Testen

Test: Ford Kuga, terug op volle kracht

De Ford Kuga verovert weer zijn plekje in de spotlights met de komst van een volledig nieuwe generatie. De SUV wil ruimer en plezieriger zijn maar ook schoner. Het toppunt van veelzijdigheid?
  • Bouland Felix
  • 20 maart 2020
  • Ford
  • 2.677 weergaven
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Dynamisch weggedrag
  • Meer ruimte
  • Ruim aanbod motoren
  • Afwerkingsdetails
  • Automatische versnellingsbak enkel voor diese

Test: Ford Kuga, terug op volle kracht

Na de Ford Focus mag nu de SUV Kuga gebruik maken van het modulaire platform C2 als nieuwe basis. Dit is veel meer dan een gewone technische evolutie, waardoor de Kuga in één klap toetreedt tot een nieuw tijdperk voor Ford, namelijk dat van de elektrificatie en de rijdynamiek.

Test: Ford Kuga, terug op volle kracht

Sportiever

Op het eerste gezicht evolueert de Kuga naar een nieuwe en strakkere esthetiek. Uiteraard zijn de typische details van het merk zoals het zeshoekige radiatorrooster weer van de partij. Maar de SUV pakt vooral uit met sportievere proporties. De reden daarvoor is eenvoudig: de nieuwkomer is in alle richtingen gegroeid, behalve in de hoogte (- 27 millimeter).

Test: Ford Kuga, terug op volle kracht

Herkenbaar

Het koetswerk mag dan een heel eigen identiteit verworven hebben, maar het interieur lijkt zo uit de jongste Fiesta of Focus te komen. Je kijkt op een horizontaal dashboard dat wordt gedomineerd door het aanraakscherm in tabletopstelling van de navigatie. In vergelijking met zijn voorganger gaat hij er natuurlijk wel fors op vooruit. Toch had de binnenruimte best wat mooier afgewerkt mogen zijn. Achterin genieten de passagiers dankzij de langere wielbasis meer beenruimte. Het comfort wordt nog vergroot met de standaard verschuifbare achterbank. Tot slot groeit ook de koffer met 189 liter om uit te komen op 645 liter. Daarmee is dat meteen een van de grootste in het segment.

Test: Ford Kuga, terug op volle kracht
Test: Ford Kuga, terug op volle kracht

Brede keuze

Qua motorenpalet is Ford voor een heel breed gamma gegaan. Zo ligt in de neus onder meer de 1.5-benzinedriecilinder EcoBoost van 120 of 150 pk. Hij heeft gezelschap van drie diesels van 1,5 tot 2 liter met vermogens van 120 tot 190 pk. Daarnaast komen nog twee hybrides: een conventionele hybride die in oktober bij de dealers staat en een plug-inhybride waarvan we heel binnenkort al een testverslag kunnen brengen.

Test: Ford Kuga, terug op volle kracht

Terug naar de bron

Op de weg haalt de Kuga het beste uit zijn nieuwe onderstel. De chassismeesters van Lommel konden vertrekken van een stijvere en lichtere basis, en dat is eraan te voelen. Dit is een SUV met een duidelijk uitgesproken dynamisch karakter. Op bochtige wegen geeft het directe en precieze stuur een heel natuurlijk gevoel. Je gebruikt het om deze dikke auto te mennen via een onderstel dat perfect op niveau is. De wieltreinen lijken onverstoorbaar binnen de gripgrens van de vier banden. Rolneigingen zijn er nog wel, maar ze zijn relatief goed onder controle. Keerzijde van de medaille is een eerder middelmatige filtering en een stug comfort. Vooral in de ST-Line. Je kan niet alles hebben.

Test: Ford Kuga, terug op volle kracht
Test: Ford Kuga, terug op volle kracht

Koppel en verbruik

Het andere goede nieuws komt van de 150 pk sterke mildhybride diesel van 48V. Met zijn soepele karakter en lange adem brengt hij een frisse wind in een wereld waar motoren worden verstikt door hun uitstootbeperkende systemen. Bovendien klokten we onze stevige testrit af met een gemiddelde van 5,9 l/100 km, exact de gehomologeerde WLTP-waarde.

Test: Ford Kuga, terug op volle kracht

Een paar bankbriefjes meer

Ondanks zijn volledige vernieuwing is de startprijs van de Kuga met slechts 150 euro gestegen. De basisversie Trend met de benzinedriecilinder is er vanaf 28.300 euro (mei 2020) en heeft dan reeds alle veiligheidssystemen, van de spoorassistent over de noodremhulp tot de voetgangerherkenning.

Test: Ford Kuga, terug op volle kracht

Ons verdict

Dankzij een nieuw platform biedt de nieuwe Ford Kuga zijn passagiers meer veiligheid en ruimte. Tegelijk verwaarloost de SUV het imago van zijn merk in Europa niet door zijn bestuurder te verblijden met een dynamisch onderstel.

Test: Ford Kuga, terug op volle kracht

Meer lezen over:

Over de auteur: Bouland Felix Als zoon van een familie van autogekken is Félix Bouland letterlijk in de wieg gelegd voor de job. Hij is gepassioneerd door alles wat rijdt, onafhankelijk van het soort motor. Al heeft hij wel een zwak voor oldtimers met innovatieve technologie en voor mooi gevormde koetswerken.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Einde van de rit voor de VW Golf-dynastie?

Einde van de rit voor de VW Golf-dynastie?

Er wordt gewerkt aan een facelift van het huidige model, maar het is niet zeker dat er een 9de generatie komt.

Opel komt met een sportieve elektrische Astra

Opel komt met een sportieve elektrische Astra

Dat suggereert de Mark Adams, Vice-President Design bij Opel.

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

De eerste sinds de levering van de bolides in de lente.

Ook Fiat heeft een SUV-Coupé in de maak

Ook Fiat heeft een SUV-Coupé in de maak

Het model met een fastback-dakijn krijgt de originele naam… Fastback.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

3,8 /5 Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

VROOM.be kon een tijd geleden al rijden met de Ariya op een afgesloten circuit, maar nu gaan we ermee de openbare weg op. Worden de eerste indrukken bevestigd?

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Kia maakte van de vernieuwing van zijn Niro gebruik om de hybride versies te voorzien van een praktische ‘green zone’ functie. Maar wat is dat precies?

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Een rivaal voor het "The Rival Rig" concept dat BMW ontwikkelde.

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Britse prinses reed er bijna 3 jaar mee en het model heeft vandaag amper meer dan 40.000 km op de teller

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.571

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km