Testen

Tsjechisch trendy

Men veegt het imago van de oude Skoda’s van tafel, die destijds half geroest, ouderwets en lijnrecht geparkeerd stonden op de besneeuwde straten van Tjechië ! De Duitse invloed bij de overname van Skoda door VAG, heeft de kwaliteit van de Tjechische producten nog verbeterd. En de nieuwe kleine Fabia geniet van al deze lessen ! Hij ziet er nu modern uit, goed afgewerkt, dynamisch en, wat niets bederft, hij werd mooi getekend !
  • Piette François
  • 17 augustus 2007
  • Skoda
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Algemene uitrusting
  • Dappere en zuinige tdi
  • Interessante prijzen
  • Rijplezier
  • Ruimte binnenin
  • Harde zetels
  • Luidruchtige motor
  • Veiligheidsuitrusting in optie
  • Vrekkigheid qua uitrustingen
Stijl Met een meer hoekig design dan de vorige modellen, werd de Fabia dynamischer gemaakt en wordt klaar en duidelijk bestemd aan jongere klanten. De voorgestelde uitrustingen hebben trouwens alles om te verleiden. Enkel de voorzijde is iets te massief en niet harmonieus genoeg met de rest van de wagen. Motorisering Wij hebben de twee versies getest die in onze streek het meeste succes zullen hebben, zijnde de twee 1.4 l, benzine en diesel. Terwijl de eerste vier cilinders telt met 86 pk aan 5.000 rpm (een tamelijk laag regime) en 132 Nm aan 3.800 tr/min, stelt de tweede zich tevreden met amper drie poten. Dit hindert hem niet om 80 pk te bieden met een koppel van 195 Nm aan 2.200 rpm. In de twee gevallen is het rijplezier werkelijk aanwezig, evenveel als het geluid ! De benzine versie slaat er zich nogal goed doorheen, al moet men natuurlijk geen extreme prestaties verwachten. Maar in het algemeen verzet hij zich goed gezien de cilinderinhoud. In stad, laat zijn tekort aan koppel zich echter goed voelen en het is maar boven de 4.000 rpm dat hij zich wakkerschudt... Om zich terug in te storten vanaf 5.000 rpm ! Dit tekort aan koppel zet aan tot een te vaak gebruik van de versnellingspook met de manuele 5-doos, wat een maar middelmatig plezier veroorzaakt ! De bediening is week en geeft de indruk een lepel te manoeuvreren in gesmolten boter. En hem in het nauw drijven laat hem nogal hol brullen in een niet welluidende klank... De diesel aarzelt ook niet om de binnenkant te vullen met zijn typisch 3 cilinders geluid. Hij bromt en biedt een aangenamer rijplezier tegenover de benzine versie. Zijn hoger koppel laat hem toe vloeiender te rijden bij lage regimes. Toch is het pas na 2.000 rpm dat het feest begint en dat hij teugelloos met een schrapende keel tot ongeveer 4.000 rpm komt, een regime die al alles gezegd heeft. De 5-doos is hier samenhangend en aangenamer dan de benzine. Daarentegen, en voor de twee motoriseringen is er niets te zeggen qua trapsgewijze opstelling van dezelfde dozen. Wegligging Al is het ESP systeem in optie met deze motors, welke ook de afwerking is, maar wat toch jammer is, zou de bestuurder zich verzekerd moeten voelen door de kwaliteiten van het raamwerk. Deze is gezond, oplopend, en in geen geval strikkend ! Het is niet alleen door de elektronische ondersteuningen om het optimisme van de bestuurder in te halen, maar een goed geboren raamwerk helpt zich in elke moeilijke situatie te redden. Het remmen verdient enkel complimenten, op elk niveau en zeker als het ESP systeem aanslaat daar het vertragen dan aan drie schijven toevertrouwd wordt. Comfort Goed geveerd en rustend op een goed belaste ophanging, lijdt de Fabia jammer genoeg van te harde zetels, die op lange ritten durven uitputten. Onze benzine versie was bovendien ook