en de uitrustingen zijn toch volledig aantrekkelijk ! Op één detail na : gezien de kracht wordt de belasting voor de in verkeersstelling moordend met 4.957 €, zijnde het dubbel van wat een FR TFSI met 200 pk vraagt, wat al niet mis is qua prestatie…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Seat.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km