Testen

Ford Mondeo Clipper TDCi 180: achterstand inhalen

Terwijl de SUV’s marktaandeel wegvreten van andere segmenten en de markt van de breaks gedomineerd wordt door enkele referenties, keert de Ford Mondeo Clipper terug. Welke troeven heeft hij?

  • Piette François
  • 06 juli 2015
  • Ford
2,8
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Complete uitrusting
  • Dynamisch onderstel
  • Interessante prijs
  • Rijcomfort
  • Afwerkingsdetails
  • Enkele storende geluiden
  • Ergonomie te herzien
  • Hoofdruimte achterin (panoramisch dak)

Met zijn dynamische kleedje en doordringende blik heeft de Mondeo Clipper een gespierde uitstraling. De elegante en vloeiende stijl geeft het geheel een statige look, maar we moeten erkennen dat dit deels ten koste gaat van de binnenruimte. Voor de benen van de passagiers is er veel plaats, maar de passagiers achterin moeten zich buigen wanneer de eigenaar gekozen heeft voor het grote panoramische dak. Ook de koffer is iets kleiner dan bij de grootste tenoren van het segment, met een volume van 500 liter onder het bagagescherm.

Hightechomgeving

In het interieur kan de Mondeo zijn leeftijd niet verbergen. Twee jaar is veel in de autowereld en terwijl de concurrentie ons verwent met verfijnde boordplanken heeft de Mondeo nog altijd een centrale console vol knoppen. De afwerking verbeterde in vergelijking met het vorige model, maar dat volstaat niet om te concurreren met de Duitse troepen.

De Mondeo compenseert dat met een hoogtechnologische uitrusting met Park Assist, een adaptieve ophanging, elektrisch verwarmde, geventileerde en masserende zetels, een verwarmd en elektrisch verstelbaar stuurwiel, adaptieve led-koplampen, dodehoekwaarschuwing, een rijstrookassistent en verkeersbordenherkenning. Het ziet er allemaal aantrekkelijk uit op papier en werkt vrij goed in de praktijk, maar de ergonomie laat te wensen over. Zoals een vriend die te graag opschept met wat hij allemaal verwezenlijkt heeft, trakteert de Mondeo jou op ‘gebieb’ en ‘getuut’, wat snel op de zenuwen begint te werken.

Motor

De 2.0 TDCi van deze test ontwikkelt 180 pk en 400 Nm. Een zwakkere versie van 150 pk staat ook in de catalogus, net als een 1.5 TDCi met 120 pk. Dit ‘grote’ blok is aangenaam in gebruik en met de Powershift-zestrapsautomaat wordt het gebrek aan koppel onderin goed opgevangen. De prestaties zijn ruim voldoende en maken het mogelijk om het fijn afgestelde chassis te benutten.

Uitstekend

Het is op dat vlak dat deze Ford scherp uit de hoek komt. De Mondeo is comfortabel en dynamisch en biedt het beste van twee werelden.  Hij rijdt leuk en zelfs enthousiast wanneer je het tempo opvoert dankzij zijn levendige chassis met – wanneer je het uitlokt – een beweeglijke achtertrein. Deze grote jongen gaat dus wendbaar door scherpe bochten.

Het comfort wordt niet verstoord: de schokdemping filtert oneffenheden elegant weg en de motor klinkt gedempt. We vermelden ook de uitstekende zetels, zo comfortabel als een poef. 

Budget

De Mondeo Clipper is beschikbaar vanaf 28.450 euro als diesel. De prijs stijgt lichtjes met de opties en sterkere motoren, maar niet exponentieel zoals bij de VW Passat. De Mondeo is dus aantrekkelijk geprijsd, maar biedt alleen de wettelijke minimumgarantie. Daar heeft de Hyundai i40 met 5 jaar garantie zonder beperking een sterk argument. Qua verbruik stelde onze testwagen zich tevreden met een gemiddelde van 6,8 l/100 km, vooral op snelwegen en – hoe kan het ook anders – geregeld in de file.

Conclusie

De Mondeo is nieuw op de markt, maar kan niet helemaal verbergen dat zijn concept al meer dan twee jaar oud is. Moet jou dat zorgen baren? Neen, want de uitrusting staat op niveau en op dynamisch vlak is de Mondeo leuk. Om de kinderen naar school te brengen en terug te keren via enkele binnenwegjes bestaat er niet veel beters. 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km