Testen

Tsjechische functionaliteit

Skoda is ontegensprekelijk een merk dat in de belangstelling staat. De verkoop neemt gestaag toe. Even de cijfers erbij halen: in 1991 gingen er 172.000 exemplaren over de toonbank terwijl er nu 633.000 stuks een nieuwe eigenaar vinden. Met een objectief van 700.000 exemplaren in het achterhoofd blijft men bij het Tsjechische merk realistisch. De pas in productie genomen Fabia Combi zal een niet onbelangrijk deel van dit cijfer voor zich moeten nemen.
  • Piette François
  • 06 december 2007
  • Skoda
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Functioneel
  • Interessante prijzen
  • Kofferinhoud
  • Rijkelijke ruimte
  • Sobere diesels
  • 1.4 tdi 70ch)
  • Hinderlijke centrale armsteun
  • Luidruchtige en vibrerende 3-cilinder diesel
  • Prestaties (1.2
Presentatie

Van de vorige Fabia Combi werden 640.000 exemplaren verkocht wat van hem één van de meest populaire modellen in zijn categorie maakt. Het merk heeft dan ook al een lange traditie wat betreft dergelijke types. Al in 1932 werd de Popular 1100 OHV voorgesteld, de breakversie van een populaire berline. Ook nu wil Skoda diezelfde weg volgen met de lancering van de nieuwe Fabia Combi die op heelwat punten sterk verbeterde. Zo kwamen er in de lengte 7 mm bij, waardoor die op 4239 mm komt. Ook de hoogte nam toe. Van 1425 mm naar 1498 mm of 46 mm meer. Wat vooral ten goede komt aan de hoofdruimte achteraan en het koffervolume.
En het is natuurlijk die ruime koffer die de kopers van een break aanspreekt. Reden tot klagen is er overigens niet want met 480 liter werden er tegenover het vorige model 54 liter gewonnen. Om nog maar te zwijgen van het totale koffervolume dat maar eventjes 235 liter steeg en op een forse 1460 liter komt.
De algemene lijn van de auto is best geslaagd te noemen, maar toch blinkt hij niet uit door originaliteit of een opvallend design. Merkpolitiek-getrouw is het resultaat een klassiek getekend model dat zich tegenover het vorige model toch dynamischer toont. De algemene lijn is wat ronder. En ook voor de achterzijde werden er tegenover de berline meer gebogen profielen gebruikt.
Een klein woordje over wat er onder de motorkap schuilt. We vinden er dezelfde mechaniek terug als in de berline en hebben dus de keuze uit 3 diesels (1,4 TDI 70 en 80 pk en 1,9 TDI 105 pk) en vier benzinemotoren (1,2 van 60 en 70 pk; 1,4 van 86; 1,6 van 105 pk). Alle motoren zijn voorzien van een vijfversnellingsbak, terwijl de automatische Tiptronic met 6 versnellingen in optie aan de 1,6 16 v voorbehouden blijft.


Op de weg

Voor deze test kregen we de basisversie met de 1,4 TDI van 70 pk ter beschikking. We vonden er hetzelfde rijgevoel als in de berline terug. We onthouden dus de zachte en veilige reacties van het chassis, de kwaliteitsvolle afwerking en de grote binnenruimte die achteraan nog toenam. De motor komt echter wat vermogen tekort, zeker tijdens inhaalmanoeuvres of wanneer je met volle lading een helling beklimt. Je kan dus maar beter de 80 pk-versie verkiezen die slechts 600 € meer kost en veel dynamischer voor de dag komt. Het zijn niet de 10 pk die het verschil maken maar veel meer de 40 extra Nm’s die de kleine driecilinder meer adem geven. Maar wat ook de versie is, onder de 2000 toeren is er niet veel volk thuis en je moet steeds rekening houden met een indringend gegrom van de motor.
De Fabia Combi zal vanaf de maand januari beschikbaar zijn met prijzen tussen 10.190 voor de 1,2 Goplus en 17.740 voor de 1,9 TDI DPF Elegance, korting inbegrepen. Daartussen ligt de 1,4 TDI 80 pk Ambiente die naar onze mening het beste compromis is.

Conclusie

We zijn ver van de Skoda Forman verwijderd die het doelwit van heelwat beschimpingen en kleinerende opmerkingen was. De Fabia Combi is een geslaagde wagen die goed ontworpen werd en prima afgewerkt is. Zijn grote moduleerbaarheid en zijn ruime interieur zijn erg valabele troeven die menigeen zullen aanspreken. Maar vergeten we de basismotoren die te veel moeite hebben om een auto voort te bewegen die toch 515 kilogram mag stouwen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer, François Piette. Source ©: Skoda.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km