voorzien van sportzetels. En indien deze een uitstekende ondersteuning van het lichaam bieden tijdens bochten, verharden deze nog eveneens het comfort. Des te meer te vermijden daar de filosofie van deze Fabia niet echt langs een overdreven sportiviteit gaat. Ook, en voor dezelfde redenen, vertoont men zich redelijk in de keuze van de metalen velgen. Zoals reeds gezegd, zijn de motors niet bijzonder stil, zowel in de benzine versie en ook – vooral – de diesel versie. Indien deze – bijna – in staat zijn om zich te laten vergeten bij gelijkmatige snelheid, de geluiden van de wind en het rijden zelf zijn er om u eraan te doen denken dat de wagen wel degelijk in beweging is. De ergonomie is héél correct, vergelijkbaar aan deze van de VW producten en niets is te verwijten aan de afwerkingskwaliteit... op onze benzine versie toch ! Inderdaad, het meubilair van de 1.4 TDI had de onaangename gewoonte te beven en te trillen. Dit was vast en zeker een opzichzelfstaand geval... De leefbaarheid binnenin was een uitstekende verrassing en zowel de passagiers vooraan als deze achteraan zullen gemakkelijk hun plaats vinden. Tarieven en uitrustingen Indien er één domein is waar men niet vrekkig in mag zijn is degelijk wel de veiligheid. Behalve dat men hier moet vaststellen dat de Fabia toch veiligheidsuitrustingen, in optie, voorstelt, zoals het ASR en ESP systeem (430 € voor de twee), de hoofdairbags (265 €) en zelfs … het signaal voor het dagen van de gordel (30 €) ! Indien dit te begrijpen is voor de stabiliteitscontroles (al is hij niet standaard te verkrijgen op deze twee veertienhonderds), is het moeilijk aanvaardbaar voor het gordelsignaal ! Op voorwaarde dat de keuze gaat naar de Ambiente of de Elegance versies (drie afwerkingen mogelijk : Classic, Ambiente of Elegance), kan de Fabia fatsoenlijk uitgerust worden : radio MP3 (320 €) CD-lader (330 €), bluetooth (samen te verbinden met een Maxi-DOT scherm en een multifunctioneel stuur – 550 of 385 € volgens de gekozen afwerking), verwarmde zetels (190 €), half-automatische airco (1.000 € op de Classic, standaard op de Ambiente) of volledig automatisch (350 € op de Ambiente, standaard op de Elegance), koplampsproeier (85 €), cruise control (200 €),… Men ondervindt één of andere vrekkigheid, zoals een bijkomende kost voor de brildrager of voor een centraal binnenlicht of nog een beter en open handschoenkastje op de basisversie van de Classic en een gesloten op de andere… En wat uiteindelijk de tarieven van de wagen betreft, is de 1.4 benzine beschikbaar vanaf 10.990 € en de Classic versie alsook de 1.4 TDI 80 pk vanaf 12.590 €. De meest homogene uitvoering is blijkbaar de Ambiente, voor dewelke men een bijkomende kost van 1.250 € moet rekenen. Aangaande het verbruik, hebben wij een gemiddelde van klop 6 liters waargemaakt met de diesel versie en 7,8 l met de benzine. Zowel in het ene als in het andere geval zijn het redelijke cijfers. Op te merken dat de diesel versie minder gevoelig is aan grote variaties in het verbruik, daar de 1.4 benzine een grotere portie eist indien de bestuurder in de bebouwde kom een zware voet heeft. Besluit Zonder twijfel zal deze kleine Fabia zich ideaal kunnen plaatsen tegenover een actieve concurrentie. Goed gelegen wat betreft de prijzen, hij is het ook goed qua afwerking en rijplezier. Een succes die hem aan kop van zijn categorie plaatst ! En zeker met de diesel versie, waar zijn verbruik en zijn koppel uiteindelijk zullen overtuigen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Skoda.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km