Testen

De Tsjech die nog ontbrak

In het gamma van Skoda is er een gat tussen de Fabia en de Octavia. Die kloof wordt nu opgevuld met de Rapid. Hij komt pas eind dit jaar op de markt, maar we konden hem al een eerste keer testen.

  • Piette François
  • 26 juli 2012
  • Skoda
Voor- en nadelen
  • Aangename en altijd beschikbare 1.2 tsi
  • Comfort van goed niveau
  • Enkele praktische vondsten
  • Immense koffer
  • Royale binnenruimte
  • Scherpe prijs
  • Zuinige en krachtige motoren
  • Lomp onderstel (sportieve rijstijl)
  • Middelmatige kwaliteit plastics
  • Onmogelijk om elektrische zijruiten achteraan te bedienen vanuit bestuurdersdeur

Eindelijk

Skoda betreedt eindelijk de markt van de compacte berlines. Een felbevochten segment waar de plaatsen duur betaald worden en de concurrentie zwaar bewapend is. De Tsjechen lichten het doek van de Rapid, die de gebruikelijke Skoda-argumenten naar voren schuift: een schitterende verhouding tussen prijs en prestaties en de ruimte van een limousine van de apparatsjiks.

Drie volumes, vijf deuren

Het is geen verrassing dat de Rapid de trekken overneemt van de recent voorgestelde conceptcars Vision D en Mission L. Meer bepaald: een rustige lijn waarvoor niemand zijn hoofd zal draaien, maar die de tand des tijds goed zal doorstaan. De Rapid gebruikt ook de nieuwe designtaal van het huis. Zo werd het merklogo op een karakteristieke manier op de motorkap geplaatst. De Rapid lijkt een klassieke sedan, maar beschikt achteraan over een vijfde deur voor de koffer.   

Zoals een autocar

Terwijl de Rapid niet langer is dan 4,483 meter, is hij groot genoeg voor vier basketspelers. Zowel voorin als achterin is er verbluffend veel plaats voor de passagiers. En Skoda doet nog beter, want de koffer haalt een volume van 550 tot 1.490 liter. Hiermee veegt Skoda de concurrentie weg. Geen enkele rivaal (Renault Mégane, Citroën C4, Opel Astra, …) kan dat zeggen.

Welkom aan boord

Simply clever, de slogan van het merk, betekent het leven gemakkelijker maken met enkele slimme vondsten. Zo zien we netten in de koffer om bagage vast te maken, een USB-poort in een opbergvak voor de versnellingspook,  een ruitenkrabber die snel toegankelijk is in de tankklep (zo blijven de portiervakken sneeuwvrij), talrijke haakjes om zakken aan te hangen, …

Wat ons daarentegen verbaast, is de afwezigheid van knoppen om de ruiten achterin (nochtans elektrisch) te bedienen vanuit de bestuurdersdeur. We betreuren ook de middelmatige afwerking: harde plastics op de boordplank die niet zouden misstaan in een oude Corolla. Verbazingwekkend, van Skoda zijn we beter gewoon.

De motoren

Het benzinepalet is behoorlijk goed gevuld. Het start met de driecilinder 1.2 MPI met 74 paarden, gaat voort met de viercilinders 1.2 TSI met 86 en 105 pk en bereikt zijn top met de 1.4 TSI met 122 pk. Als diesels presenteert Skoda de 1.6 TDI met 90 en 105 pk. Alle versies krijgen een manuele vijfversnellingsbak (zesbak in de 1.2 TSI 105) en de DSG-automaat (zeven versnellingen en dubbele koppeling) is standaard in de 1.4 TSI en een optie in de 1.6 TDI 90.

Als verbruik kondigt Skoda gemiddeldes aan van 4,2 (1.6 TDI 90) tot 6,1 l/100 km (voor de kleinste motor, de 1.2 MPI), wat overeenstemt met een CO2-uitstoot tussen 109 en 137 g/km.

1.2 TSI als beste koop

We legden de eerste kilometers in de Rapid af met de 1.2 TSI met 86 pk. Deze kleine motor is soepel en altijd beschikbaar. Hij maakt de Rapid niet echt snel, maar wel homogeen. De manuele vijfbak laat zich aangenaam, zacht en precies bedienen. Het comfort is correct, zowel qua akoestiek als ophanging.

De 1.4 TSI 122 heeft een pittiger temperament, vooral met de DSG-automaat die de nervositeit van de motor nog vergroot. Maar in deze configuratie wordt het gebrek aan dynamische kwaliteiten van het chassis blootgelegd. De voortrein is relatief snel verzadigd en een gebrek aan evenwicht maakt duidelijk dat de Rapid ondanks zijn naam geen sportieve genen heeft.

De prijzen

Officieel ligt er nog niets vast, maar de constructeur heeft ons verzekerd dat de basisprijs in België rond 15.000 euro schommelt.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Skoda.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km