Testen

Een verzameling van afkortingen én van plezier

Seat voor de vrolijke jeugdcultus ; Leon omdat hij het best de esthetica verenigd met het verstandig rijplezier ; FR voor de sportieve kant, maar dan niet teveel ; TFSI voor de werking, de benzine en de fantastische verfijning ; en uiteindelijk, DSG voor de gerobotiseerde maar zachte en super extreem vlugge motor. Een mooie combinatie, die bekwaam is om ons te doen glimlachen !
  • Piette François
  • 02 april 2007
  • Seat
Voor- en nadelen
  • Beschikbare motor
  • Lijn
  • Priis
  • Rijpositie
  • Uitrusting
  • Uitstekende versnellingsbak
  • Verbruik
  • Wegligging
  • Comfort van de vering
  • Geen enkele zijdelingse bescherming van het koetswerk
  • Goedkoop plastic
  • Zichtbaarheid 3/4 achteraan
Motor / geweldige doos Moderne motor, dankzij zijn directie injectie verenigd met een turbo, hij is de meest verspreidde motor binnen de VAG groep. Met een cilinderinhoud van 2 liters, biedt hij 200 pk aan 5.100 rpm en 280 Nm tussen 1.800 en 5.000 rpm… Dat is wat men met beschikbaarheid bedoelt ! Bij gebruik antwoordt deze motor op elke snelheid met een zachte klank zonder teveel in te dringen. Beschikbaar, maar al bij al niet te opvliegend : indien de toegestane acceleraties hevig zijn, het heeft geen zin om deze hoog in de toeren te duwen. Aan 5.000 rpm, heeft deze TFSI al alles gezegd en het hoeft niet om hem hoger te doen gaan ! Net zoals een diesel, maar met een bredere gebruiksmarge en met minder geknetter ! Het geluid blijft discreet, maar ontwikkelt zich op een sportiever gamma. Van buitenuit zal de dubbele uitlaat de voorbijgangers verheugen en zeker bij laag regime waar de vier cilinders dof zoemen. Naast al dit geluk, moet men toegeven dat deze motor zuinig is. Een rit op de autosnelweg met gematigde toegelaten snelheden leidt tot een brave 9 l/100 km. Bij gemengd gebruik moet men rekenen op 10,5 l/100 km, tot zelfs 11,5 l/100 km binnen de bebouwde kom. Een zeer goed resultaat voor een benzine motor van 200 pk ! De 55 liters tankinhoud laten een autonomie van 500 km toe, indien de bestuurder niet teveel aangetrokken wordt door de rode zone ! Te noteren dat Seat het gebruik van super 98 aanbeveelt voor dit model. De DSG doos is zonder twijfel één van de beste dozen die op de markt staat. Zijn twee koppelingen laten elke hevige snelheidswisseling toe : met moeite de tijd om op de rechter palet achter het stuur te drukken dat de motor op ademhaling komt en even vlug terug vertrekt. Voor de terugschakeling is het even indrukwekkend : een kort knikje met de wijsvinger en even vlug ingeschakeld zonder enig tijdsverlies noch schokken ! Geweldig ! Wat minder is, is het overmatig gebruik van elektronica, die van schakeling verandert, zelfs als staat de hendel op « sequentieel » : dus heftig versnellen bij half regime brengt een ongewenste terugschakeling met zich mee. En inderdaad, de wijzer gaat dan de rode zone nader onderzoeken, wat hier maar een beperkte interest geeft daar de motor ronder dan woedend is. De « D » mode biedt een dosis rijcomfort aan, al had het beheer hier ook scherper mogen zijn door het voorkomen van ruziën tussen twee versnellingen bij voorbeeld of beter, door een bijtende terugschakeling. Wat betreft de sport mode, dit wordt iets teveel, met een goede tijdige terugschakeling laat hij de motor toch in te hoge toeren draaien, zonder reden. Kortom is het uiteindelijk toch in de sequentiële mode dat de doos overtuigend is, want hij overtreft alles wat wij tot nu toe kenden. Een werkelijk succes dus, al blijft er her en der wat instellingen te doen, maar zo verstuurt hij de concurrentie naar hun eigen schemas. Streng maar stevig ! 