Testen

De look liever dan de functie

Bij de volle neef Volkswagen, bestaat de Cross serie, een uitvoering met een all-road uitzicht. Skoda, altijd klaar om zijn grote broer te volgen, brengt de Scout op de markt, een versie met gelijkaardige ambities… Op de Roomster, in tegenstelling tot de Octavia Scout, werden de wijzigingen enkel aangebracht op het gebied van het design ! Enkele plastieken uitbreidingen op het koetswerk en… that’s it ! Geen vermeerderde wagenhoogte noch integrale aandrijving op het programma.
  • Piette François
  • 04 juli 2007
  • Skoda
Voor- en nadelen
  • Aanpasbaarheid
  • Aantrekkelijke aankoopprijs
  • Krachtige motor
  • Ruimte binnenin
  • Verbruik
  • Wegligging
  • Geen 6-bak
  • Geen all-road verwaandheid
  • Geluidsdemping
  • Harde comfort (17 duimen)
Stijl Men kent de Roomster voor zijn speelse look met een gelaatsuitdrukking die men terug vindt op de nieuwe Fabia. Het profiel is eigenaardig, de voor- en achterkant blijken voort te vloeien vanuit verschillende pennen. De achterkant daarentegen is klassieker. En wat de schoonheid van het voertuig betreft, zijn de meningen uitgesproken : dat men hem mooi vindt of niet, elk van ons heeft er wel zijn eigen idee over… Motorisering Ons exemplaar werd voorzien van de 1.9 TDI van 105 pk. Een meer dan bekende motor en die het geluk maakt van talrijke modellen van de VAG groep. Soepel en krachtig geeft hij « op de gok » meer dan 105 pk ! Natuurlijk zijn de krachten bij VAG altijd te beschouwen als een minimum, maar het vermogen van het geheel heeft ons echt verrast ! Gekoppeld aan een doos met maar 5 versnellingen, trekt hij met véél energie de Roomster op naar voor, in welke schakeling u zich ook bevindt. Een echte parel? Niet helemaal : als goede TDI van bij VW, stoot, bromt, slaat hij, en herinnert hij constant aan de oren van zijn inzittenden. Hetzelfde gewoonlijke verhaal volgens u… Behalve dat hij hier duidelijker aanwezig is dan onder de kap van de andere modellen die hij uitrust. Het verbruik is een werkelijke goede verrassing, maar dit was hier ook te verwachten. Met een gemiddelde van 6 liters, een waarde die met een halve liter nog kan dalen, zal het budget voor de brandstof niet te streng zijn. Wegligging Voorzien van 17 duimen, stond ons exemplaar letterlijk aan de baan geplakt, met een indrukwekkende wegligging. Maar men moet toch toegeven dat de banden niet de gepaste zijn voor dit model die voornamelijk een familiale aanleg heeft : de Roomster stoot dan droogweg op de oneffen banen van ons land. De wegligging op glad wegdek en het speciale uitzicht heeft een prijs : een bederft comfort ! Het beste is dus van banden te veranderen met standaardmaten. De Roomster bevat toch een goed bedacht raamwerk, precies en beweeglijk. De stuurbekrachtiging bevestigt deze werkelijke kwaliteiten van deze nauwkeurigheid en omkeerbaarheid. Comfort Het is vooral op het niveau van de leefbaarheid binnenin dat de Roomster punten scoort : al zijn er maar vijf plaatsen, men zit er verrekt goed in ! En zowel vooraan als achteraan ! De rijhouding is goed en zou zowel de grootste als de anderen moeten tevreden stellen… De werkelijke troef van deze Roomster is zijn aanpasbaarheid, met kantelbare zetels die een koffervolume toelaten waarvan de meeste bestelwagenchauffeurs jaloers op zullen zijn ! En, deze indrukwekkende capaciteit wordt verdubbeld dankzij de talrijke praktische opbergruimtes. Daarentegen zijn we minder lovend qua geluidsdemping en qua comfort van de ophanging. De 1.9 TDI is zeker een uitstekende motor, maar is verdomd luidruchtig ! De toerenteller is niet nodig, de minste trilling wordt nauwkeurig uitgezonden binnenin de wagen… En onnodig te zeggen dat dit niet bijzonder muzikaal klinkt… Uiteindelijk ziet het comfort van de ophanging zich sterk belemmerd uit door de buitenmatige banden. 17 duimen, da’s mooi, zeker op foto’s, en hij geeft een scherpere stuurinrichting, maar dat schudt vooral in de rug ! En in het geval van een familiale wagen als deze, laat u best deze optie vallen ten voordele van een beter comfort aan boord. Tarieven en uitrustingen De Scout uitvoering leidt een gamma van vijf versies waarvan enkel de vier hoogste voorzien kunnen worden van de 1.9 TDI. De Scout is beschikbaar vanaf 16.590 € met de 1.4 benzine, aan 17.990 € met de 1.6 benzine en aan 19.290 € eens gekoppeld aan de 1.9 TDI. Standaard biedt de Scout een volledige lijst airbags, met uitzondering van de hoofdairbag, raar maar waar in optie (265 €) en het « Leder » Pack, die het lederen stuur, pook en handrem bevat, de metalen velgen van 16 duimen, de mistlichten, de dakrails, de elektrische en verwarmde buitenspiegels, de getinte ruiten, de boordcomputer, de half-elektronische airconditioning,… Voor de MP3 radio, moet men rekenen op een bijkomende kost van 320 €, voor de volledig automatische airco 350 €, het glazen panoramische dak 700 € en het metaalkleur 350 €… Ons exemplaar stond op 21.135 €, met korting van 1.400 € inbegrepen… De concurrenten, namelijk de Citroën Berlingo, de Peugeot Partner en de Renault Kangoo kunnen niet genieten van een even pittige motor als deze 1.9 TDI. Besluit De Skoda Roomster is een uitstekende wagen die tal van families zal tevreden stellen. Zijn leefbaarheid, zijn speels uitzicht en zijn aanpasbaarheid maken er een échte praktische auto van voor het alledaagse gebruik. De 1.9 TDI versterkt deze bekoring met een pittige gave, zonder gulzigheid in verbruik. Toch zal deze Scout versie enkel bestemd zijn aan deze die er een vechtersbaasje willen van maken. En wat de anderen betreft, er bestaat in het Roomster gamma andere en goedkopere uitvoeringen die ze zeker zullen moeten bevredigen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Skoda.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km