Testen

Latijns feestje

De Volkswagen-groep is een complex geheel van allerlei merken die elk een goed gedefinieerd deel van de markt bestrijken. Bij Seat is het erg duidelijk: sportiviteit troef. De Spaanse constructeur brengt van bijna elk model twee sportieve versies op de markt: de FR en de Cupra. Die onderscheiden zich door hun prestaties en onderstel. Onlangs werd de Leon FR aangepast voor nog meer rijplezier.
  • Piette François
  • 22 januari 2010
  • Seat
Voor- en nadelen
  • Interessante prijs
  • Messcherpe voortrein
  • Nog steeds knappe lijn
  • Schitterende combinatie tsi/dsg
  • Sobere en koppelrijke tdi
  • Droge ophanging
  • Geen laterale bescherming koetswerk
  • Licht verouderd tegenover concurrentie

Groot magazijn

Het voordeel van een groep als Volkswagen is de enorme know-how die gedeeld kan worden en de grote voorraad aan mechanische onderdelen. Motoren, versnellingsbakken, platformen en andere elektronische onderdelen zijn onderling uitwisselbaar. Om de Leon FR wat op te kittelen, moesten de ingenieurs gewoon even naar het magazijn. De aanpassingen zijn niet louter technisch, want het uiterlijk geniet van een facelift.

Even bijschminken

De Leon wordt aangepast aan de huidige desingtaal van Seat. Dit zogenaamde Arrow Design uit zich hier in zachtere lijnen voor het radiatorrooster, een kleiner Seat-logo en enkele chroomaccenten. Ook de achteruitkijkspiegels zijn nieuw en de achterruit werd groter voor een betere zichtbaarheid.

Motoren

In tegenstelling tot de Cupra, is de FR zowel met diesel- als benzinemotoren beschikbaar. Wie voor de diesel kiest, krijgt de 2.0 TDI met 170 pk en 350 Nm. Dezelfde waarden als vroeger, maar dankzij de common rail is de motor stiller en aangenamer. Wie een sportieve wagen met een benzinemotor verkiest, krijgt de 2-liter die nu net als in de Golf GTI 211 in plaats van 200 pk levert.
Bij de diesel staat het beresterke koppel garant voor goede prestaties. Het is niet nodig om hoog in de toeren klimmen, want onderin trekt de motor al krachtig door. Uitaccelereren op het koppel, vlug opschakelen en een koppel van 350 Nm doen de rest, zelfs bij een zeer vlotte rijstijl.
Maar we geven het toe: het motorgeluid spreekt niet echt tot de verbeelding. Met de komst van de common rail klettert de diesel veel minder, maar muzikaal wordt het nooit. De manuele versnellingsbak van onze testversie liet zich aangenaam en snel bedienen. Aan het joystickgevoel van de Mazda MX-5 zijn we nog niet toe, maar het komt al aardig in de buurt. Bovendien is de bak uitstekend gespreid.
Op het gebied van muzikaliteit is de benzinemotor een grote stap vooruit. We missen nog wel de diepe brom uit de Golf GTI, Seat is er niet in geslaagd om de klank zo viriel te maken. De motor is rond en soepel en klimt hoog in de toeren, maar speelt zijn sterkste troeven uit bij gemiddelde toerentallen. Tussen 1.500 en 5.000 toeren hoef je bij wijze van spreken maar naar het gaspedaal te kijken en de naald van de toerenteller schiet al omhoog. Boven 5.000 toeren klimt hij iets minder enthousiast.
Met de DSG-automaat (Direkt Schalt Getriebe) met zes verhoudingen is schakelen een plezier. Bovendien trakteert de Leon FR je telkens op een klein plofje in de uitlaat. De bak schakelt bliksemsnel en verrassend zacht. Kortom, één van de beste versnellingsbakken van het moment. De manuele modus overtuigt al, maar in de Sport-stand gaat het pas echt hard vooruit. Zelfs de automatische D-stand werkt verbazend goed.

Intuïtief rijgedrag

De Leon beschikt over een uitstekend onderstel. Dankzij het lagere gewicht op de vooras reageert de benzineversie iets lichtvoetiger op bochtige wegjes, maar ook met de dieselversie kom je erg goed uit de voeten. Dankzij het elektronische XDS-differentieel is de trekkracht op geen foutje te betrappen.
Samen met de stabiliteitscontrole ESP remt het systeem het wiel af dat dreigt door te spinnen. Ultrasportievelingen zullen opmerken dat het systeem een deel van het vermogen opslorpt en in sommige omstandigheden de snelheid vermindert, maar het merendeel van de bestuurders zal maar al te blij zijn met dit elektronische hulpmiddel. Voor de liefhebbers: de achterkant zet graag een stapje opzij als je plots het gas lost.

Droog maar aanvaardbaar

De Seat Leon FR is harder afgeveerd dan de Golf GTI, maar blijft toch comfortabel genoeg. De standaarduitrusting is erg compleet. Behalve het elektronisch differentieel kun je de Leon ook uitrusten met een starthulp op hellingen, bochtverlichting, bi-xenonverlichting, parkeerhulp voor- en achteraan en een nieuw navigatiesysteem. ESP en de antislipregeling zijn standaard.
In het interieur werden de instrumenten, de centrale console en de deurbekleding vernieuwd. Als extra is zwart leder leverbaar en voor de FR biedt Seat ook een bekleding in stof en Alcantara aan. Voorin zit je voldoende ruim, maar achterin krijgen de knieën wat minder plaats. De bagageruimte is middelmatig, zonder meer. We geven het toe: de Leon FR is niet de meest comfortabele of praktische auto uit zijn segment, maar daarvoor koop je nu eenmaal geen Leon FR.

Prijs

De Leon FR TDI kost 24.090 euro of 25.790 euro met de DSG-bak. Met de TSI onder de kap moet je respectievelijk 24.890 of 26.490 euro neertellen. Daar kun je nog opties aan toevoegen zoals metaalkleur (411 euro) of het speciale Emocion-rood voor nog eens 195 euro extra, parkeersensoren voor- en achteraan (560 euro), het verbeterde Seat Media System (990 euro) of leder (1.200 euro). Al bij al erg redelijk, zeker als je de Leon FR vergelijkt met de Golf GTI met dezelfde techniek.
De diesel verbruikt gemiddeld 7,5 l/100 km, terwijl de TSI 2 à 3 liter meer vraagt. Dat hangt uiteraard af van de rechtervoet en de gevraagde prestaties.

Conclusie

In een snel evoluerend segment gaat de Leon stilaan gebukt onder de jaren. Toch weet hij te overtuigen met een schitterende voortrein, een uitstekende verhouding prijs/prestaties en een schitterende combinatie tussen motor en versnellingsbak, vooral met de TSI en DSG.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Seat.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km