200 pk onder de motorkap is één ding, op de baan is het iets anders... Maar men moet toegeven dat alles zonder drama gebeurt, het voorstel slikt de volledige paardenkracht zonder te protesteren. Daar bovenop, verzekert hij een héél goede motoriek, en vertoont zich scherp in de bochten. Bijzonder veilig, blijkt deze Seat zelf bijna ondersturig te zijn, net zoals het moet, maar met de mogelijkheid dat de bestuurder op elk moment kan tussen te komen door levendigheid aan het achterstel te geven. De stuurbekrachtiging vult dat veiligheidsgevoel aan met een werkelijke nauwkeurigheid. Uiteindelijk, de finishing touch is het ESP systeem, standaard voorzien, dat ontkoppelbaar is, wat een zekere besturingsvrijheid geeft aan de piloot. Alles is ten beste ingericht in de beste der mogelijke werelden, en dan? Toch niet helemaal. Indien het weggedrag nauwkeurig is, is dit niet het geval met het comfort. De minste oneffenheid op de weg zal gevoeld worden, wat vervelend wordt op onze wegen... De fout ligt aan de sportieve vering, de harde zetels en de banden van 225/40 standaard voorzien in 18-duimse velgen. En deze zijn bovendien nogal luidruchtig op autosnelwegen. Voor de rest, is de geluidsdemping van goede kwaliteit met zo’n bescheiden motor. De leefbaarheid binnenin is ook héél correct : men voelt zich op het gemak met vier middelmatige volwassenen. De kofferruimte is nogal beperkt, met 341 liters, en stelt een tamelijke hoge koffervloer voor. De stijleisen hebben eveneens de zichtbaarheid ¾ achteraan flink verminderd. Uiteindelijk, hét pluspunt van de Léon : de rijhouding. De sportieve standaardzetels bieden een goede zijdelingse steun. Wat niet altijd het geval is en moet aangegeven worden : de groten zullen er zich goed in voelen, en met goede regelbare instellingen zullen zelfs de moeilijkste hun plaatsje vinden. Pas op voor het koetswerk : geen enkele zijdelingse bescherming tegen de stadsaanvallen. Koopje ! Verkocht aan 25.490 €, is de Leon FR 1.400 € goedkoper van zijn broertje, de Golf GTI. Natuurlijk zien de plastieken er minder mooi uit, en cheaper (in de middenconsole), maar de uitrustingen werden daarvoor niet verminderd : standaard vindt men er de snelheidsregelaar, de automatische airco met twee zones, de 18-duimse metalen velgen, de MP3 radio met acht luidsprekers, het multifunctionele stuur, de boordcomputer, het ESP systeem,… Men kan er toch betreuren dat sommige andere uitrustingen afwezig zijn, zoals de lederen binnenbekleding, het PDC systeem (uitsluitend op de FR versie, waarvan de schilden speciaal zijn),… Qua opties, onthoudt men het GPS systeem (2.583 € in kleur en Bluetooth, 1.136 € in monochroom), de richtende dubbele xenon lichten (942 €), en uiteindelijk het metaalkleur (411 € of 195 € indien de klant kiest voor de rode “emoción" tint van ons exemplaar). Besluit Al getest met een manuele doos, deze versie voegt nog een beetje meer peps aan een reeds pikant sausje. De ongevoeligen aan automatische versnellingsdozen zullen hun beoordeling moeten herzien : deze DSG verbluft door zijn vermaak, zijn doeltreffendheid en zijn snelheid, zozeer dat men er de uitstekende aangename manuele doos van zou vergeten. Verenigd met een vrolijke mechanica, wordt de combinatie zo gevormd en deze is ontstuimig ! Des te meer serieus te overwegen bij het tekenen van de bestelbon, daar het prijsverschil redelijk blijft.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Seat.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km