Testen

Mazda6: sterke outsider

Als antwoord op de nieuwe VW Passat en Ford Mondeo komt Mazda met een update voor de Mazda6. Die had al veel kwaliteiten en wordt dankzij enkele gerichte aanpassingen nog beter, al zie je dat niet meteen.

  • Van den Bogaert Robin
  • 02 maart 2015
  • Mazda
2,8
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 5,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Uitstekende diesels met lage co2
  • Verbeterde multimediamogelijkheden
  • Wegligging en comfort
  • Geen kleinere basisdiesel
  • Hoofdruimte achterin (berline)

De Mazda6 is volgens ons een model dat meer succes verdient. De huidige generatie werd in 2013 gelanceerd en overtuigde meteen met zijn dynamische rijkwaliteiten, aantrekkelijke design en uitstekende dieselmotoren. De Mazda6 bevindt zich in het krimpende D-segment, dat steeds sterker onder druk staat van de SUV’s én van de premiumconstructeurs. De fleetmarkt – waar Mazda enkele jaren geleden nauwelijks iets voorstelde – is voor deze categorie van kapitaal belang. De Mazda6 weet stilaan wel meer fleetklanten te overtuigen, maar het aandeel van particulieren blijft in België opvallend hoog (‘slechts’ 52 procent fleetklanten). Binnen die moeilijke context wist Mazda sinds 2013 in Europa 65.000 exemplaren te verkopen van zijn topmodel. Wereldwijd zijn dat er 275.000.  

Mazda denkt die cijfers minstens te evenaren in het tweede deel van de levenscyclus dankzij een reeks verbeteringen. Het vorige model kon op enkele punten zeker nog verbeteren. Minder goede eigenschappen waren het complexe en verouderde multimediasysteem, de relatief harde ophanging en de matige geluiddemping, problemen die door deze update stuk voor stuk worden aangepakt.  

Nieuw design?

Laten we beginnen met de aanpassingen aan het uiterlijk, al zijn die heel beperkt gebleven. De ontwerpers tekenden een nieuw radiatorrooster met een opvallende ‘vleugel’ en verscherpten de lichtsignatuur van de koplampen. Die zijn nu trouwens beschikbaar met full led-technologie waarbij de lichtbundel zich automatisch aanpast aan tegenliggers. Zo kun je vaker met de grootlichten rijden, wat de zichtbaarheid en de veiligheid verhoogt. Ook de zone rond de mistlampen (met leds) werd hertekend en de achterlichten kregen een andere lay-out. Kleine aanpassingen dus; het grotere werk zie je niet meteen.

Interieur

We moeten bekennen dat de interieurs van Mazda (zoals wel meer Japanse collega’s) ons zelden wisten te verbazen met hun materiaalkeuze, design of afwerking. De Mazda6 veegt die vooroordelen direct van tafel. De afwerking is voortreffelijk, de materiaalkeuze verzorgd en de ergonomie nog beter in de vorige Mazda6. Onze eerste testwagen was bovendien uitgerust met een nieuwe en bijzonder knappe witte lederen bekleding.

Wat er zoal veranderde? Om te beginnen plaatste Mazda een nieuw aanraakscherm van 7 duim, dat voortaan vast bovenaan de middenconsole wordt ingebouwd voor een betere zichtbaarheid. Je bedient het met een draaiknop tussen de voorzetels. Dat gaat vlotter dan vroeger omdat de klassieke handrem geruild werd voor een compacter elektronisch exemplaar.  

Het volledige multimediasysteem is overigens vernieuwd en heeft nu alle toeters en bellen die je mag verwachten in deze klasse. Het MZD Connect werkt met de smartphone van de gebruiker en heeft Bluetooth, een sms- en e-mailfunctie, spraaksturing of apps (verbruiksmonitor, onderhoudsmeldingen). De Mazda6 neemt ook het head-upscherm over van de nieuwe 2 en 3. Zodra je de motor start, zie je als bestuurder nuttige informatie zoals de huidige snelheid en de volgende navigatie-instructie op een doorzichtig schermpje voor de voorruit. Ook het hele veiligheidsarsenaal werd uitgebreid (rijstrookassistent, aandachtswaarschuwing, een automatische rem voor zijdelings verkeer wanneer je achteruit rijdt en noem maar op).

Eerste test

Tijdens het rijden valt op dat Mazda werk heeft gemaakt van de geluiddemping. Volgens de ingenieurs is hij 25 procent stiller geworden binnenin, al zijn er nog altijd windgeluiden hoorbaar. Kleine aanpassingen aan de ophanging maken dat de Mazda6 zachter opgehangen is en oneffenheden beter verteert. Niet alle testrijders waren echter positief over de relatief lichte besturing. De Mazda6 rijdt nog steeds opvallend wendbaar; je vergeet al snel dat je met  één van de langste wagens in deze klasse onderweg bent.

Een kleine 1.6 of 2.0 diesel mag dan ontbreken, de twee dieselmotoren die Mazda wel aanbiedt zijn werkelijk fantastisch. Je kunt kiezen tussen een 2.2 viercilinder met 150 pk of 175 pk. Ze klinken aangenaam – wat we niet kunnen zeggen van de rumoerige 2.5 benzine in de sportstand van de automaat – en hebben een breed toerentalbereik. Gezien het vermogen en de prestaties is de CO2-uitstoot ook heel laag (vanaf 104 g/km). Ons verbruik in de breakversie ging in beide vermogenversies boven 7 l/100 km, wat zeker nog beter kan. Interessant om te weten is dat de break met dieselmotor (150 of 175 pk) nu ook beschikbaar is met vierwielaandrijving: de achterwielen springen bij zodra de vooras verzadigd is.

Conclusie

De Mazda6 ook al veel kwaliteiten en zijn voornaamste minpunten zijn verbeterd. Hij werd stiller, is iets zachter afgesteld en beschikt over meer multimediamogelijkheden. Je wil eens iets anders dan de zoveelste BMW 3-Serie, VW Passat of Ford Mondeo? Dan is deze Japanner het overwegen waard, zeker met de uitstekende dieselmotoren. De 2.0 benzine (145 pk) heb je vanaf 25.190 euro, de 2.2 diesel (150 pk) vanaf 29.590 euro. Opvallend is dat de berline en break precies evenveel kosten, volgens ons een extra reden om voor de extra ruimte en het design van de break te kiezen.

 

Meer lezen over:

Over de auteur: Van den Bogaert Robin

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km