Testen

Spaanse koorts?

Het is zeker niet de eerste keer dat we jullie de warmbloedige Seat Leon voorstellen. Deze keer krijgt hij twee nieuwe motoren onder de kap, die veel klanten zouden moeten aanspreken. De eerste, Ecomotive genoemd, heeft vooral de bedoeling om het milieu … en je portefeuille te sparen, terwijl de tweede een 1.4 benzinemotor is die de voordelen van downsizing in de verf zet. Seat Leons met “rede”dus, maar wordt het ook een Leon met “passie”?
  • Piette François
  • 13 juni 2008
  • Seat
Voor- en nadelen
  • Dynamische stijl
  • Economisch in gebruik
  • Erg stille motor(tsi)
  • Ergonomie
  • Prestaties
  • Uitrusting
  • Wegligging
  • Droge ophanging
  • Geen laterale bescherming
  • Hoge kofferdrempel
  • Kwaliteit van sommige kunststofonderdelen
  • Lawaaierige 1.9 tdi
  • Zichtbaarheid achteraan

 

Presentatie

Met zijn gedrongen, maar krachtige lijn blijft de stijl van de Leon blijft nog steeds even attractief … en blijven de laterale bescherming op de zijflanken afwezig. Maar we geven grif toe dat Seat lang niet de enige is die geen rubber of plastic op zijn flanken duldt. Buiten de logo’s en de uitalten is het wel niet evident om de verscheidene versies van elkaar te onderscheiden en de grootste, maar ook interessantste verschillen krijg je dan ook onder de motorkap te zien. De Leon is zoals goede wijn, hoe ouder, hoe beter.

Leon Ecomotive

Net als bij de Golf Bleumotion is het de onverwoestbare 1.9 TDI van 105 pk die de voorwielen van de Leon aandrijft. Tegenover de klassike versie is het gewicht naar beneden gehaald en rolt de Leon op banden met lage rolweerstand. Daarenboven werd het elektronisch beheer verfijnd en werden de 3de, 4de en 5de versnelling verlengd.

Met zijn ouwe getrouwe pompinjectoren laat de 1.9 een niet te miskennen en niet te mishoren gegrom horen bij acceleraties, maar op gestabiliseerde snelheid blijft hij toch redelijk stil. De motor is erg beschikbaar en toont zich met een koppel van 250 Nm bij 1.900 omw erg soepel. Hij daarbij uitstekend ondersteund door een ideaal gespreide 5-bak. Een gemiddeld verbruik van 4,8 liter per honderd kilometer bewijst dat de modificaties goed gekozen werden. De uitstoot ligt jammer genoeg net te hoog om van fiscale maatregelen te kunnen genieten. Met 119 gr/km ligt hij 4 luttele gr boven de limiet.

Leon 1.4 TSI

Het uur van de downsizing is geslagen! In concreto betekent dit het verminderen van de cilinderinhoud van een motor en hem door een geforceerde luchttoevoer, de prestaties van een grotere cilinderinhoud bezorgen. De kleine 1.4 levert zo 125 pk met een koppel van 200 Nm dat van 1.750 toeren tot 4000 omw beschikbaar is. Om bij een atmosferische motor hetzelfde vermogen te bereiken heb je al gauw een 1600 nodig, terwijl je voor een vergelijkbaar koppel zelfs een 2-liter mag gaan zoeken.

Tijdens het gebruik kan je maar moeilijk geloven dat er in het vooronder slechts een 1400 cc huist. Puur naar gevoel heb je een gewillige, ronde en erg soepele motor ter beschikking. Het is daarbij helemaal niet nodig om het toerental naar de rode zone te dwingen. Pas op hoor, als het moet doet hij zelfs dat zonder te protesteren, maar de grootste efficiëntie haal je in de middentoeren. Bovendien is de motor erg stil en hoor je enkel een licht gegrol in de uitlaat. Met zijn verfijnde, stille en vibratieloze werking bewijst hij dat deze techniek op een erg goede basis gestoeld is. Maar het is tenslotte toch het verbruik dat bepalend is voor het succes en met een gemiddelde van 6,7 L/100 km bewijst de VAG-groep dat ze de techniek goed onder de knie hebben. Wat CO2 betreft, weet Seat ons nog te vertellen dat de Leon 1.4 154 gr/km naar buiten stoot.

Levendig ! Maar wel behoorlijk hard…

Seat is voor de groep rond Volkswagen zowat het sportieve uithangbord geworden en ontwerpt  zijn modellen dan ook in die zin. Wat er voor zorgt dat de Leon stevig gedempt is. Maar in ruil daarvoor biedt hij wel een uiterst goede wegligging en rijdt hij bijzonder levendig. Als je het gas even lost, stapt de achterkant graag even opzij en kan je de auto makkelijk plaatsen bij het insturen van een bocht. Het is zelfs niet nodig om de optionele sportophanging te bestellen, want buiten wat pijn aan de rug, lijkt die maar weinig aan de wegligging toe te voegen. Alhoewel, …de look wordt er uiteraard nog beter door. Wat er ook van zij, zelfsmet de basisophanging is de Leon al behoorlijk hard en kunnen langere tochten op onze niet altijd perfecte wegen, net even te lang worden.

Het interieur ziet er wat somber uit, maar toch is de presentatie behoorlijk goed en is sfeer eerder sportief. Toch neemt dat niet weg dat de jaren stilaan beginnen te wegen en een opfrisbeurt kan beslist geen kwaad. Hoewel alles perfect gemonteerd wordt, vinden we het toch jammer dat er hier en daar nog hard kunststof gebruikt wordt. Ook willen we nog eens benadrukken dat de centrale armsteun niet de meest comfortabele is. De zitplaatsen achterin zijn behoorlijk goed, maar de instap is door de sportieve lijn nogal moeilijk. En de volumineuze C-stijl bemoeilijkt ook nog eens het zicht driekwart naar achteren. Het koffervolume situeert zich in de middenmoot, maat heeft te lijden onder een te hoge laaddrempel.

Besluit

De Leon heeft een erg sportieve look, een droge ophanging, maar ook een erg plezierige wegligging en wordt echt beter met de jaren. Met deze twee nieuwe motoren bewijst hij dat het perfect mogelijk is om passie en reden te verenigen. De Ecomotiv richt zich vooral tot de veelrijders, die zijn aan kamelendorst gekoppelde correcte prestaties zeker zullen appreciëren. De 1.4 is krachtig, geraffineerd en een echt uitstalraam voor de technische know-how van de VAG-groep. Zijn rijplezier zal vast en zeker de gepassioneerde liefhebber, die niet enkel beroepsmatig met de auto onderweg is, kunnen boeien.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer, François Piette. Source ©: Seat.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km